Παρά το δόγμα «Πρώτα η Αμερική», που εγκαινίασε ο Ντόναλντ Τραμπ
Οι Αμερικανοί πελάτες δεν ξέρουν ακόμη καλά-καλά πως πρέπει να προφέρουν το όνομα Lidl, ωστόσο η γερμανική αλυσίδα discounter επιχειρεί να κάνει καταιγιστική είσοδο στην αγορά των ΗΠΑ.
Η γερμανική εταιρεία σούπερ μάρκετ σκοπεύει να ανοίξει συνολικά 100 καταστήματα έως τα μέσα του 2018 στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ.
Μάλιστα εκατοντάδες ακόμη καταστήματα σχεδιάζεται να ανοίξουν στη χώρα τα χρόνια που ακολουθούν.
Φιλόδοξοι οι υπεύθυνοι, αισιόδοξοι οι αναλυτές
Το Lidl έχει μεγάλες φιλοδοξίες. Με μια ευρύτατη διαδικτυακή καμπάνια η γερμανική αλυσίδα προσελκύει ήδη με τη βοήθεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τους πρώτους της καταναλωτές στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Με επιμέλεια επελέγη και το εμπορικό σλόγκαν του Lidl για τις ΗΠΑ, το οποίο παραπέμπει περισσότερο σε εταιρεία τεχνολογικών προϊόντων. Το μότο #RethinkGrocery καλεί τους Αμερικανούς καταναλωτές να αναθεωρήσουν τη νοοτροπία τους ως προς την αγορά τροφίμων. Να στραφούν στις ετικέτες Lidl αντί ακριβών προϊόντων από γνωστές εταιρείες και να προτιμήσουν μικρότερα σούπερ μάρκετ αντί για αχανή καταστήματα. Όπως επισημαίνει ο διευθυντής του LIDL στις ΗΠΑ Μπρένταν Πρόκτορ, «ποιότητα αντί ποσότητας. Μόνο τα καλύτερα προϊόντα. Και πάνω από όλα φθηνότερα από τους ανταγωνιστές».
Αναλυτές της αμερικανικής αγοράς εκτιμούν ότι το business plan του Lidl για τις ΗΠΑ θα στεφθεί με επιτυχία. «Θεωρώ ότι το Lidl συνιστά πραγματικό κίνδυνο για τους υπάρχοντες εκπροσώπους του λιανικού εμπορίου επειδή η γερμανική αλυσίδα αλλάζει την εικόνα του φθηνού discounter», σχολιάζει ο Τζον Σπρίνγκερ, ειδικός αναλυτής του αμερικανικού πόρταλ Supermarket News. Όπως λέει ο ίδιος, «μέχρι σήμερα οι Αμερικανοί είχαν την προκατάληψη ότι τα discounter απευθύνονται μόνο σε φτωχούς ανθρώπους. Το Lidl έχει διαφορετική προσέγγιση, τονίζοντας ότι ‘η εξοικονόμηση χρημάτων είναι για όλους'».
Οι ανταγωνιστές επαγρυπνούν
Παρά τις καλές προοπτικές που αναγνωρίζουν οι αναλυτές της αμερικανικής αγοράς στο Lidl, γεγονός είναι ότι στο λιανικό εμπόριο η μάχη για τα δολάρια των πελατών είναι σκληρότερη συγκριτικά με τους υπόλοιπους κλάδους της οικονομίας. Πριν την επικείμενη προέλαση του Lidl στις ΗΠΑ οι παραδοσιακές αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας κοίταζαν γεμάτες αγωνία την απειλητική άνοδο της ψηφιακής πώλησης τροφίμων. Παγκόσμιοι παίκτες όπως η Amazon, αλλά και νέα start up εξαπλώνουν τις δραστηριότητές τους στη διαδικτυακή αγορά τροφίμων.
Η επικείμενη είσοδος του Lidl στην αμερικανική αγορά μπορεί να αποδειχθεί τελικά πολύ πιο απειλητική συγκριτικά με τους online ανταγωνιστές των αμερικανικών σούπερ μάρκετ. Με τη στρατηγική του «less is more» -σε ελεύθερη απόδοση «ουκ εν τω πολλώ το ευ- το Lidl τραβά μια σαφή διαχωριστική γραμμή από την αμερικανική ναυαρχίδα των σούπερ μάρκετ, το Walmart.
Απέναντι στις γιγάντιες αίθουσες του Walmart με τις άπειρες μάρκες γνωστών προϊόντων, το Lidl πλεονεκτεί, εκτιμά ο Τζέιμς Χέρτελ από την εταιρεία αναλύσεων Inmar' s Willard Bishop Analytics. Όπως λέει, «οι πελάτες γρήγορα νιώθουν σαν χαμένοι μέσα στα τεράστια καταστήματα και εξαιτίας της απέραντης ποικιλίας προϊόντων».
Το Walmart επιχειρεί επίσης να προσελκύσει πελάτες διαφημίζοντας τις προσιτές τιμές του, ωστόσο αυτές δεν συγκρίνονται με τις προσφορές των εκπτωτικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Το Lidl σκοπεύει να παράγει το 85% των προϊόντων του στις ΗΠΑ. Με αυτόν τον τρόπο φιλοδοξεί να έχει φθηνότερα και πιο φρέσκα τρόφιμα ενώ κατά κάποιον τρόπο ευθυγραμμίζεται και με την προεδρική γραμμή του «America first». Ωστόσο, όλα αυτά δεν είναι εγγύηση επιτυχίας, δεδομένου ότι το Walmart κερδίζει πόντους προσφέροντας προϊόντα που γνωρίζουν και αγαπούν οι Αμερικανοί καταναλωτές.
Πάντως ο άμεσος ανταγωνιστής του Lidl στην κατηγορία των discounter δεν είναι το Walmart, αλλά το επίσης γερμανικό Aldi. Η συγκεκριμένη αλυσίδα βρίσκεται στις ΗΠΑ εδώ και 40 χρόνια και παρουσιάζεται θωρακισμένη απέναντι στον φιλόδοξο ανταγωνιστή της. Μάλιστα εξήγγειλε ήδη σχέδιο επέκτασης του δικτύου των σούπερ μάρκετ της από 1.600 σε 2.500 περιοχές τα επόμενα χρόνια. Αν συμβεί αυτό, το Aldi θα γίνει βάσει του αριθμού των υποκαταστημάτων του η τρίτη σε μέγεθος αλυσίδα σούπερ μάρκετ στις ΗΠΑ.
Πηγή: dw.com