Από μηδενική βάση ξεκινά το υπουργείο Οικονομικών αλλά και το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης να εξετάζουν το μη μισθολογικό κόστος στο Δημόσιο, το οποίο θα πρέπει να μειωθεί σημαντικά, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που προκύπτουν από τη λίστα μεταρρυθμίσεων που εισηγήθηκε η Αθήνα και ενέκρινε η Ευρωζώνη. Για το μισθολογικό κόστος, στόχος είναι να εξορθολογιστεί χωρίς να μειωθεί, αλλά αυτό θα γίνει σε δεύτερη φάση.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το aftodioikisi.gr, η αρχή των περικοπών θα γίνει από το μη μισθολογικό κόστος και προς τα τέλη του 2015, θα εφαρμοστεί το νέο μισθολογικό καθεστώς που θα συνδέεται και η αξιολόγηση των υπαλλήλων, με την παραγωγικότητα και τις απολαβές.
Στο μικροσκόπιο αναμένεται να μπουν σύντομα και επιδόματα όπως αυτό της κατασκήνωσης, επίδομα κινητού, οδοιπορικά, εκτός έδρας, παιδικού σταθμούς αλλά και εκπαιδευτικές άδειες, αναγνώριση πλασματικού χρόνου εργασίας κ.ά.
Στα τέλη του χρόνου ή στις αρχές του 2016 και αφού έχουν εξεταστεί εκ βάθρων οι ανάγκες που καλύπτει κάθε υπουργείο, θα υπάρξει θέσπιση του προφίλ θέσεων, προσδιορισμός των αναγκών και των καθηκόντων των υπαλλήλων και η κάλυψη τους μέσω εθελοντικής κινητικότητας, θα εφαρμοστεί και το νέο μισθολόγιο.
Η λίστα Βαρουφάκη σχετικά με το Δημόσιο προβλέπει τους εξής άξονες:
- Επανεξέταση και έλεγχος δαπανών σε κάθε τομέα των κυβερνητικών δαπανών (π.χ. παιδεία, άμυνα, μεταφορές, ΟΤΑ, κοινωνικά επιδόματα)
- Δραστική βελτίωση της αποδοτικότητας των τμημάτων και μονάδων που διοικούνται από την κεντρική και τοπική κυβέρνηση και τις μονάδες βάζοντας στο στόχαστρο τις προϋπολογιστικές διαδικασίες, την αναδιάρθρωση της διοίκησης και την ανακατανομή πόρων που δεν έχουν αναπτυχθεί σωστά.
- Προσδιορισμός των μέτρων εξοικονόμησης κόστους μέσω μιας ενδελεχούς επανεξέτασης των δαπανών κάθε Υπουργείου και του εξορθολογισμού των μη μισθολογικών και μη συνταξιοδοτικών δαπανών που, στην παρούσα φάση, αντιστοιχούν στο εκπληκτικό 56% των συνολικών δημόσιων δαπανών.
- Εφαρμογή νομοθεσίας (που προς το παρόν βρίσκεται υπό τη μορφή προσχεδίου στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους) για την αναθεώρηση των δαπανών μη μισθολογικών επιδομάτων σε όλον τον δημόσιο τομέα.
- Διασταύρωση επιδομάτων μέσω της εξακρίβωσης στοιχείων εντός των αρμόδιων αρχών και μητρώων (π.χ. ΑΦΜ, ΑΜΚΑ) που θα βοηθήσουν στο να εντοπιστούν οι μη επιλέξιμοι δικαιούχοι.