Οι ανάγκες των καταναλωτών καθορίζουν τις κινήσεις των επιχειρήσεων λιανεμπορίου
Αύξηση 47,5% σημείωσαν το 2018 σε σύγκριση με το 2017 οι ηλεκτρονικές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα, αγγίζοντας τα 28,5 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Σύμφωνα με όσα ανέφερε σήμερα ο διευθύνων σύμβουλος της Convert Group, Παναγιώτης Γκεζερλής, από το βήμα του 9ου συνεδρίου Self Service Food Retail CEO Forum, το 2017 οι ηλεκτρονικές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων διαμορφώθηκαν σε 19,5 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 31,8% σε σχέση με το 2016, οπότε και διαμορφώθηκαν σε 14,8 εκατ. ευρώ.
Όπως τόνισε ο κ. Γκεζερλής, ο συνολικός τζίρος που σημειώθηκε στις on line πωλήσεις των σούπερ μάρκετ την περσινή χρονιά, αποτελεί μικρό μερίδιο σε σύγκριση με τον συνολικό τζίρο του οργανωμένου και μη λιανεμπορίου τροφίμων, ωστόσο οι ρυθμοί ανάπτυξης των ηλεκτρονικών πωλήσεων δείχνουν τη δυναμική του συγκεκριμένου καναλιού.
Σημειώνεται ότι το 65% των προϊόντων που επιλέγουν να αγοράσουν οι Έλληνες καταναλωτές, είναι τρόφιμα και ποτά, ενώ ποσοστό 35% μη τρόφιμα (απορρυπαντικά, καθαριστικά, βρεφικές πάνες κ.ά). Ο κ. Γκεζερλής από το βήμα του συνεδρίου αναφέρθηκε στη διείσδυση του on line σούπερ μάρκετ σε διάφορες χώρες του κόσμου.
Όπως είπε, το μερίδιο των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ είναι κάτω από το 1% στην Ελλάδα, στο σύνολο της αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων και παρουσιάζει μεγάλα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης. Αντίστοιχα, στην Ιταλία είναι 1%, στην Ισπανία 2%, στην Ολλανδία 3%, στην Αμερική 4%, στην Ιαπωνία 5%, στην Γαλλία 6%, στην Κίνα 7% και στην Αγγλία 8%.
Ενδεικτικό της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην ελληνική αγορά είναι το γεγονός, ότι οι ηλεκτρονικές παραγγελίες (on line food delivery) για φαγητό ανήλθαν το 2018 σε 300 εκατ. ευρώ. «Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη αγορά που καλπάζει διεθνώς», όπως τόνισε, ενώ πρόσθεσε ότι η ηλεκτρονική παραγγελία φαγητού αποτελεί κύριο ανταγωνιστή του σούπερ μάρκετ στην κατηγορία του έτοιμου φαγητού.
Από την πλευρά τους λιανέμποροι της χώρας μίλησαν στο πλαίσιο του συνεδρίου για τις ευκαιρίες, αλλά και τις προκλήσεις που παρουσιάζει η αγορά των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ. Ο επικεφαλής της Metro-My Market, Αριστοτέλης Παντελιάδης, επεσήμανε ότι η συγκεκριμένη κατηγορία θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς τα επόμενα χρόνια.
Στόχος της εταιρείας, όπως είπε, είναι η δημιουργία φιλικού ηλεκτρονικού καταστήματος για τον καταναλωτή, που θα προσφέρει γρήγορη συνεπή και φιλική παράδοση. Επίσης, τόνισε ότι τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ θα λειτουργούν συμπληρωματικά με τα φυσικά καταστήματα και εκτίμησε, ότι στο μέλλον οι καταναλωτές θα χρησιμοποιούν και τα δύο κανάλια.
Ο επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, Βασίλης Σταύρου, ανέφερε ότι η ΑΒ έχει τις υποδομές logistics, για να ικανοποιήσει τις νέες ανάγκες των καταναλωτών, που επιλέγουν τις on line αγορές. Επίσης, ανέφερε ότι ήδη κατασκευάζεται το πρώτο «dark store», το οποίο θα βοηθήσει στην οργάνωση των παραγγελιών και στην ταχύτητα παράδοσης. Το συγκεκριμένο «αφανές κατάστημα», όπως είπε θα λειτουργήσει στις αρχές της επόμενης χρονιάς.
Ο επικεφαλής της Δ. Θανόπουλος, Τέλης Θανόπουλος, αναφέρθηκε στην απόφαση της διοίκησης να επενδύσει στις ηλεκτρονικές πωλήσεις και τόνισε ότι δεν ήταν μια καθαρά εμπορική κίνηση, αλλά περισσότερο ένα κάλεσμα στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών για καλύτερη και γρηγορότερη εξυπηρέτηση. Ο κ. Θανόπουλος είπε, πως το ηλεκτρονικό κατάστημα που δημιούργησαν, αντανακλά το μοντέλο του φυσικού καταστήματος, λέγοντας πως πρεσβεύει την υψηλή ποιότητα, τη μεγάλη ποικιλία και το αντίστοιχο επίπεδο των υπηρεσιών που απαιτούν οι πελάτες του φυσικού.
Ο Βασίλης Ανδρικόπουλος, αντιπρόεδρος του Caremarket.gr, αναφέρθηκε στην ένωση των δυνάμεων του Yoda.gr και του Caremarket.gr, τονίζοντας πως η πορεία συνεχίζει να είναι ανοδική. Η επιτυχία του, όπως είπε, οφείλεται μεταξύ άλλων στο εύρος του κωδικολογίου, στις ανταγωνιστικές τιμές και στην καλή οργάνωση της διανομής και παράδοσης των παραγγελιών. Όσον αφορά στην ένταξη σε ένα μεγάλο λιανεμπορικό όμιλο, ο κ. Ανδρικόπουλος τόνισε πως μπορεί να συνεισφέρει στην ανάπτυξη, ωστόσο δεν είναι απαραίτητη για την επιβίωση ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.