Οι τηλεπικοινωνίες στην Ελλάδα έχουν εισέλθει σε μία νέα εποχή. Έχουμε πλέον τη δυνατότητα να επιλέγουμε την εταιρία που επιθυμούμε για τη σταθερή/κινητή τηλεφωνία και γενικά των πάροχο τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών.
Είναι δικαίωμα μας να γνωρίζουμε τι επιλέγουμε:
- οι εταιρίες οφείλουν να μας παρέχουν πλήρη και σαφή ενημέρωση για τους όρους της συνδρομής που προτείνουν
- δικαιούμαστε να έχουμε γρήγορα τις υπηρεσίες που θέλουμε (η σύνδεση πρέπει να γίνει μέσα σε 2 εβδομάδες από την αίτησή μας)
- να ξέρουμε τί πληρώνουμε (οι λογαριασμοί μας μπορεί να είναι αναλυτικοί εφόσον το επιθυμούμε)
Ως συνδρομητές:
• Δικαιούμαστε πλήρη και σαφή ενημέρωση
• Η σύμβαση πρέπει να είναι καθαρογραμμένη σε απλά ελληνικά χωρίς διφορούμενες εκφράσεις. Η εταιρεία οφείλει να απαντήσει σε κάθε απορία μας
• Ευνοούμαστε σε περίπτωση ασάφειας
Συγκεκριμένα, αν κάποιος όρος της σύμβασης είναι ασαφής ή υπάρχει οποιαδήποτε αμφιβολία ως προς το νόημα του, τότε ερμηνεύεται ευνοϊκά για το συνδρομητή
Προσέχουμε πριν υπογράψουμε:
• Οφείλουμε να διαβάσουμε τη σύμβαση προσεκτικά. Από τη στιγμή που θα υπογράψουμε, η σύμβαση ισχύει είτε την έχουμε διαβάσει είτε όχι
Τί ισχύει όμως για όρους που είναι ιδιαίτερα δυσμενείς;
Επί ένα μήνα μετά την αλλαγή, η προηγούμενη εταιρία οφείλει είτε να αναδρομολογεί στο νέο μας αριθμό μας, τις κλήσεις που γίνονται προς τον παλαιό αριθμό (έναντι εύλογου τιμήματος) είτε να παρέχει πληροφορίες για το νέο μας αριθμό μας (χωρίς επιβάρυνση).
Πότε διακόπτεται η συνδρομή μας;
Όταν το επιθυμούμε εμείς. Συνήθως υπάρχει μία ελάχιστη διάρκεια σύμβασης για ένα εύλογο διάστημα που εξαρτάται από το είδος της παρεχόμενης υπηρεσίας. Μετά τη λήξη της ελάχιστης διάρκειας σύμβασης μπορούμε να διακόψουμε τη συνδρομή μας.
Όταν αρνούμαστε να πληρώσουμε, τι συμβαίνει;
Στην περίπτωση αυτή, η εταιρεία οφείλει να μας στείλει ειδική έγγραφη προειδοποίηση. Δεκαπέντε μέρες μετά την κοινοποίηση της προειδοποίησης, η εταιρεία μπορεί να διακόψει τη σύνδεσή μας:
Στην αρχή προσωρινά:
Επί 60 ημέρες μπορούμε μόνο να λάβουμε κλήσεις και να πραγματοποιήσουμε κλήσεις έκτακτης ανάγκης ή γενικότερα κλήσεις που δεν υπόκεινται σε χρέωση
Στη συνέχεια οριστικά:
Μετά την πάροδο 60 ημερών από την έναρξη της προσωρινής διακοπής κι αφού μας στείλει νέα έγγραφη προειδοποίηση, η εταιρεία μπορεί να διακόψει οριστικά τη σύνδεσή μας.
ΠΡΟΣΟΧΗ! Ο λογαριασμός δεν θεωρείται προειδοποίηση. Αν η σύμβασή μας, επιτρέπει στην εταιρία, σε περίπτωση που δεν εξοφλήσουμε έγκαιρα το λογαριασμό, να διακόψει τη σύνδεση χωρίς ειδική έγγραφη προειδοποίηση, θεωρώντας π.χ ως προειδοποίηση το λογαριασμό, τότε ο σχετικός όρος είναι άκυρος.
Όταν συστηματικά καθυστερούμε να πληρώσουμε τους λογαριασμούς μας, η εταιρία μπορεί να διακόψει τη σύνδεση, χωρίς άλλη προειδοποίηση.
Πότε δικαιούμαστε αποζημίωση;
Αν υποστούμε ζημία από βλάβη ή διακοπή στη σύνδεση με υπαιτιότητα της εταιρείας, δικαιούμαστε πλήρη αποζημίωση.
ΠΡΟΣΟΧΗ! Αν στη σύμβαση περιλαμβάνεται όρος που αποκλείει ή περιορίζει το δικαίωμά μας να ζητήσουμε αποζημίωση, ο όρος είναι άκυρος.
Τι ισχύει όσον αφορά στις αυξήσεις τιμών;
Οι εταιρίες μπορούν να αναπροσαρμόζουν τις τιμές τους. Το κριτήριο για το πότε επιτρέπεται μία τέτοια μονομερής αύξηση, πρέπει να περιγράφονται στη σύμβαση με τρόπο σαφή.
Η αύξηση:
Α) Ισχύει κατά περίπτωση, μετά την παρέλευση 30 ή 45 ημερών από τη δημόσια εξαγγελία της
Β) Δεν υπολογίζεται αναδρομικά
Εάν κρίνουμε την αύξηση ασύμφορη, δικαιούμαστε να διακόψουμε μονομερώς τη συνδρομή μας, ακόμα και πριν τη λήξη της ελάχιστης διάρκειας. Αν στη σύμβαση περιλαμβάνεται όρος που περιορίζει το δικαίωμά μας να διακόψουμε τη σύμβαση, μπορούμε να τον προσβάλλουμε στο δικαστήριο.
Χρύσα Τσιώτση
Νομικός
LL.M in Information Technology and Telecommunications Law (University of Strathclyde in Glasgow-U.K)
[email protected]