Ένα (ανησυχητικά ρεαλιστικό) “σενάριο καταστροφής” της Ευρωπαϊκής 'Ενωσης παρουσιάζει σε μία φουτουριστική έκθεση στις Βρυξέλλες ο Φλαμανδός καλλιτέχνης Τόμας Μπέλινκ, προειδοποιώντας ότι το ευρωπαϊκό όραμα πρέπει να αναγεννηθεί πριν να είναι πολύ αργά.
Πόσο αργά; Τόσο, ώστε το 2018 η Ευρωπαϊκή Ένωση να καταρρεύσει και το ευρώ να εξαφανιστεί, ως συνακόλουθο της “Μεγάλης Ύφεσης”, η οποία, μετά την Ελλάδα και την Ισπανία, επεκτάθηκε στην Γαλλία και στις Κάτω Χώρες. "Εκείνους τους αβέβαιους καιρούς, τα λάθη του παρελθόντος φαίνονταν περισσότερο μεταδοτικά από το όνειρο μιας ενωμένης Ευρώπης. Τα ευρωσκεπτικιστικά, τα εθνικιστικά και τα αποσχιστικά κινήματα ευημερούσαν", αναφέρεται σε ένα πανό της έκθεσης. Και προς το 2018-2020, "η Ευρώπη ξανακύλησε και έγινε ξανά αυτό που ήταν πάντα: μια πολιτικά διαιρεμένη ήπειρος".
Εισερχόμενος σε ένα οικοτροφείο που δε λειτουργεί πια, σε ένα μικρό δρόμο των Βρυξελλών, ο επισκέπτης καλείται "να αφήσει πίσω του όλα τα σημεία αναφοράς του". Μεταφέρεται στο 2060 και ανοίγει την πόρτα της έκθεσης: "Η ζωή στην πρώην Ευρωπαϊκή Ένωση: τα τελευταία χρόνια της μακράς ειρήνης", η οποία τον φέρνει 50 χρόνια πίσω, στις αρχές του 21ου αιώνα.
Καμία διαδραστική οθόνη, κανένα βίντεο. Οι τοίχοι είναι σαθροί. Η αφίσα που χαιρετίζει το Νόμπελ Ειρήνης που πήρε το 2012 η ΕΕ, κιτρινισμένη. Οι προθήκες, άσχημα φωτισμένες, είναι καλυμμένες από σκόνη. Σε αυτές εκτίθενται συμβολικά κειμήλια της παρωχημένης εποχής του "γλυκού ευρωπαϊκού ονείρου": ένα μπαλόνι για την ΕΕ του 2014 και τα πρώτα χαρτονομίσματα του ευρώ.
Αν και ο επισκέπτης βγαίνει ασφαλώς προβληματισμένος από την έκθεση αυτή, ο Μπέλινκ δηλώνει ότι δεν ήθελε να συμβάλει στην απαισιοδοξία που υπάρχει σήμερα στην Ευρώπη. "Αντιθέτως. Δεν είμαι καθόλου ευρωσκεπτικιστής. Πιστεύω στο ευρωπαϊκό σχέδιο. Ο λόγος που ασκώ κριτική είναι για να δείξω ότι αυτό πρέπει να ξαναγεννηθεί, να αλλάξει, προτού να είναι πολύ αργά", επισημαίνει.