Και τι δεν έχουν πει κατά καιρούς για την Tesla: ότι πουλάει αυτοκίνητα χάνοντας λεφτά, ότι δεν φτιάχνει καλά αμάξια
Και τι δεν έχουν πει κατά καιρούς για την Tesla: ότι πουλάει αυτοκίνητα χάνοντας λεφτά, ότι δεν φτιάχνει καλά αμάξια, ότι ο ιδρυτής της είναι τρελός και θα την οδηγήσει στη χρεοκοπία και τόσα μα τόσα ακόμα. Ειδικός μάλιστα της αγοράς αυτοκινήτων συμβούλευε άλλοτε τους συλλέκτες να αγοράσουν οπωσδήποτε ένα Model S «πριν η εταιρία φαλιρίσει», υποθέτοντας πως είναι αυτομάτως συλλεκτικό.
Πλέον όμως είναι σαφές πως η Tesla όχι μόνο βγάζει καραβιές χρημάτων και τα πάει περίφημα στο NASDAQ, αλλά έχει εκπληρώσει και όλους τους στόχους της αναφορικά με την παραγωγή και τη διανομή των αυτοκινήτων της. Έχοντας βρει προφανώς τον τρόπο να παράγει σταθερά κέρδη, κάτι που προσυπογράφει πως το μέλλον της στην αγορά είναι τουλάχιστον εξασφαλισμένο.
Η Tesla δεν είναι πια το τρελό στοίχημα ενός τρελού επιχειρηματία, καθώς κατασκευάζει 80.000 αυτοκίνητα το τρίμηνο και οι πωλήσεις της βάζουν το καπέλο στις Porsche, Mercedes Benz και BMW, κάνοντάς τη την μπεστ σέλερ αμερικανική εταιρία στο εσωτερικό των ΗΠΑ.
Και την ίδια ώρα τα αυτοκίνητά της, αν και ακριβότερα από τον ανταγωνισμό, είναι πιο προωθημένα τεχνολογικά, αλλά και η λειτουργία τους φτηνότερη και ασφαλέστερη από κάθε αμάξι εσωτερικής καύσης εκεί έξω.
Τα εντυπωσιακά οικονομικά μεγέθη της Tesla έχουν ανατρέψει πλέον τις ζοφερές εκτιμήσεις των περισσότερων αναλυτών, αποδεικνύοντας πως το ακραίο ρίσκο που πήρε ο Elon Musk όχι μόνο απέδωσε, αλλά αλλάζει άρδην και την αγορά της αυτοκίνησης.
Όπως υποδεικνύει χαρακτηριστικά ο καθηγητής πληροφοριακών συστημάτων Enrique Dans, «πρακτικά όλοι έκαναν λάθος για τα οικονομικά και το μέλλον της Tesla και πολλοί αναλυτές ξύνουν πια το κεφάλι τους προσπαθώντας να καταλάβουν τι ακριβώς συνέβη, ενώ συνεχίζουν να κάνουν συστάσεις με αμφιλεγόμενη αξιοπιστία».
Τι ήταν όμως αυτό που τους ξέφυγε; Το πρωτοφανές, αναμφίβολα, γεγονός ότι η Tesla βασίστηκε εν πολλοίς σε μια νέα επιχειρηματική ηθική, εκεί που οι πελάτες δηλαδή προσφέρθηκαν εθελοντικά να τη διαφημίσουν και να τη βοηθήσουν, όντας λες αναπόσπαστο μέλος της. Ή έτσι πίστεψαν τουλάχιστον.
Ο Elon Musk το έλεγε εξάλλου από την αρχή πως χρειάζεται τον κόσμο αρωγό στην όλη προσπάθεια, μια προσπάθεια που προώθησε λέγοντας πως δεν παράγει απλώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά αλλάζει τον ίδιο τον κόσμο.
Η Tesla ήταν ένα ολότελα καινούριο επιχειρηματικό μοντέλο, εγκαινιάζοντας μακροπρόθεσμες στρατηγικές και αποπερατώνοντάς τες με τρόπο εξαιρετικό. Το Model 3 αφήνει πλέον περιθώριο κέρδους στο 20%, πολύ περισσότερο από τον μέσο όρο της αυτοκινητοβιομηχανίας δηλαδή, αποστομώνοντας για άλλη μια φορά τους επικριτές που το ήθελαν ζημιογόνο.
Η Tesla δείχνει να τα έχει καταφέρει και με το παραπάνω, έχοντας στο τιμόνι έναν παράτολμο επιχειρηματία που αναζήτησε έναν άλλο τρόπο να φτιάχνει αυτοκίνητα. Αν και η επιτυχία της μόνο στιγμιαία δεν ήταν, έχοντας πίσω της αρκετά χρόνια σκληρής δουλειάς και οράματος…