Σημαντικές αυξήσεις καταγράφει σειρά καταναλωτικών αγαθών, την ώρα που η Ελλάδα παραμένει σε κατάσταση αποπληθωρισμού.
Την ώρα που ο πληθωρισμός κινείται με αρνητικό πρόσημο, οι τιμές γαλακτοκομικών και αυγών σημείωσαν άνοδο 1,9% μέσα σε ένα χρόνο. Το μοσχαρίσιο κρέας κατέγραψε άνοδο 1,5%, ενώ το ελαιόλαδο 1,7%.
Ταυτόχρονα ανοδικά κινήθηκαν οι τιμές του καπνού (2,5%) και τα φάρμακα πάνω από 27%.
Στο μεταξύ μείωση 1,1% εμφάνισε ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΓΔΤΚ) τον Φεβρουάριο του 2014, σε σχέση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2013, έναντι αύξησης 0,1%, που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2013 προς το 2012.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2014, ο Γενικός Δείκτης υποχώρησε τον Φεβρουάριο κατά 1,3%, έναντι μείωσης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Μαρτίου 2013 – Φεβρουαρίου 2014 σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Μαρτίου 2012 – Φεβρουαρίου 2013 παρουσίασε μείωση 1,2%, έναντι αύξησης 1,2%, που σημειώθηκε κατά το αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο.
Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 1,3% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2014, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις μειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,6% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα νωπά λαχανικά και στο νωπό αρνί και κατσίκι. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα νωπά ψάρια.
β) Κατά 18,8% της ομάδας «Ένδυση και Υπόδηση», λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.
δ) Κατά 0,1% της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ενοίκια κατοικιών.
γ) Κατά 2,4% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.
στ) Κατά 1,0% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των ειδών ατομικής φροντίδας και των τιμών των ειδών ταξιδίου-είδη καπνιστού-λοιπών προσωπικών ειδών, εξαιτίας των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,4% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών των τσιγάρων.
β) Κατά 0,5% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνη),των διοδίων και των αεροπορικών εισιτηρίων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την μείωση των τιμών των αυτοκινήτων.
Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 1,1% το μήνα Φεβρουάριο 2014 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Φεβρουαρίου 2013, προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές:
1. Από τις μειώσεις των δεικτών :
α) Κατά 1,3% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα νωπά λαχανικά, νωπά φρούτα, νωπές πατάτες, δημητριακά και παρασκευάσματα, νωπά πουλερικά, αρνί και κατσίκι (νωπά) και αναψυκτικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από τη αύξηση των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά, νωπό μοσχάρι και ελαιόλαδο.
β) Κατά 2,9% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
γ) Κατά 2,2% της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των ενοικίων κατοικιών, των υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας και του πετρελαίου θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στον ηλεκτρισμό.
δ) Κατά 0,2% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη: έπιπλα-καλύμματα δαπέδου, οικιακές συσκευές, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
ε) Κατά 3,4% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των αυτοκινήτων, των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης). Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα διόδια και στα εισιτήρια αεροπλάνων.
στ) Κατά 2,9% της ομάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών του οπτικοακουστικού εξοπλισμού-υπολογιστών, των ειδών και υπηρεσιών αναψυχής, των βιβλίων και του πακέτου διακοπών.
ζ) Κατά 3,9% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων, ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων και ΙΕΚ.
η) Κατά 2,7% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των εστιατορίων-ζαχαροπλαστείων-καφενείων-κυλικείων και των ξενοδοχείων.
θ) Κατά 4,1% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των κουρείων-κομμωτηρίων, των ειδών ατομικής φροντίδας, των προσωπικών ειδών και των ασφαλίστρων μεταφορών.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών :
α) Κατά 2,0% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών των τσιγάρων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στις μπύρες.
β) Κατά 1,7% της ομάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως της συμμετοχής των καταναλωτών στις λιανικές τιμές των φαρμάκων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές, παραϊατρικές υπηρεσίες.