Οι ποσότητες υπερβαίνουν την αρχική δυναμικότητα - Η Βουλγαρία θα συμμετάσχει στην κατασκευή του τερματικού σταθμού ΥΦΑ στην Αλεξανδρούπολη
Έξι εταιρείες έχουν υποβάλει δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση δυναμικότητας στο μελλοντικό αγωγό μεταξύ της Βουλγαρίας και Ελλάδας. Οι ποσότητες ξεπερνούν ακόμη και τη δυναμικότητα με την οποία θα ξεκινήσει ο διασυνδετήριος αγωγός, είπε η Υπουργός Ενέργειας Temenuzhka Petkova στο Mediapool την Παρασκευή, μια ημέρα μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του market test του έργου που πραγματοποιείται από την εταιρεία ICGB με έδρα στη Βουλγαρία, στην οποία κατέχουν ίσα μερίδια οι εταιρείες που εμπλέκονται «Bulgarian Energy Holding» (ΒΕΗ ) και η «Ποσειδών» με μετόχους την ελληνική ΔΕΠΑ και την ιταλική «Edison».
Οι εταιρείες που συμμετείχαν είναι : «Bulgargaz», η οποία έχει συνάψει σύμβαση για την εισαγωγή 1 δισ. κμ. φυσικού αερίου από το Αζέρικο πεδίο «Shah Deniz II» από το 2019, η «ΔΕΠΑ» και η «Edison». Οι άλλοι τρεις συμμετέχοντες είναι η αζέρικη «Socar» που εμπλέκεται στην ανάπτυξη του «Shah Deniz II», η αμερικάνικη «Noble» και η ελληνική «Gastrade».
Ένας από αυτούς, ωστόσο, εμφανίστηκε την τελευταία στιγμή. Έτσι, από την βουλγαρική και ελληνική ρυθμιστική αρχή ενέργειας ζητήθηκε παράταση λίγων ημερών από τη λήξη της προθεσμίας για την υποβολή των αιτήσεων για συμμετοχή στη δυναμικότητα του αγωγού η οποία θα ξεκινήσει με χωρητικότητα 3 δισ. κ.μ., αυξάνοντας σε 5 δισ., και την διερεύνηση για την περαιτέρω αύξηση της δυναμικότητας μεταφοράς φυσικού αερίου μέσω της διασύνδεσης.
Προκειμένου να υποβάλλει ο υποψήφιος τα πολύπλοκα έγγραφα ζητήθηκε η προθεσμία να παραταθεί έως τις 8 Απριλίου, δήλωσε η Πέτκοβα.
Πρόσθεσε ότι σήμερα υποβάλλονται αιτήσεις για να κλείσουν 4 δισ. κ.μ. «Η δεύτερη φάση προβλέπει επικύρωση των προσφορών με τη δυνατότητα προσαρμογών. Μετά θα συνοψισθούν τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης και μετά τις 15 Απριλίου θα προχωρήσει η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών», είπε η Υπουργός Ενέργειας. Η φάση αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του έτους ώστε να είναι σαφές ποιο μέρος του αγωγού θα πρέπει να προορίζεται για μεμονωμένους υποψηφίους.
«Το market test είναι ένας δείκτης ότι το έργο θα είναι επιτυχημένο. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό σημάδι, γιατί το έργο δεν είναι μόνο στρατηγικό - να αυξήσει την ικανότητα για τη διαφοροποίηση των προμηθειών φυσικού αερίου, αλλά και εμπορικό, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να δικαιολογείται οικονομικά», δήλωσε η Πέτκοβα.
Έχοντας ολοκληρώσει την πρώτη φάση και συνοψίζοντας τα αποτελέσματα θα προετοιμασθεί ο φάκελος για την αναζήτηση αναδόχου προμηθειών για το διασυνδετήριο αγωγό, το κόστος του οποίου εκτιμάται σε περίπου 220 εκατ. Ευρώ, για τα μισά εκ των οποίων η βουλγαρική κυβέρνηση έχει δώσει κρατική εγγύηση. Η χρηματοδότηση θα παρέχεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η απόδειξη πελατών για τη χρήση της διασύνδεσης του φυσικού αερίου είναι πολύ σημαντική για την επίτευξη καλύτερων συνθηκών για δανεισμό. Στις αρχές του καλοκαιριού, θα ξεκινήσει ένας διεθνής διαγωνισμός για την κατασκευή του αγωγού, του οποίου το βουλγαρικό τμήμα θα είναι 151 χιλιομέτρων, μεταξύ των σημείων Makaza και Stara Zagora, και το ελληνικό θα είναι 31 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με τον χρονοδιάγραμμα του έργου η κατασκευή θα πρέπει να αρχίσει τον Οκτώβριο 2016.
Η υπουργός ανακοίνωσε επίσης ότι η Βουλγαρία αποφάσισε να διερευνήσει τη δυνατότητα να συμμετάσχει στην κατασκευή του τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου - το λεγόμενο LNG, στο ελληνικό λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
«Αυτό συζητήθηκε πριν από λίγο καιρό και η ιδέα έχει ήδη ωριμάσει. Έχουμε μια πολύ σοβαρή επιθυμία να συμμετάσχουμε και να συσταθεί μια ομάδα εργασίας η οποία μέσα σε ένα μήνα θα πρέπει να αποσαφηνίσει τις παραμέτρους του σχεδίου και τι ποσοστό μπορεί να πάρει η χώρα μας», δήλωσε η Πέτκοβα.
Στην πρώτη κυβέρνηση του GERB, ο φορέας διαχείρισης του Βουλγαρικού συστήματος αερίου «Bulgartransgaz» είχε υπογράψει μια προκαταρκτική συμφωνία για να συμμετάσχει στην κατασκευή του τερματικού σταθμού ΥΦΑ στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, όμως η Αθήνα είχε δύο σχέδια για μια τέτοια εγκατάσταση που τελικά ενώθηκαν, και έμεινε στο τραπέζι μόνο ο ένας στην Αλεξανδρούπολη.
Δεν έχει ακόμη αποφασιστεί εάν η βουλγαρική συμμετοχή θα είναι από την «Bulgartransgaz» ή κάποιο άλλο φορέα. Η χρηματοδότηση δεν είναι ακόμη σαφής, η ομάδα εργασίας θα αναλύσει τη συνεργασία μεταξύ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας, είπε η Υπουργός Ενέργειας.
«Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό έργο για εμάς, διότι έχει άμεση σχέση με την Ελληνική διασύνδεση. Τα δύο έργα είναι υποστηρίζονται αμοιβαία και η συμμετοχή μας σε αυτό το τερματικό θα επιτρέψει την περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών μας σε φυσικό αέριο», δήλωσε η Πέτκοβα στο Mediapool.
«Η ίδια η ΕΕ έχει μια πολύ σαφή στρατηγική για την κατασκευή τερματικών σταθμών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όπως και σε άλλα μέρη της Ευρώπης όπου έχουν αναπτυχθεί δίκτυα, αλλά στη χώρα μας όχι. Το έργο αυτό εγκρίθηκε από την Επιτροπή ως έργο κοινού ενδιαφέροντος, επιτρέποντας αίτηση επιχορήγησης », πρόσθεσε.