Αίτηση στο Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας – μαζί με το παράβολο των 18.000 ευρώ, για εγγραφή νέας αεροπορικής εταιρείας με την ονομασία "Cypair" (η ονομασία που χρησημοποιούν στην ιστοσελίδα τους οι Κυπριακές Αερογραμμές), υπέβαλε τη Δευτέρα ο εκτελών καθήκοντα διευθυντή των Κυπριακών Αερογραμμών.
Η αίτηση αφορά την έκδοση πιστοποιητικού νέου αερομεταφορέα, γνωστού ως AOC (Air Operation Certification). Προηγήθηκε την περασμένη Τετάρτη συνάντηση μέλους του Δ.Σ. και του διευθυντή της εταιρείας με αξιωματούχους του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας ώστε να ενημερωθούν για τις διαδικασίες αίτησης.
Την κατάθεση αίτησης για νέα άδεια αερομεταφορέα υπό την ονομασία "Cypair" αποκάλυψε σήμερα η εφημερίδα "Αλήθεια".
Σύμφωνα με πληροφορίες του "Φιλελεύθερου", η αίτηση γίνεται με σκοπό να υπάρχει ετοιμότητα αντίδρασης σε περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κρίνει ασύμβατες κρατικές ενισχύσεις τα ποσά που δόθηκαν στις Κυπριακές Αερογραμμές, κάτι που θα σημαίνει ουσιαστικά και το κλείσιμο της εταιρείας.
Μια τέτοια απόφαση θα πρέπει να αναμένεται στις αρχές Νοεμβρίου, με τη λήξη της περιόδου υψηλής κίνησης όπως καθορίζεται από την Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ).
Ένας δεύτερος λόγος τη κίνησης αυτής είναι και η διάσωση της μοναδικής εμπράγματης περιουσίας που απέμεινε στις Κυπριακές Αερογραμμές, δηλαδή του αεροσκάφους τύπου Airbus A 320-231 με αριθμό νηολογίου 5B-DBB γνωστό με το όνομα "ΑΚΑΜΑΣ" που η εταιρεία αγόρασε το 1991 (22 ετών).
Το αεροσκάφος είχε τεθεί εκτός επιχειρησιακής λειτουργίας τον Οκτώβριο του 2009 και επαναφέρθηκε σε κανονικές πτήσεις τον Μάιο του 2011 και συνεχίζει μέχρι και σήμερα.
Να σημειωθεί ότι για την υποβολή αίτησης για έκδοση νέου πιστοποιητικού αερομεταφορέα, απαιτείται με βάση τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς η κατοχή τουλάχιστον ενός αεροσκάφους, το οποίο θα αποτελεί βάση όλων των διαδικασιών. Χρειάζεται αποδεδειγμένη οικονομική φερεγγυότητα.
Πάντως, η προώθηση εξέτασης της αίτησης, είναι πολύ θολή υπόθεση, αφού αφενός το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας ουσιαστικά δεν έχει διάρθρωση που να του επιτρέπει να εξετάζει τέτοιες αιτήσεις, ενώ υπό τις παρούσες συνθήκες, υπάρχουν πολλά κενά που θα πρέπει να συμπληρωθούν από πλευράς Κυπριακών Αερογραμμών για να εγκριθεί μια τέτοια αίτηση.
Παρατηρήσεις στη στελέχωση προβλεπόμενων θέσεων κ.τ.λ υπάρχουν ήδη, οπότε τίθεται θέμα αποφάσεων τοποθέτησης ικανών και προσοντούχων προσώπων στις θέσεις που απαιτούνται για εξέταση της αίτησης.
Παράλληλα, μία από τις βασικές απαιτήσεις για εξέταση της αίτησης, είναι να διαπιστωθεί ότι η νέα εταιρεία μπορεί να ανταποκριθεί, ανά πάσα στιγμή, στις τρέχουσες και μελλοντικές υποχρεώσεις της που έχουν καθοριστεί με βάση ρεαλιστικές εκτιμήσεις, για περίοδο 24 μηνών από την έναρξη των δραστηριοτήτων της.
Επίσης, θα πρέπει να μπορεί να ανταποκριθεί στις πάγιες και λειτουργικές δαπάνες που συνεπάγονται οι δραστηριότητες αυτές, σύμφωνα με το επιχειρηματικό της σχέδιο, για περίοδο τριών μηνών από την έναρξή τους, χωρίς να χρησιμοποιήσει τα εξ αυτών έσοδα.
Επιπρόσθετα, για την έκδοση άδειας εκμετάλλευσης απαιτούνται αποδείξεις ότι τα πρόσωπα που θα διευθύνουν συνεχώς και πραγματικά τις δραστηριότητες της επιχείρησης είναι φερέγγυα.
Κράτος με επενδυτές και πιλότους
Πληροφορίες του "philenews", αναφέρουν ότι με την αίτηση είναι ανοικτά τα ενδεχόμενα να συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας, εκτός από το κράτος, ιδιώτες επενδυτές αλλά και οι πιλότοι.
Αν η αίτηση εξεταστεί μετά από τυχόν δυσμενείς εξελίξεις σε σχέση με τις Κυπριακές Αερογραμμές, το πρόβλημα θα είναι ακόμα μεγαλύτερο αφού το κράτος ως ο μέτοχος εταιρείας που απέτυχε οικονομικά θα πρέπει να αντιμετωπιστεί διαφορετικά.
Ακόμα το όποιο σημαντικό κεφάλαιο κατατεθεί για να καλύψει τις οικονομικές απαιτήσεις που αναφέρονται για τη λειτουργία της εταιρείας, προφανώς θα πρέπει να συζητηθεί με την Τρόικα.