Δεν έχει σταματημό η πτώση στην αγορά των λευκών ηλεκτρικών συσκευών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ICAP, το 2013 η συνολική αξία του κλάδου υποχώρησε κατά 6,5%. Πρόκειται για μείωση, που έρχεται σωρευτικά στην πτώση κατά 11,4% το 2012 (18% σε επίπεδο διετίας). Μάλιστα, η κατάσταση δε δείχνει να βελτιώνεται ούτε φέτος, καθώς - σύμφωνα με πηγές του κλάδου - "τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας και η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών δεν αφήνουν περιθώρια για αντιστροφή του κλίματος στο προσεχές μέλλον. Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι η συνολική αγορά θα διατηρηθεί και το τρέχον έτος (2014) σε πτωτική τροχιά".
Να σημειωθεί ότι η κατηγορία των ψυγείων - ψυγειοκαταψυκτών - καταψυκτών καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής αξίας της αγοράς (39% το 2013), ενώ ακολουθούν οι ηλεκτρικές κουζίνες (24%) και τα πλυντήρια ρούχων (21%).
Σύμφωνα με την ICAP, "η εγχώρια αγορά λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών περιλαμβάνει αξιόλογο αριθμό επιχειρήσεων, οι οποίες στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι εισαγωγικές και προμηθεύονται τα προϊόντα τους από διάφορους οίκους του εξωτερικού. Αρκετές δε εταιρείες αντιπροσωπεύουν περισσότερους από έναν οίκο. Η εγχώρια παραγωγή είναι συγκεντρωμένη σε ελάχιστες επιχειρήσεις και περιορίζεται σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων".
ΤΙ ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΤΑΣΗ
Όπως υποστηρίζουν οι μελετητές της ICAP, o συγκεκριμένος κλάδος στηρίζεται σε μια αγορά, η οποία εξαρτάται από πολλούς εξωγενείς παράγοντες (διαθέσιμο εισόδημα, βαθμός δανεισμού των νοικοκυριών, οικοδομική δραστηριότητα νέων κατοικιών και ανακαινίσεις παλαιοτέρων, δημιουργία νέων νοικοκυριών). Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων είναι ιδιαίτερα έντονος, επιδεινώνεται δε από τη μείωση της ζήτησης τα τελευταία χρόνια.
"Το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, στο οποίο έχει περιέλθει η χώρα τα τελευταία έτη, και η συνεχιζόμενη δοκιμασία της αγοράς σε επίπεδο ρευστότητας, έχουν επηρεάσει αρνητικά και την αγορά των λευκών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών. Το μέγεθος της εγχώριας αγοράς παρουσίασε μείωση, τόσο σε ποσότητα όσο και σε αξία, σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων", τονίζει ο Μάρκος Κοντοές, Consultant στη Διεύθυνση Οικονομικών και Κλαδικών Μελετών της ICAP Group.