Η «κατασκευασμένη» γιορτή από την οποία η Alibaba κέρδισε περισσότερα από όσα όλες οι αμερικανικές επιχειρήσεις την Black Friday
Μια άγνωστη εκτός Κίνας γιορτή, την οποία ουσιαστικά «θεσμοθέτησε» ο κινεζικός γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου, η Alibaba, ήταν αρκετή ώστε να της αποφέρει περίπου 25 δισεκατομμύρια δολάρια, μέσα σε ένα 24ωρο, δηλαδή περίπου 1 δισ. δολάρια την ώρα. Το ποσό αυτό είναι μεγαλύτερο από το τζίρο που έκαναν όλες οι επιχειρήσεις στις ΗΠΑ την Black Friday και την -άγνωστη ακόμη στην Ελλάδα- Cyber Monday μαζί (διαβάστε εδώ για μια πρώτη γνωριμία με τη Cyber Monday).
Ο λόγος για την «Ημέρα των Εργένηδων», μια γιορτή άγνωστη σε χώρες εκτός Κίνας. Σε ελεύθερη μετάφραση από τα κινεζικά, η «Ημέρα των Εργένηδων» ονομάζεται «η Γιορτή των Γυμνών Κλαδιών» και αναφέρεται στους άνδρες εκείνους που δεν κάνουν παιδιά και έτσι δεν προσθέτουν… κλαδιά στο γενεαλογικό δέντρο της οικογένειάς τους.
Η «Γιορτή», που τιμάται κάθε χρόνο στις 11 Νοεμβρίου, έχει τις ρίζες της στην δεκαετία του ’90 στα πανεπιστήμια από άνδρες που γιόρταζαν την εργένικη ζωή τους. Το 2009 η Alibaba προχώρησε στην πρώτη καταναλωτική καμπάνια για τη συγκεκριμένη ημέρα, προσφέροντας γενναίες εκπτώσεις στην πλατφόρμα αγορών Tmall. Εκείνη τη χρονιά, η Alibaba είδε την ακαθάριστη αξία των εμπορευμάτων της -την αξία όλων των προϊόντων που πωλούνται μέσα από τις πλατφόρμες της- να διαμορφώνεται στα 7,8 εκατ. δολάρια.
Έκτοτε, κάθε χρόνο, όλο και περισσότεροι πρόθυμοι Κινέζοι αγοραστές συμμετέχουν με τα τελευταία χρόνια να αποτελεί ημέρα αγοραστικής φρενίτιδας.
Την 11η Νοεμβρίου του 2017 ξεπέρασε κάθε προηγούμενο με τις πωλήσεις των 25 δισ. δολαρίων και άφησε πίσω και την Black Friday.
H «Ημέρα των Εργένηδων» έχει και την πολύ λυπηρή της πλευράς, βέβαια. Η πολιτική καταπολέμησης του υπερπληθυσμού, που εφήρμοσε η Κίνα με τον έλεγχο των γεννήσεων και την απαγόρευση στα ζευγάρια να αποκτήσουν πάνω από 1 παιδί, οδήγησε πολλές οικογένειες να επιλέγουν να αποκτούν μόνον 1 αγόρι. Υπολογίζεται ότι το 2020 η Κίνα θα έχει 30.000.000 περισσότερους άνδρες από ό,τι γυναίκες. Από αυτή την πολιτική προέκυψε και ο εορτασμός της Ημέρας των Εργένηδων, κυρίως μέσα στα πανεπιστήμια από singles φοιτητες.
Στην Κίνα, παραδοσιακά, η κίνηση στην αγορά φτάνει στο peak της μετά τα μέσα Νοεμβρίου, λίγο πριν την Εθνική Εορτή των Κινέζων και τους δυο πρώτους μήνες κάθε νέου έτους, ενόψει του Φεστιβάλ της Άνοιξης, μια πολύ αγαπητή γιορτή των Κινέζων.
Έτσι, υπήρξε ένα δίμηνο κενό με πολύ χαμηλή κίνηση στην αγορά: χοντρικά Οκτώβριος – Δεκέμβριος. Και αυτή την περίοδο εκμεταλλεύτηκε η Alibaba για να θεσμοθετήσει μια μέρα καταναλωτικής τρέλας.
Λόγω του μεγέθους της κινεζικής αγοράς, η «Ημέρα των Εργένηδων» αναδείχτηκε στην μεγαλύτερη καταναλωτική φιέστα παγκοσμίως. Και τα στοιχεία δείχνουν ότι θα γίνεται όλο και μεγαλύτερη. Εν αναμονή των ανακοινώσεων, λοιπόν, των φετινών πωλήσεων που έκανε η Alibaba την ημέρα αυτή…