Η φράση-κλισέ ότι η κρίση κρύβει πάντα ευκαιρίες εφαρμόζεται πάντα, με τον καλύτερο τρόπο στην περίπτωση της αγοράς καφέ στη χώρα μας.
Οι καταναλωτές έκαναν στροφή στην κατανάλωση κατ΄ οίκον, ενισχύοντας σημαντικά τον τζίρο της αγοράς, αντισταθμίζοντας με αυτό τον τρόπο τις απώλειες, που υφίσταται ο τομέας της μαζικής εστίασης. Επιπλέον, εγκαταλείπουν σταδιακά την παραδοσιακή φραπεδιά, αλλά και τον καφέ φίλτρου, το... "γαλλικό", όπως τον αποκαλούμε στη χώρα μας.
Σύμφωνα με μελέτη της Infobank Hellastat Α.Ε., και τον αναλυτή της, Αλέξανδρο Νικολαΐδη, espresso σε κάψουλες και ελληνικός είναι οι πιο ευνοημένες κατηγορίες στον κλάδο. Αναλυτικότερα:
- Η κατηγορία του καφέ μηχανής και ιδίως ο espresso σταδιακά ενισχύει το ποσοστό συμμετοχής του στη συνολική αγορά.
- Κομβικό ρόλο διαδραμάτισε η επιτυχημένη προώθηση των μηχανών παρασκευής καφέ για ιδιωτική χρήση, που λειτουργούν με κάψουλες σε αρκετά προσιτές τιμές.
- Η κατηγορία του καφέ για το σπίτι αποτελεί νέα αγορά, που μετρά μόλις μια τριετία ζωής, εμφανίζοντας υψηλούς μέχρι στιγμής ρυθμούς ανάπτυξης (πάνω από 50% το έτος). Ενδεικτικά, το 2013 οι πωλήσεις των καψουλών στα super market αυξήθηκαν κατά 40% !
- Παράλληλα, ενισχύεται και ο ελληνικός καφές, που αποτελεί παραδοσιακά το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης, εκμεταλλευόμενος την τάση των καταναλωτών για ελληνικής προέλευσης προϊόντα.
- Αντίθετα, η κατανάλωση στιγμιαίου καφέ και καφέ φίλτρου περιορίζεται, αφού σημαντικό μέρος των καταναλωτών μετατοπίζεται στις δύο προαναφερόμενες κατηγορίες.
Σύμφωνα με το Διευθύνοντα Σύμβουλο της Infobank Hellastat, Χρυσόστομο Κάτση, "Οι εταιρείες του κλάδου την τελευταία διετία έχουν δώσει προτεραιότητα στον παράγοντα καινοτομία, ο οποίος συνίσταται στην εισαγωγή νέων συσκευασιών στην αγορά και στην ανάπτυξη και προώθηση προϊόντων με εντονότερα αρώματα και γεύσεις, κυρίως στις κατηγορίες του ελληνικού και στιγμιαίου καφέ. Επιπλέον, ιδιαίτερη ανάπτυξη δεικνύει ο τομέας των κλειστών συστημάτων ροφημάτων με κάψουλες, τα οποία αποτελούν μια οικονομική λύση για κατανάλωση στο σπίτι. Οι νέες συσκευασίες και προϊόντα, που αναπτύσσονται, συνήθως υποστηρίζονται με έντονη διαφημιστική προώθηση, αλλά και καινοτόμες ιδέες στο marketing".