Ο καθένας, που κυκλοφορεί στους δρόμους της Αθήνας και άλλων μεγάλων πόλεων της Ελλάδας, θα έχει σίγουρα παρατηρήσει ότι οι αρτοποιίες (οι “φούρνοι”, όπως συνηθίζουμε να τους λέμε) ξεφυτρώνουν σαν τα... μανιτάρια, τα τελευταία χρόνια. Θα περίμενε κανείς ότι, με τέτοια ραγδαία ανάπτυξη, ο τζίρος στον κλάδο θα ήταν, αν όχι εντυπωσιακός, το λιγότερο ανεβασμένος.
Κι όμως, σύμφωνα με μελέτη της Infobank Hellastat, ο συνολικός τζίρος του κλάδου το 2012 συρρικνώθηκε κατά 5,9%, στο 1,01 δισ. ευρώ.
Πώς εξηγείται αυτό το παράδοξο; Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη για λογαριασμό της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος από την εταιρεία MARC, το 2012 ένας στους πέντε καταναλωτές μείωσε την κατανάλωση ψωμιού, με αποτέλεσμα περίπου 9 στους 10 φούρνους να σημειώσουν κάμψη εσόδων, με τη μέση μείωση ανά φούρνο να διαμορφώνεται σε 36,7%.
Έτσι, οι περισσότερες αρτοποιίες επωμίζονται υψηλές ζημιές, καθώς - λόγω της περιορισμένης αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών - διατηρούν τις τιμές τους σταθερές, απορροφώντας τις αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών (ιδίως στο αλεύρι).
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσόστομο Κάτση, διευθύνοντα σύμβουλο της Infobank Hellastat, “η υποχώρηση της κατανάλωσης έχει οδηγήσει τις μεγάλες βιομηχανίες του κλάδου σε ανταγωνισμό τιμών και προσφορών, καθώς και εισαγωγής νέων προϊόντων. Η τιμολόγηση αποτελεί πλέον σημαντική συνισταμένη ανταγωνισμού απέναντι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, η διείσδυση των οποίων διαρκώς ενισχύεται λόγω των χαμηλότερων τιμών τους”.