Αποκαλύψεις-φωτιά για μεγάλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται τους ονειρεμένα χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές της Μάλτας
Σκάνδαλο φοροδιαφυγής με “πρωταγωνίστριες” μεγάλες γερμανικές επιχειρήσεις, όπως η BMW, η Bosch και η Deutsche Bank, φέρνει στο φως το περιοδικό Der Spiegel με δημοσίευμά του, σύμφωνα με το οποίο γερμανικοί όμιλοι και εταιρείες εκμεταλλεύονται, με εικονικές θυγατρικές και υποκαταστήματα που είναι εγκατεστημένες στη Μάλτα, τους ονειρεμένα χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές της χώρας, με αποτέλεσμα άλλες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να έχουν απώλειες φορολογικών εσόδων δισεκατομμυρίων ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το δημοσίευμα που αναμεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, στο ερευνητικό δίκτυο "European Investigative Collaborations" (EIC) περιήλθαν δύο πακέτα δεδομένων, τα λεγόμενα "MaltaFiles", τα οποία επιτρέπουν μια πληρέστερη εικόνα στο μαλτέζικο σύστημα ίδρυσης εταιρειών και αποκαλύπτουν τις μητρικές όσων έχουν εγκατασταθεί εκεί. Σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα είναι εγκατεστημένοι στη Μάλτα -μέσω θυγατρικών τους- μεγάλοι όμιλοι εταιρειών του δείκτη DAX της Φρανκφούρτης. Συγκεκριμένα παραδείγματα τα οποία αναφέρει το Spiegel είναι οι γερμανικοί κολοσσοί BMW, BASF, Deutsche Bank, Puma, Merck και μεγάλες εταιρείες όπως είναι η Bosch και η Rheinmetall. Μόνο η Lufthansa διαθέτει 18 θυγατρικές εταιρείες στη Μάλτα. Σε αυτές συγκαταλέγεται ακόμα και το Ασφαλιστικό Ταμείο της εν λόγω αεροπορικής εταιρείας.
Κέρδη τα οποία προκύπτουν από δραστηριότητες των εταιρειών αυτών στην Μάλτα φορολογούνται με συντελεστή 6%, εφόσον βέβαια πράγματι έχουν επιχειρηματική δραστηριότητα στο νησί. Οι έρευνες του Spiegel εντούτοις καταδεικνύουν ότι είναι πολύ αμφίβολο ότι πράγματι οι θυγατρικές αυτές εταιρείες των γερμανικών ομίλων δραστηριοποιούνται εκεί επιχειρηματικά. Χαρακτηριστικά αναφέρεται στο δημοσίευμα του Spiegel ότι τρεις εξ αυτών (η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Sixt, ο γίγαντας των χημικών BASF και ο βαρώνος των πουλερικών Erich Wesjohann) όχι απλώς μοιράζονται τον ίδιο όροφο γραφείων, αλλά και το ίδιο κουδούνι. Το ίδιο συμβαίνει και με τις εταιρείες πρώτων υλών K+S και το τμήμα οχημάτων της Rheinmetall (σ.σ. η οποία ως γνωστόν εμπλέκεται σε σκάνδαλο δωροδοκιών στην Ελλάδα).
Πολλές από αυτές τις εταιρείες δεν αναφέρονται μάλιστα ούτε καν στον τοπικό τηλεφωνικό κατάλογο. Για μερικές από αυτές δεν κατέστη δυνατόν να εντοπισθεί το προσωπικό το οποίο υποτίθεται πως εργάζεται σε αυτές. Όταν ρωτήθηκαν δε από το Spiegel, απάντησαν ότι οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητες στη Μάλτα είναι νόμιμες και οι μαλτέζικες θυγατρικές τους είναι γνωστές στο γερμανικό δημόσιο.
Όπως σημειώνει το γερμανικό περιοδικό, η Μάλτα έχει υπεραμυνθεί κατά τη διάρκεια της ευρωπαϊκής της προεδρίας, η οποία διαρκεί μέχρι το τέλος Ιουνίου, των φορολογικών προνομίων τα οποία παρέχει, τόσο μετά τις επικρίσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όσο και χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Tο Spiegel υπογραμμίζει τέλος ότι στην ίδια την Γερμανία μόλις την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Οικονομικών της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας Νόρμπερτ Βάλτερ-Μπόργιανς ανήγγειλε σκληρότερη αντιμετώπιση των φοροφυγάδων της Μάλτας. Ο σοσιαλδημοκράτης πολιτικός χαρακτήρισε μάλιστα το μεσογειακό νησί "Παναμά της Ευρώπης".
Οι αποκαλύψεις δεν αφορούν όμως μόνο σε γερμανικές εταιρείες, καθώς η έρευνα για τα Malta Files δημοσιεύεται σε 13 ευρωπαϊκές εφημερίδες, και φαίνεται πως υπάρχουν στοιχεία και για γαλλικές και ιταλικές επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τη γαλλική ιστοσελίδα Mediapart, η Μάλτα στερεί τις άλλες χώρες από 2 δισεκατομμύρια ευρώ σε φόρους ετησίως.
Σύμφωνα με την Mediapart, η έρευνα, η δημοσίευση των αποτελεσμάτων της οποίας θα διαρκέσει δύο εβδομάδες, αφορά «φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή, ξέπλυμα και διαφθορά».
Σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα L'Espresso, ένα από τα 13 μέσα ενημέρωσης που συμμετείχαν στην έρευνα, η Ιταλία είναι η χώρα που αναφέρεται περισσότερο από όλες τις άλλες στα Malta Files, με περισσότερες από 8.000 μαλτέζικες εταιρείες να τελούν υπό τον έλεγχο Ιταλών επενδυτών.
Σειρά ονομάτων πολιτικών προσωπικοτήτων, αλλά όχι πρώτης γραμμής, αναφέρονται το σημερινό σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας La Repubblica, που ανήκει στον ίδιο όμιλο με την L'Espresso.
“Δεν υπάρχει κάτι μυστικό στα Malta Files”
«Δεν υπάρχει κάτι μυστικό στα Malta Files», διαβεβαίωσε ο πρωθυπουργός της Μάλτας Τζόζεφ Μουσκάτ αναφερόμενος στην έρευνα.
«Τίποτε στα "Malta Files" δεν είναι μυστικό. Το να δηλώνεται ότι υπάρχουν εταιρείες offshore στην Μάλτα δεν είναι σωστό ως προς τα γεγονότα», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο πρωθυπουργός της Μάλτας. «Αυτό που λέω είναι ότι έχουμε ένα ανταγωνιστικό σύστημα» ως προς την φορολογία, πρόσθεσε, εξηγώντας ότι «οι διαμαρτυρίες των άλλων χωρών δεν αφορούν την ίδια την ύπαρξη των εγγεγραμμένων στην Μάλτα εταιρειών», αλλά το γεγονός ότι προέρχονται από τις χώρες αυτές.
Οι χώρες που διαμαρτύρονται θα ήθελαν να εισπράξουν τους φόρους που αυτές οι εταιρείες πληρώνουν στην Μάλτα, είπε ο πρωθυπουργός της Μάλτας.
Σύμφωνα με την γαλλική ιστοσελίδα Mediapart, η Μάλτα, η οποία προεδρεύει μέχρι τις 30 Ιουνίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στερεί «τις άλλες χώρες από 2 δισεκατομμύρια ευρώ σε φόρους ετησίως».
Χθες το βράδυ, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών της Μάλτας αρκέσθηκε να απαντήσει ως εξής σε ερώτηση του Γαλλικού Πρακτορείου: «Δεν έχουμε τίποτε να προσθέσουμε σε αυτά που έχουμε ήδη πει». Αναφερόταν στις διαψεύσεις των τελευταίων δέκα ημερών που δόθηκαν ως απάντηση στην διατύπωση ανάλογων κατηγοριών από υπουργό Οικονομικών τοπικής κυβέρνησης της Γερμανίας.
Σύμφωνα με την Mediapart, η έρευνα, η δημοσίευση των αποτελεσμάτων της οποίας θα διαρκέσει δύο εβδομάδες, αφορά « φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή, ξέπλυμα και διαφθορά».
Στην Γερμανία, το περιοδικό Spiegel αναφέρεται στις εταιρείες BMW, BASF, Deutsche Bank, Puma, Merck, Bosch, Rheinmetal, ενώ για την Lufthansa αναφέρει ότι διαθέτει «18 θυγατρικές» στην Μάλτα.
Σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα L'Espresso, ένα από τα 13 μέσα ενημέρωσης που συμμετείχαν στην έρευνα, η Ιταλία είναι η χώρα που αναφέρεται περισσότερο από όλες τις άλλες στα Malta Files, με περισσότερες από 8.000 μαλτέζικες εταιρείες να τελούν υπό τον έλεγχο ιταλών επενδυτών.
Σειρά ονομάτων πολιτικών προσωπικοτήτων, αλλά όχι πρώτης γραμμής, αναφέρονται το σημερινό σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας La Repubblica, που ανήκει στον ίδιο όμιλο με την L'Espresso.
Ο Τζόζεφ Μουσκάτ , που είναι υποψήφιος για την επανεκλογή του στις εκλογές των αρχών του Ιουνίου, κάλεσε κυβερνητική πλειοψηφία και αντιπολίτευση να συγκροτήσουν κοινό μέτωπο για την υπόθεση, αποφεύγοντας να την καταστήσουν θέμα της προεκλογικής εκστρατείας.
Σκάνδαλο φοροαποφυγής με “πρωταγωνίστριες” μεγάλες γερμανικές επιχειρήσεις, όπως η BMW, η Bosch και η Deutsche Bank, φέρνει στο φως το περιοδικό Der Spiegel με δημοσίευμά του, σύμφωνα με το οποίο γερμανικοί όμιλοι και εταιρείες εκμεταλλεύονται, με εικονικές θυγατρικές και υποκαταστήματα που είναι εγκατεστημένες στη Μάλτα, τους ονειρεμένα χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές της χώρας, με αποτέλεσμα άλλες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να έχουν απώλειες φορολογικών εσόδων δισεκατομμυρίων ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το δημοσίευμα που αναμεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, στο ερευνητικό δίκτυο "European Investigativ Collaborations" (EIC) περιήλθαν δύο πακέτα δεδομένων, τα λεγόμενα "MaltaFiles", τα οποία επιτρέπουν μια πληρέστερη εικόνα στο μαλτέζικο σύστημα ίδρυσης εταιρειών και αποκαλύπτουν τις μητρικές όσων έχουν εγκατασταθεί εκεί. Σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα είναι εγκατεστημένοι στη Μάλτα -μέσω θυγατρικών τους- μεγάλοι όμιλοι εταιρειών του δείκτη DAX της Φρανκφούρτης. Συγκεκριμένα παραδείγματα τα οποία αναφέρει το Spiegel είναι οι γερμανικοί κολοσσοί BMW, BASF, Deutsche Bank, Puma, Merck και μεγάλες εταιρείες όπως είναι η Bosch και η Rheinmetall. Μόνο η Lufthansa διαθέτει 18 θυγατρικές εταιρείες στη Μάλτα. Σε αυτές συγκαταλέγεται ακόμα και το Ασφαλιστικό Ταμείο της εν λόγω αεροπορικής εταιρείας.
Κέρδη τα οποία προκύπτουν από δραστηριότητες των εταιρειών αυτών στην Μάλτα φορολογούνται με συντελεστή 6%, εφόσον βέβαια πράγματι έχουν επιχειρηματική δραστηριότητα στο νησί. Οι έρευνες του Spiegel εντούτοις καταδεικνύουν ότι είναι πολύ αμφίβολο ότι πράγματι οι θυγατρικές αυτές εταιρείες των γερμανικών ομίλων δραστηριοποιούνται εκεί επιχειρηματικά. Χαρακτηριστικά αναφέρεται στο δημοσίευμα του Spiegel ότι τρεις εξ αυτών (η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Sixt, ο γίγαντας των χημικών BASF και ο βαρώνος των πουλερικών Erich Wesjohann) όχι απλώς μοιράζονται τον ίδιο όροφο γραφείων, αλλά και το ίδιο κουδούνι. Το ίδιο συμβαίνει και με τις εταιρείες πρώτων υλών K+S και το τμήμα οχημάτων της Rheinmetall (σ.σ. η οποία ως γνωστόν εμπλέκεται σε σκάνδαλο δωροδοκιών στην Ελλάδα).
Πολλές από αυτές τις εταιρείες δεν αναφέρονται μάλιστα ούτε καν στον τοπικό τηλεφωνικό κατάλογο. Για μερικές από αυτές δεν κατέστη δυνατόν να εντοπισθεί το προσωπικό το οποίο υποτίθεται πως εργάζεται σε αυτές. Όταν ρωτήθηκαν δε από το Spiegel, απάντησαν ότι οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητες στη Μάλτα είναι νόμιμες και οι μαλτέζικες θυγατρικές τους είναι γνωστές στο γερμανικό δημόσιο.
Όπως σημειώνει το γερμανικό περιοδικό, η Μάλτα έχει υπεραμυνθεί κατά τη διάρκεια της ευρωπαϊκής της προεδρίας, η οποία διαρκεί μέχρι το τέλος Ιουνίου, των φορολογικών προνομίων τα οποία παρέχει, τόσο μετά τις επικρίσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όσο και χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Tο Spiegel υπογραμμίζει τέλος ότι στην ίδια την Γερμανία μόλις την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Οικονομικών της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας Νόρμπερτ Βάλτερ-Μπόργιανς ανήγγειλε σκληρότερη αντιμετώπιση των φοροφυγάδων της Μάλτας. Ο σοσιαλδημοκράτης πολιτικός χαρακτήρισε μάλιστα το μεσογειακό νησί "Παναμά της Ευρώπης".
Αποκαλύψεις και σε άλλες χώρες
Οι αποκαλύψεις δεν αφορούν όμως μόνο σε γερμανικές εταιρείες, καθώς η έρευνα για τα Malta Files δημοσιεύεται σε 13 ευρωπαϊκές εφημερίδες, και φαίνεται πως υπάρχουν στοιχεία και για γαλλικές και ιταλικές επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τη γαλλική ιστοσελίδα Mediapart, η Μάλτα στερεί τις άλλες χώρες από 2 δισεκατομμύρια ευρώ σε φόρους ετησίως.
Σύμφωνα με την Mediapart, η έρευνα, η δημοσίευση των αποτελεσμάτων της οποίας θα διαρκέσει δύο εβδομάδες, αφορά «φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή, ξέπλυμα και διαφθορά».
Σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα L'Espresso, ένα από τα 13 μέσα ενημέρωσης που συμμετείχαν στην έρευνα, η Ιταλία είναι η χώρα που αναφέρεται περισσότερο από όλες τις άλλες στα Malta Files, με περισσότερες από 8.000 μαλτέζικες εταιρείες να τελούν υπό τον έλεγχο Ιταλών επενδυτών.
Σειρά ονομάτων πολιτικών προσωπικοτήτων, αλλά όχι πρώτης γραμμής, αναφέρονται το σημερινό σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας La Repubblica, που ανήκει στον ίδιο όμιλο με την L'Espresso.
“Δεν υπάρχει κάτι μυστικό στα Malta Files”
«Δεν υπάρχει κάτι μυστικό στα Malta Files», διαβεβαίωσε ο πρωθυπουργός της Μάλτας Τζόζεφ Μουσκάτ αναφερόμενος στην έρευνα.
«Τίποτε στα "Malta Files" δεν είναι μυστικό. Το να δηλώνεται ότι υπάρχουν εταιρείες offshore στην Μάλτα δεν είναι σωστό ως προς τα γεγονότα», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο πρωθυπουργός της Μάλτας. «Αυτό που λέω είναι ότι έχουμε ένα ανταγωνιστικό σύστημα» ως προς την φορολογία, πρόσθεσε, εξηγώντας ότι «οι διαμαρτυρίες των άλλων χωρών δεν αφορούν την ίδια την ύπαρξη των εγγεγραμμένων στην Μάλτα εταιρειών», αλλά το γεγονός ότι προέρχονται από τις χώρες αυτές.
Οι χώρες που διαμαρτύρονται θα ήθελαν να εισπράξουν τους φόρους που αυτές οι εταιρείες πληρώνουν στην Μάλτα, είπε ο πρωθυπουργός της Μάλτας.
Σύμφωνα με την γαλλική ιστοσελίδα Mediapart, η Μάλτα, η οποία προεδρεύει μέχρι τις 30 Ιουνίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στερεί «τις άλλες χώρες από 2 δισεκατομμύρια ευρώ σε φόρους ετησίως».
Χθες το βράδυ, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών της Μάλτας αρκέσθηκε να απαντήσει ως εξής σε ερώτηση του Γαλλικού Πρακτορείου: «Δεν έχουμε τίποτε να προσθέσουμε σε αυτά που έχουμε ήδη πει». Αναφερόταν στις διαψεύσεις των τελευταίων δέκα ημερών που δόθηκαν ως απάντηση στην διατύπωση ανάλογων κατηγοριών από υπουργό Οικονομικών τοπικής κυβέρνησης της Γερμανίας.
Σύμφωνα με την Mediapart, η έρευνα, η δημοσίευση των αποτελεσμάτων της οποίας θα διαρκέσει δύο εβδομάδες, αφορά « φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή, ξέπλυμα και διαφθορά».
Στην Γερμανία, το περιοδικό Spiegel αναφέρεται στις εταιρείες BMW, BASF, Deutsche Bank, Puma, Merck, Bosch, Rheinmetal, ενώ για την Lufthansa αναφέρει ότι διαθέτει «18 θυγατρικές» στην Μάλτα.
Σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα L'Espresso, ένα από τα 13 μέσα ενημέρωσης που συμμετείχαν στην έρευνα, η Ιταλία είναι η χώρα που αναφέρεται περισσότερο από όλες τις άλλες στα Malta Files, με περισσότερες από 8.000 μαλτέζικες εταιρείες να τελούν υπό τον έλεγχο ιταλών επενδυτών.
Σειρά ονομάτων πολιτικών προσωπικοτήτων, αλλά όχι πρώτης γραμμής, αναφέρονται το σημερινό σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας La Repubblica, που ανήκει στον ίδιο όμιλο με την L'Espresso.
Ο Τζόζεφ Μουσκάτ , που είναι υποψήφιος για την επανεκλογή του στις εκλογές των αρχών του Ιουνίου, κάλεσε κυβερνητική πλειοψηφία και αντιπολίτευση να συγκροτήσουν κοινό μέτωπο για την υπόθεση, αποφεύγοντας να την καταστήσουν θέμα της προεκλογικής εκστρατείας.