Μικρομεσαίες επιχειρήσεις: Ελέγξτε πόσο βιώσιμη είναι η επιχείρηση σας

Πώς να προστατέψετε την επιχείρηση σας σε δύσκολους καιρούς - Τι ισχύει για όσους επιχειρούν εντός Ε.Ε.

Εάν είστε ιδιοκτήτης μικρού ή μεσαίου μεγέθους επιχείρησης ή αυτοαπασχολούμενος σε χώρα της Ε.Ε, μπορείτε να προστατεύσετε την επιχείρησή σας στους δύσκολους καιρούς και μία πρώτη κίνηση είναι να συμπληρώσετε ένα ερωτηματολόγιο με το οποίο, μπορείτε να θωρακίσετε την επιχείρησή σας και να την "εμβολιάσετε" σε δύσκολους καιρούς. Υπάρχει ένας απλός και ανέξοδος τρόπος για να ελέγξετε την χρηματοοικονομική ευρωστία της επιχείρησής σας. 

Μεταξύ άλλων, μπορείτε να δείτε τα εξής :

  • Γνωρίζετε πού θέλετε να βρίσκεται η επιχείρησή σας σε ένα από σήμερα και πώς θα το επιτύχετε;
  • Έχετε ενημερωμένη και αξιόπιστη τήρηση λογιστικών βιβλίων
  • Έχουν περάσει περισσότεροι από 12 μήνες από τον τελευταίο έλεγχο των λογαριασμών σας;
  • Ετοιμάζετε συχνά προβλέψεις ταμειακών ροών ; (ταμειακές ροές είναι η διαφορά μεταξύ "εισερχομένων" και "εξερχομένων" χρημάτων)
  • Γνωρίζετε το ποσό των χρεών σας και την προθεσμία καταβολής τους ;
  • Γνωρίζετε ποιός σας χρωστά χρήματα και πότε είναι η προθεσμία καταβολής τους ;
  • Συγκρίνετε τακτικά τους στόχους με τα πραγματικά αποτελέσματα της επιχείρησης ;
  • Έχετε κάνει ασφαλιστήρια πυρός ή ασφάλεια για λόγους που θα μπορούσαν να προκαλέσουν σοβαρή καταστροφή στις εγκαταστάσεις σας ;
  • Μήπως χάνετε πωλήσεις ;
  • Μήπως η επιχείρησή σας, εξαρτάται από λίγους πελάτες;
  • Μήπως τους τελευταίους μήνες τα σχόλια των πελατών σας δεν είναι τόσο θετικά ;
  • Μήπως η επιχείρησή σας εξαρτάται από λίγους προμηθευτές;
  • Υπάρχει αύξηση στην κίνηση των εργαζομένων και/ή στο δείκτη απουσιών στην επιχείρησή σας;
  • Έχετε σκεφτεί τις επιπτώσεις που θα είχε στην επιχείρησή σας η διάλυση μίας σχέσης ή ένα θλιβερό οικογενειακό γεγονός; 

Αυτά και άλλα ερωτήματα μπορούν να απαντηθούν στο σχετικό ερωτηματολόγιο :

 http://ec.europa.eu/enterprise/entrepreneurship/sme2chance/ewt/self_assessment.cfm?lg=el

Τα θέματα του ερωτηματολογίου αφορούν σε σχεδιασμό και έλεγχο της επιχείρησης, στις σχέσεις ανάμεσα σε πελάτες και προμηθευτές, στους ανθρώπινους πόρους, στα οικονομικά και τη διαχείριση χρημάτων, καθώς και συμβουλές και υποστήριξη. 

Όσο νωρίτερα εντοπίζετε τα προβλήματα, τόσο νωρίτερα μπορείτε να τα επιλύσετε. Ορισμένα κλασσικά παραδείγματα που θα πρέπει να μας κάνουν να ανησυχούμε για το μέλλον μίας επιχείρησης είναι τα εξής : 

Ι. Εξωτερικά 

Α. Πελάτες

  • Απώλεια τακτικών πελατών
  • Υψηλά απλήρωτα τιμολόγια
  • Παράπονα πελατών που αυξάνονται

Β. Αγορά, ανταγωνισμός

  • Περισσότερος τεταμένος ανταγωνισμός, νέοι ανταγωνιστές
  • Μείωση του μεριδίου της επιχείρησης στην αγορά
  • Πτώση των πωλήσεων
  • Αύξηση της πίεσης των τιμών
  • Προμηθευτές
  • Πτώση της αξιοπιστίας της παράδοσης των προϊόντων
  • Κακές συνθήκες προσφορών των Προμηθευτών
  • Επιμονή για πληρωμή εκ των προτέρων
  • Δανειστές
  • Χειρότεροι όροι δανεισμού
  • Απαιτούνται πολύ συχνότερα business development reports
  • Απαιτούνται περισσότερες εγγυήσεις
  • Οι πιστώσεις περικόπτονται 

ΙΙ. Εσωτερικά 

Α. Διοίκηση

  • Συμπεριφορά τύπου "Αλλά πάντα έτσι τα καταφέρναμε"
  • Ασαφείς αρμοδιότητες
  • Αποφάσεις που συνεχώς αναβάλλονται
  • Μη συντονισμένη Διοίκηση
  • Επαγγελματική εξουθένωση, αλλά τίποτε να δείξετε προς τα έξω

Β. Προσωπικό

  • Ανικανότητα να πληρωθούν θέσεις "κλειδιά"
  • Προσωπικό που δεν δουλεύει κάνοντας χρήση όλων των ικανοτήτων του
  • Υπάλληλοι συζητούν εσωτερικά προβλήματα με πελάτες και συνέταιρους
  • Αύξηση του κύκλου εργασιών του προσωπικού
  • Αύξηση των κατά συνήθεια απουσιών 

Γ. Οικονομικά

  • Εξάντληση των αποθεμάτων ρευστότητας
  • Το ανώτατο πιστωτικό όριο χρησιμοποιείται πιο συχνά από ό,τι συνήθως
  • Ανίκανοι να επωφεληθείτε από εκπτώσεις που προκύπτουν από πληρωμές που γίνονται νωρίς (early payment discounts)
  • Γίνεται όλο και πιο δύσκολο να πληρώσετε τιμολόγια εγκαίρως

Αν έχετε αυτές τις ανησυχητικές ενδείξεις, σίγουρα πρέπει να δράσετε άμεσα προκειμένου να αποφύγετε μεγάλες αποτυχίες και μεγάλα επαγγελματικά ρίσκα. 

  • Για το λόγο αυτό, πρέπει να σχεδιάσετε και να ελέγχετε τις υποθέσεις σας
  •  
  • Να μην αγνοείτε τα ρίσκα – να προσπαθήσετε να τα ελέγξετε
  •  
  • Δεν λειτουργούν όλα σωστά από την πρώτη στιγμή
  •  
  • Αξιοποιείστε την εμπειρία των άλλων και δή να μάθετε από τα λάθη επιτυχημένων επαγγελματιών
  •  
  • Βεβαιωθείτε ότι λαμβάνετε υποστήριξη

 

Αυτή η υποστήριξη, μπορεί να ληφθεί σε διάφορες μορφές σε όλη την Ευρώπη, διαμέσου του portal “Your Europe” που παρέχει συμβουλές για το πού να βρείτε υποστήριξη στο πλησιέστερο σε εσάς σημείο. 

 

Χρύσα Τσιώτση 

LL.M in Information Technology and Telecommunications Law 

University of Strathclyde in Glasgow - U.K 

[email protected]