Το «Ocean Investigator» θα καταπλεύσει στη Λεμεσό για εφοδιασμό πριν κατευθυνθεί στο τεμάχιο 10
Καθοδόν προς την Κύπρο όπου αναμένεται να φθάσει σήμερα, βρίσκεται το ερευνητικό πλοίο της Exxon Mobil «Ocean Investigator», που θα πραγματοποιήσει με τη βοήθεια και του «Med Surveyor» τις έρευνες που απαιτούνται στην κυπριακή ΑΟΖ, τόσο για τις περιβαλλοντικές και άλλες μελέτες, όσο και για τεχνικές έρευνες που θα οδηγήσουν στις λεπτομερειακές τεχνικές αποφάσεις που αφορούν στις γεωτρήσεις, όπως γράφει η κυπριακή εφημερίδα Φιλελεύθερος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εφημερίδας, το ερευνητικό σκάφος που βρισκόταν το τελευταίο δίμηνο στο Λαύριο, θα φθάσει στο λιμάνι Λεμεσού και από εκεί αφού εφοδιαστεί με εξοπλισμό και προσωπικό που θα ασχοληθεί με το ερευνητικό κομμάτι των εργασιών, θα κατευθυνθεί στο ανατολικό μισό του τεμαχίου 10, όπου θα γίνουν οι έρευνες για το διάστημα των επόμενων 4 εβδομάδων. Το κυριότερο μέρος των επιχειρήσεων αναλαμβάνουν τα τηλεχειριζόμενα υπερσύγχρονα υποβρύχια ρομπότ.
Ο χειρισμός τους γίνεται από ειδικό θάλαμο που τοποθετείται στο πλοίο, απ’ όπου οι χειριστές βλέπουν όλα τα δεδομένα των ρομπότ, τα κατευθύνουν προς όποια κατεύθυνση θέλουν με χειριστήρια ανάλογα αυτών των παιχνιδιών υπολογιστών και παρακολουθούν την εικόνα που δείχνουν οι κάμερες που είναι εφαρμοσμένες σε αυτά. Τα υποβρύχια ρομπότ πέραν του φωτισμού που δίνουν στον χώρο και των καμερών, διαθέτουν και ρομποτικούς βραχίονες, ώστε αν χρειαστεί να συλλέξουν κάτι από τον βυθό και να το τοποθετήσουν σε καλάθι που μπορεί να κατέβει από το πλοίο στον βυθό με γερανό για τον σκοπό αυτό.
Οι έρευνες που θα διεξαχθούν, περιλαμβάνουν σε πρώτο στάδιο τον έλεγχο των ευρύτερων περιοχών που έχουν κατ’ αρχήν καθοριστεί για τις δύο πρώτες γεωτρήσεις, αλλά και για τρίτο σημείο που για την ώρα θα έχει τον ρόλο του εναλλακτικού για αρχαιότητες και για τυχόν υποθαλάσσια καλώδια κάθε μορφής –όπως τηλεπικοινωνιακά, ανθυποβρυχιακά κ.τ.λ. Πρέπει να σημειωθεί, ότι η ανακάλυψη ναυαγίων και αρχαίων ή άλλων αντικειμένων, δεν είναι κάτι σπάνιο στην ευρύτερη περιοχή γύρω από τον Ερατοσθένη.
Σε δύο τουλάχιστον περιπτώσεις μέχρι τώρα -στις έρευνες για την πρώτη γεώτρηση στην «Αφροδίτη» όπως και στις έρευνες για τη γεώτρηση στον στόχο «Ερατοσθένης Νότιο 1»- είχαν βρεθεί με τον τρόπο αυτό και ναυάγια και διάσπαρτοι σε μεγάλη έκταση αμφορείς, που χαρτογραφήθηκαν και φωτογραφήθηκαν λεπτομερώς από τα υποβρύχια ρομπότ. Αυτό οδήγησε σε αλλαγή του σημείου γεώτρησης κατά μερικές δεκάδες μέτρα, ώστε να μην επηρεαστούν, αφού κατά το αρχικό στάδιο της γεώτρησης υπάρχει θέμα επικάλυψης των ευρημάτων.
Επίσης, για τους σκοπούς των μελετών που πρέπει να ετοιμαστούν, γίνονται υδρογραφικές, μετεωρολογικές, βαθυμετρικές έρευνες, αποτύπωση του βυθού και των κλίσεων της επιφάνειας του βυθού. Θα καταγραφεί και ερευνηθεί η περιβαλλοντική κατάσταση και η θαλάσσια ζωή και δείγματα που μπορούν να εντοπιστούν, η μορφή του πλαγκτόν, ψάρια κτλ, ώστε αν χρειαστεί να ληφθούν προληπτικά μέτρα, αλλά και να καταρτιστεί πρόγραμμα παρακολούθησης της περιβαλλοντικής κατάστασης κατά τις γεωτρήσεις. Ακόμα, υπό μελέτη μπαίνουν και τα θαλάσσια ρεύματα, ώστε να ετοιμαστεί προληπτικό σχέδιο αντιμετώπισης τυχόν ρύπανσης της θάλασσας από διαρροή πετρελαιοειδών.
Η λεπτομερής αποτύπωση του βυθού και των κλίσεων της επιφάνειας του βυθού, θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική για τον καθορισμό με λεπτομέρεια του σημείου που θα ακουμπήσει η κεφαλή του γεωτρύπανου και να ξεκινήσει να τρυπά, αφού υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί σε περιπτώσεις μεγάλων κλίσεων. Στη βάση των στοιχείων αυτών, θα συνταχθούν και όλες οι μελέτες που απαιτούνται για τις περιβαλλοντικές και άλλες άδειες που θα αιτηθεί η ExxonMobil ως διαχειρίστρια της γεώτρησης από τις κρατικές υπηρεσίες.