Μετά το πρόβλημα που προέκυψε με το πολύωρο black out στην Ύδρα
Το ενδεχόμενο η πρώτη βλάβη στο υποβρύχιο καλώδιο που συνδέει την Ύδρα με το ηπειρωτικό δίκτυο να προκάλεσε τη δεύτερη, στο εναέριο δίκτυο της Πελοποννήσου εξετάζει ο ΔΕΔΔΗΕ, αναλύοντας τα αίτια της διακοπής ρεύματος στο νησί.
Η ταυτόχρονη εκδήλωση των βλαβών ήταν η αιτία που δυσχέρανε τον εντοπισμό τους και την αποκατάσταση της ηλεκτροδότησης, επισημαίνει στο ΑΠΕ ο πρόεδρος του ΔΕΔΔΗΕ Νίκος Χατζηαργυρίου, ο οποίος απορρίπτει παράλληλα την κριτική, ότι έχουν μειωθεί οι δαπάνες για το δίκτυο. Σημειώνεται ακόμη, ότι ο Διαχειριστής προγραμματίζει την ενίσχυση ή/και την αναβάθμιση 16 υποβρύχιων διασυνδέσεων, προκειμένου να διασφαλίζεται η τήρηση του κανόνα «Ν-1», δηλαδή να μην υπάρχει διακοπή, αν παρουσιαστεί πρόβλημα σε ένα από τα καλώδια της διασύνδεσης.
«Το σφάλμα στο υποβρύχιο καλώδιο εντοπίστηκε στο σημείο της σύνδεσης του καλωδίου με την Ηπειρωτική χώρα. Ενδεχομένως, στο υπέργειο δίκτυο στην Πελοπόννησο να υπήρχε ένα ασθενές σημείο το οποίο εκδηλώθηκε λόγω της βλάβης στο υποβρύχιο. Δεν είναι προφανές γιατί συνέβησαν μαζί τα δύο περιστατικά, είναι ενδεχόμενο η μία βλάβη να επηρέασε την άλλη. Είναι ένα πολύ σπάνιο φαινόμενο, που δημιούργησε το πρόβλημα του εντοπισμού της βλάβης», επισημαίνει ο κ. Χατζηαργυρίου.
Σε ερώτηση για τη συντήρηση του δικτύου, ο κ. Χατζηαργυρίου τονίζει: «Οι επιθεωρήσεις και οι αναβαθμίσεις βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο με το προηγούμενο διάστημα. Δεν είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός βλαβών και ότι δεν γίνεται καλή συντήρηση στο δίκτυο. Εφέτος ήταν η πρώτη χρονιά που δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα στα υποβρύχια καλώδια έως ότου δυστυχώς ανέκυψε το πρόβλημα στην Ύδρα».
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ, το σύνολο του δικτύου των υποβρυχίων καλωδίων αποτελείται από 161 υποβρύχια καλώδια σε 68 σημεία διασύνδεσης. Μεταξύ δύο σημείων διασύνδεσης ο συνολικός αριθμός υποβρυχίων διασυνδέσεων καλύπτει το κριτήριο Ν-1, δηλαδή την τροφοδότηση των καταναλωτών σε περίπτωση απώλειας ενός καλωδίου. Κάτι που ισχύει και στην περίπτωση της Ύδρας αλλά δεν στάθηκε αρκετό να αποτρέψει τη διακοπή καθώς υπήρξε η βλάβη και στο εναέριο δίκτυο.
Φέτος ο ΔΕΔΔΗΕ προχώρησε σε μελέτη των διασυνδέσεων, από την οποία προέκυψε πρόγραμμα επενδύσεων για την κατασκευή νέων ή την ενίσχυση υφιστάμενων υποβρύχιων διασυνδέσεων, προκειμένου να καλυφθούν οι αυξανόμενες ενεργειακές ανάγκες των νησιών, ή να αντικατασταθούν τμήματα του δικτύου που εμφανίζουν συχνές βλάβες.
Συγκεκριμένα, νέα υποβρύχια καλώδια προβλέπεται να ποντιστούν στα εξής σημεία: κόλπος Καλλονής Λέσβου (το 2020), Πήλιο - Σκιάθος (2021), Πάρος - Αντίπαρος και Τροιζηνία - Πόρος (2022) Κάλυμνος - Λέρος και Κεραμωτή - Θάσος (2023). Επίσης έχει προταθεί για έγκριση στη ΡΑΕ η αντικατάσταση / αναβάθμιση των διασυνδέσεων: Ίος - Σίκινος, Κέρος - Λειψοί, Κάρπαθος - Κάσος, Σκιάθος - Σκόπελος, Κως - Γυαλί, Νίσυρος - Τήλος, Σάμος - Φούρνοι, Αγ. Κωνσταντίνος - Αργοστόλι, Μέθανα - Αίγινα και Λαύριο - Κέα.
Σύμφωνα με στελέχη του ΔΕΔΔΗΕ, οι βλάβες στο υποβρύχιο δίκτυο δεν είναι σπάνιο φαινόμενο, δεν οδηγούν όμως πάντοτε σε διακοπές ρεύματος. Οι συχνότερες αιτίες είναι η τριβή των καλωδίων σε βράχια εξαιτίας του κυματισμού, το ψάρεμα με εκρηκτικά, η αγκυροβόληση σε καλώδια, αστοχία στην επισκευή , κ.α.