Όταν κοιτάζουμε το προφίλ μιας εταιρείας, συνηθίζουμε να την κρίνουμε από δύο χαρακτηριστικά: τα οικονομικά της μεγέθη και την αξιοπιστία της (τα δύο αυτά αποτελούν, άλλωστε, συγκοινωνούντα δοχεία…).
Στην περίπτωση της Fraport, υπάρχουν και τα δύο. Ο γερμανικός κολοσσός στη διαχείριση αεροδρομίων παγκοσμίως διαθέτει ισχυρά οικονομικά μεγέθη.
Παραθέτουμε δύο ενδεικτικά:
- Διαχειρίζεται 11 αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο, που εξυπηρετούν περί τους 200 εκατ. επιβάτες το χρόνο (μεταξύ των οποίων και της Φρανκφούρτης, με 59,6 εκατ. επιβάτες το 2014).
- Η κεφαλαιοποίησή της στο γερμανικό χρηματιστήριο φτάνει πλέον τα 5,3 δισ. ευρώ.
Με τόσο ισχυρά οικονομικά δεδομένα, μόνο τυχαίο δε χαρακτηρίζεται από αναλυτές του κλάδου το γεγονός ότι είχε τη δυνατότητα και πλειοδότησε με την κοινοπραξία της στο διαγωνισμό για την παραχώρηση των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, τον περασμένο Νοέμβριο.
Επειδή, όμως, τα ράσα από μόνα τους δεν κάνουν τον παπά, η αξιοπιστία του ονόματός της μέτρησε πολύ, ώστε η βραζιλιάνικη δημόσια εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων, Infraero, να την επιλέξει ως το διεθνή της συνέταιρο για την παροχή τεχνικών υπηρεσιών και χρηματοοικονομικών, διοικητικών και τεχνικών συμβουλών.
Έχοντας ήδη παρουσία στη Νότια Αμερική, αφού διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Λίμα στο Περού (με 15,7 εκατ. επιβάτες), η Fraport θα προσφέρει τις υπηρεσίες της για τα αεροδρόμια της Infraero, άλλα, που έχουν ήδη παραχωρηθεί, καθώς και περιφερειακούς αερολιμένες.
Για να καταλάβουμε τι σημαίνει το συγκεκριμένο deal, αρκεί να ρίξουμε μια ματιά στα νούμερα της Infraero:
- Διαχειρίζεται 65 αεροδρόμια στη Βραζιλία, μεταξύ των οποίων το Congonhas, με 18,1 εκατ. επιβάτες ετησίως, το Santos Dumont, με 9,7 εκατ. επιβάτες, και το Salvador da Bahia, με 9,2 εκατ. επιβάτες. Επίσης, η Infraero διατηρεί συμμετοχή στα αεροδρόμια που έχουν παραχωρηθεί για διαχείριση σε τρίτους, όπως το São Paulo-Guarulhos (39,6 εκατ. επιβάτες), το Brasília (18,1 εκατ. επιβάτες), το Rio de Janeiro-Galeão (17,3 εκατ. επιβάτες), το Belo Horizonte (10,8 εκατ. επιβάτες), και το Campinas-Viracopos (9,8 εκατ. επιβάτες).
Πέραν της μεγάλης σημασίας του συγκεκριμένου deal, να σημειωθεί ότι η Βραζιλία συνεχίζει τις ιδιωτικοποιήσεις, με ένα νέο διαγωνισμό για παραχωρήσεις στα αεροδρόμια του Porto Alegre, της Florianapolis και του Salvador, τα οποία διαχειρίζεται η Infraero, να αναμένεται το καλοκαίρι του 2016.
Να αναφέρουμε σημειολογικά και τη δήλωση του υπουργού πολιτικής αεροπορίας, Eliseu Padilha, ότι «παντού στον κόσμο, τα μεγάλα αεροδρόμια χρηματοδοτούν τα μικρότερα. Στη Βραζιλία, δε θα γίνει κάτι διαφορετικό».
Αυτό δε σας θυμίζει το μοντέλο της παραχώρησης των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων;
Με τα έσοδα, που θα λάβει εφάπαξ και θα λαμβάνει κάθε χρόνο το ελληνικό Δημόσιο από την κοινοπραξία, καθώς και την ελάφρυνση του κόστους διαχείρισης, που θα έχει, θα μπορεί να συντηρεί και να κάνει επενδύσεις και στους μικρότερους -και εθνικής σημασίας- αερολιμένες της άγονης γραμμής.