Οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ και οι προμηθευτές τους προσέφεραν στους Έλληνες καταναλωτές προϊόντα ονομαστικής αξίας 750 εκατ. ευρώ σε προσφορές το 2014, με τις εκτιμήσεις να δείχνουν ότι η τάση αυτή συνεχίζεται με ανάλογο ρυθμό και στο πρώτο εξάμηνο του 2015.
Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποίησε μελέτη για την εξέταση της συμβολής που έχουν οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες στην αγορά το 2014. Η μελέτη περιελάμβανε τόσο επεξεργασία οικονομικών στοιχείων, όσο και έρευνα καταναλωτών. Τα αποτελέσματα δείχνουν ιδιαίτερα υψηλά μεγέθη.
Η συνολική αξία των προσφορών που παρέχεται στους καταναλωτές μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ το 2014 υπολογίζεται στα 750 εκατ. ευρώ αυξημένο κατά 12% σε σχέση με το 2013 δηλαδή κατά 70 εκατ. ευρώ.
Το ποσό αυτό αθροιστικά με τα εκπτωτικά κουπόνια αντιστοιχεί σε όφελος ανά νοικοκυριό πάνω από 180 ευρώ κατά Μ.Ο. ανά έτος (4.178.116 νοικοκυριά το 2013 σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ).
Το όφελος αυτό αντιστοιχεί στο 5% του Μ.Ο. της ετήσιας κατανάλωσης σε τρόφιμα του ελληνικού νοικοκυριού (3.688 ευρώ σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ).
Οι εκπτώσεις αυτές δεν λαμβάνονται υπόψη στις μετρήσεις του επιπέδου και εξέλιξης των τιμών. Με βάση την παρούσα μελέτη, η μέση έκπτωση στο σύνολο των προϊόντων που παρέχεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ εκτιμάται σε 7,2%, το οποίο σημαίνει ότι οι πραγματικές τιμές είναι κατά τουλάχιστον 7% χαμηλότερες από αυτές που μετριόνται στο ράφι.
Οι κατηγορίες με τα μεγαλύτερα ποσοστά πωλήσεων μέσω προσφορών που πλησιάζουν το 50% είναι τα απορρυπαντικά και τα είδη υγιεινής. Εκτιμήσεις του ΙΕΛΚΑ καταγράφουν αντίστοιχες τάσεις και για το πρώτο εξάμηνο του 2015.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, τα αποτελέσματα για την επιλογή προσφορών συνδυάζονται και με την εντατικοποίηση της σύγκρισης των τιμών από τους καταναλωτές, δείχνοντας ότι οι τελευταίοι αποκομίζουν ακόμα μεγαλύτερο όφελος από τον έξυπνο συνδυασμό επιλογής προσφορών και σύγκρισης τιμών το οποίο μπορεί να φτάνει και τα 500 ευρώ ετησίως (Μ.Ο.) ή το 14% της μέσης ετήσιας κατανάλωσης ενός νοικοκυριού σε είδη διατροφής. Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ από το 2009 έως το 2013 η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη διατροφής έχει μειωθεί κατά 13,8%. Η μείωση αυτή είναι συνδυασμός της μείωσης τιμών, της αύξησης προσφορών και της έξυπνης επιλογής φθηνότερων προϊόντων.
Παράλληλα, παρατηρείται σαφής αυξητική τάση της έντασης των εκπτώσεων. Συγκεκριμένα, η ποσοστιαία μέση έκπτωση αυξήθηκε από 13,4% το 2013 σε 19,1% το 2014 προκαλώντας έτσι πραγματική μείωση τιμών 5,4%.
Τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 2014/2015, με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα είναι ενδεικτικά της κατάστασης και επιβεβαιώνουν ότι οι Έλληνες στην προσπάθεια τους να εξοικονομήσουν χρήματα εκμεταλλεύονται ιδιαίτερα τις προσφορές και εκπτώσεις που παρέχουν τα σουπερ-μάρκετ στην Ελλάδα μέσα από πρακτικές έξυπνων αγορών.
Συγκεκριμένα, ποσοστό 90,3% των καταναλωτών εξοικονομούν χρήματα μέσω προσφορών/κουπονιών/δωροπετιαγών που προφέρουν οι αλυσίδες σουπερ μάρκετ και προμηθευτές των προϊόντων. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι το 69,3% των καταναλωτών εξοικονομούν τουλάχιστον 5% επί της αξίας των αγορών του και το 40,9% τουλάχιστον 10%.
Η έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ενδιαφέροντα ευρήματα σε σχέση με τις αντιλήψεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών σε σχέση με την επιλογή προσφορών και προωθητικών ενεργειών στο πλαίσιο των «έξυπνων» αγορών τους λόγω της οικονομικής κρίσης.
Συγκεκριμένα το 80% των καταναλωτών θεωρούν ότι στα σουπερμάρκετ βρίσκουν περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις σε σχέση με άλλα καταστήματα. Το 78% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει τις προσφορές στις αγορές στο σουπερμάρκετ και το 63% ότι οι προσφορές και εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος για να επιλέξουν το κατάστημα σουπερμάρκετ που θα επισκεφθούν. Σε κάθε περίπτωση η τάση είναι αυξητική, καθώς το 76% των καταναλωτών δήλωσαν ότι το 2014 αγόρασαν περισσότερες προσφορές σε σχέση με το 2013.