Μύθος – FIX : Εξαγορά μέσω… συγχωνεύσεως

ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΚΤΑΡΙΟ Β. ΝΩΤΗ

Σε μια ιδιαίτερα κομβική περίοδο για την αγορά της μπύρας ήρθε να κλείσει και να ανακοινωθεί και επίσημα το deal, στο οποίο προχώρησαν οι ζυθοποιίες Μύθος (θυγατρική της δανέζικης Carlsberg) και Ολυμπιακή (που παράγει τη FIX).

Με την κατανάλωση να έχει κινηθεί έντονα πτωτικά μέσα στην κρίση και τις εταιρείες, που δραστηριοποιούνται, να αναζητούν τρόπους διεύρυνσης του μεριδίου, η συμφωνία αυτή καταγράφεται σε ένα περιβάλλον, όπου :

O κυρίαρχος της αγοράς (Αθηναϊκή Ζυθοποιία) κινείται με μερίδιο 55% και επιδιώκει να ενισχύσει τις πωλήσεις του και το χειμώνα, θέλοντας να πείσει τους καταναλωτές να ξεφύγουν από τη λογική της ταύτισης της μπύρας με το καλοκαίρι.

Οι πολλές μικρές ζυθοποιίες, που έχουν κάνει την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια, παίρνουν το δικό τους - πολύ μικρό μεν, αλλά υπαρκτό - μερίδιο, και, κυρίως, έχουν δημιουργήσει μια νέα κουλτούρα στους καταναλωτές, αυτή της πιο ποιοτικής και λιγότερο μαζικής μπύρας.

Οι περαιτέρω ανακατατάξεις ήταν και είναι ούτως ή άλλως δεδομένες, λόγω και των γνωστών θεμάτων και ερευνών της Επιτροπής Ανταγωνισμού, καθώς και από το γεγονός ότι η μπύρα έχει δεχθεί το τελευταίο διάστημα πολλά χτυπήματα από άλλα οινοπνευματώδη ποτά, που αναπτύσσονται ταχύτατα στην ελληνική αγορά.

Υπό αυτές τις συνθήκες, οι δύο εταιρείες, που σήμερα κατέχουν τη δεύτερη (Μύθος) και τρίτη θέση (FIX) στην αγορά, επέλεξαν τη λογική του "η ισχύς εν τη ενώσει", στη λογική της ισχυρότερης κοινής παρουσίας και διαπραγματευτικής θέσης στην αγορά, από αυτή του μεταξύ τους σκληρότατου διαγκωνισμού για το ποιος θα επικρατήσει στη θέση Νο 2.

ΕΞΑΓΟΡΑ ΜΕΡΙΔΙΟΥ ΜΕΣΩ... "ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗΣ"

Μπορεί, πάντως, στη χθεσινή συνέντευξη τύπου, και οι δύο πλευρές να αποκήρυτταν μετ´ επιτάσεως τη λέξη "εξαγορά", τονίζοντας διαρκώς ότι πρόκειται για συγχώνευση, η ουσία όμως είναι ότι με αυτή την κίνηση :

Η Carlsberg εξαγόρασε ένα σημαντικό μερίδιο στην αγορά, αυξάνοντας στην ουσία το δικό της κατά σχεδν 50%, και έχοντας υπό την ομπρέλλα της ένα από τα πιο δυνατά και δυναμικά σήματα

Οι μέτοχοι της Ολυμπιακής Ζυθοποίιας βρήκαν ένα δυνατό σύμμαχο για να επεκτείνουν την παρουσία τους και εκτός Ελλάδας, αλλα - κυρίως - για να τακτοποιήσουν τις υποχρεώσεις, περί των 25 εκατομμυρίων, που είχαν δημιουργήσει για να αναπτυχθούν (ο Γιάννης Χήτος θα έχει το 25% και οι δύο αδελφοί Γκρέκη από 12%). Γι αυτό, άλλωστε, και το deal δεν περιλαμβάνει καταβολή μετρητών.

Στο τέλος της ημέρας, οι τρεις μέτοχοι της μειοψηφίας έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τη μετοχική τους παρουσία - ή και να τη μηδενίσουν, λένε όσοι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα. Πότε είναι το τέλος της ημέρας ;

Το αναπτυξιακό πλάνο της νέας εταιρείας είναι πενταετές. Τίποτα, όμως, δεν εμποδίζει τους νέους συνεταίρους να επισπεύσουν τις εξελίξεις.