Forel : Από το ένα πατρόν στη Δάφνη, στις αγορές της Ευρώπης

ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΚΤΑΡΙΟ Β. ΝΩΤΗ

Τη δεκαετία του '80, όταν άρχισαν να αναπτύσσονται οι βιοτεχνίες ρούχων, το μοντέλο ήταν το εξής :

κάθε μονάδα παρήγαγε ένα προϊόν. Δηλαδή, υπήρχαν οι... φουστάδες, οι πουκαμισάδες, οι παντελονάδες.

Τότε, λοιπόν, σε ένα ενοικιαζόμενο όροφο, ο Απόστολος Χατζούλας και η συνέταιρός του, Νέλη Ζερβούδη, γνωστοί ήδη στην αγορά ενδυμάτων, ίδρυσαν τη Forel.

Και έβγαλαν τα πρώτα τους χρήματα πουλώντας μόνο ένα σχέδιο φούστας... “ένα συγκεκριμένο οδηγό, που πουλούσε καλά”, όπως λέει στο news.gr o διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και γιος του ιδρυτής της, Μάκης Χατζούλας.

Στην πορεία, οι ανάγκες της αγοράς οδήγησαν σε παραγωγή κάθε είδους ρούχου. Αυτό έκανε και η Forel, διευρύνοντας την παραγωγή της.

“Από τον πρώτο χρόνο, μας έψαχναν οι πελάτες. Η Forel άρχισε να γίνεται γνωστή ως brand από τα μέσα του 1995-96, οπότε και έκανε οργανωμένη διαφήμιση. Εστιάσαμε στη διαφήμιση, ξοδεύοντας αρκετό μέρος του προϋπολογισμού μας, και η εταιρεία άρχισε να χτίζει το όνομά της και να γίνεται ό,τι είναι σήμερα”.

Το 2003 μετακόμισε σε ιδιόκτητο κτήριο, 2.000 τ.μ. στην Καλλιθέα, όπου στεγάζεται μέχρι σήμερα.

Ένα χρόνο αργότερα, άνοιξε το πρώτο της κατάστημα λιανικής στη Δάφνη, που λειτουργεί μέχρι σήμερα και λειτουργεί ως πιλότος. “Έτσι, ψυχανεμίζεσαι την αγορά”, λέει ο 33χρονος manager, που μετράει ήδη 10 χρόνια δουλειάς στη εταιρεία.

 

 

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ Η ΧΟΝΔΡΙΚΗ...

Με περισσότερα από 200 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, όπου η εταιρεία πουλάει χονδρική, η στρατηγική της είναι ξεκάθαρη :

“Εξακολουθούμε να πιστεύουμε στη χονδρική. Κοιτάμε πρώτα τους πελάτες μας και μετά τα δικά μας μαγαζιά”.

...ΚΑΙ ΚΡΥΦΕΣ ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΗ ΛΙΑΝΙΚΗ

Εκτός από το κατάστημα στη Δάφνη, τα τελευταία δύο χρόνια ξεκίνησε η συνεργασία με τα Attica με shop in shop στο κέντρο της Αθήνας, στο Golden Hall και στο Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη, ενώ την Παρασκευή ακολουθεί το άνοιγμα του νέου Attica στην Τσιμισκή, όπου και εκεί η Forel είναι παρούσα.

Ο κύριος Χατζούλας δεν κρύβει τις... ανησυχίες, που έχει η Forel για τη λιανική. Οποιαδήποτε επέκταση και αν αποφασιστεί, δεν θα γίνει με ιδιόκτητα μαγαζιά, λέει. “Είναι δύσκολο να ανταποκριθείς και να παρακολουθήσεις δικά σου καταστήματα. Αν γίνει κάποια επέκταση, θα γίνει μόνο με franchise”.

ΜΕΝΕΙ ΕΛΛΑΔΑ...

Η παραγωγή των προϊόντων γίνεται σχεδόν εξολοκλήρου στην Ελλάδα. “Συνειδητοποιημένα, προκειμένου να επιτύχουμε καλύτερη ποιότητα αφενός, και να στηρίξουμε τις ελληνικές εταιρείες φασόν αφετέρου”.

Επιπλέον, η βελτίωση των μεγεθών τα τελευταία δύο χρόνια οδήγησε την εταιρεία να αυξήσει το προσωπικό της κατά περίπου 15% τους τελευταίους μήνες.

...ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΕΙΝΕΤΑΙ ΕΚΤΟΣ ΣΥΝΟΡΩΝ

Η προσπάθεια για εξαγωγές έχει ξεκινήσει πριν περίπου 20 χρόνια. Η αρχή έγινε με την Κύπρο, και, αυτή τη στιγμή, η εταιρεία έχει πελάτες σε Καναδά, Ελβετία, Νότια Αφρική, Λίβανο, Αυστραλία και σε όλες τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης (όπως Ρωσία, Καζακστάν, Λευκορωσία, Εσθονία). Ήδη, οι εξαγωγές ξεπερνούν το 20% του τζίρου και το ποσοστό είναι συνεχώς αυξανόμενο.

“Δε σκεφτόμαστε για λιανική στο εξωτερικό σε αυτή τη φάση, γιατί θέλουμε να δούμε πρώτα πώς θα δουλέψει στην Ελλάδα. Αν δεν ξέρεις κάτι, δεν το κάνεις, ειδικά στο εξωτερικό”.

Ο ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΩΝ

Πώς, όμως, μπορεί να επιβιώσει μια ελληνική εταιρεία, με ελληνική παραγωγή, απέναντι στις μεγάλες αλυσίδες ;

“Δεν μπορείς να ανταγωνιστείς τις μεγάλες αλυσίδες, ειδικά τις πολυεθνικές, που έρχονται εδώ και μπορεί να σου δημιουργήσουν εκατομμύρια κομμάτια ανά οδηγό. Αυτό, όμως, που μας δείχνει η πρακτική, είναι ότι υπάρχουν εταιρείες ελληνικές, που επενδύουν στο σεβασμό απέναντι στον καταναλωτή. Ο καταναλωτής δεν είναι χαζός. Αυτό, που του υπόσχεσαι, του το προσφέρεις. Με τα χρήματα, που μπορείς να το προσφέρεις. Και σε επιβραβεύει. Δεν έχουμε άλλο όπλο να αντιμετωπίσουμε τις πολυεθνικές πέρα από την εμπιστοσύνη”, υποστηρίζει και προσθέτει :

“Πρέπει να προσφέρουμε αυτό που παράγουμε σε όσο το δυνατόν χαμηλότερη τιμή. Γιατί και η Forel έχει ρίξει τις τιμές της, παρόλο που δεν έχουν μειωθεί τα κόστη των πρώτων υλών. Προσπαθούμε, λοιπόν, μειώνοντας το δικό μας κέρδος όσο γίνεται, να είμαστε κατά το δυνατόν πιο ανταγωνιστικοί απέναντι στις πολυεθνικές”.

ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ

Στόχος της Forel είναι να εδραιωθεί στις εξαγωγές. “Να το κάνουμε όσο γίνεται καλύτερα στις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, με μικρά και σταθερά βήματα, και μετά να κοιτάξουμε κάποιες άλλες χώρες στην Ευρώπη”.

Σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά, “τηρούμε στάση αναμονής για το πού θα κάτσει η μπίλια σε ό,τι αφορά την ελληνική πραγματικότητα, γιατί η κατάσταση είναι ρευστή. Ο πελάτης αυτή τη στιγμή έχει μια ανασφάλεια, γιατί δεν ξέρει πόσα λεφτά έχει αυτή τη στιγμή στην τσέπη του. Ακόμα και να ήξερε ότι θα έχει λίγα, να ήξερε ότι από 100, θα έχει 10 αύριο το πρωί, έχω την αίσθηση ότι θα έβρισκε τον τρόπο αυτά τα 10 να ξέρει πού θα τα διοχετεύσει. Το να μην ξέρει, όμως, αύριο τι του ξημερώνει, δημιουργεί την ανασφάλεια, που τον κάνει να μην καταναλώνει”.