Από το 2011 γνώριζε η Κομισιόν ότι πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες χειραγωγούσαν τις εκπομπές καυσαερίων των αυτοκινήτων τους, σύμφωνα με τη γερμανική οικονομική επιθεώρηση WirtschaftsWoche.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, διοικητικοί υπάλληλοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενημέρωσαν την αμερικανική περιβαλλοντική οργάνωση ICCT για την ενδεχόμενη παραποίηση των αποτελεσμάτων από τους ελέγχους για την εκπομπή οξειδίου του αζώτου, έχοντας εκνευριστεί από την αδράνεια της Επιτροπής.
Με τη μεσολάβηση αυτής της περιβαλλοντικής οργάνωσης ενημερώθηκαν οι αρμόδιες αμερικανικές αρχές για την υπόθεση του λογισμικού που παραποιούσε τα αποτελέσματα των ελέγχων των εκπομπών καυσαερίων. Στα τέλη Σεπτεμβρίου η Volkswagen παραδέχτηκε ότι είχε εξοπλίσει 11 εκατομμύρια οχήματα με αυτό το λογισμικό. Επί χρόνια, τα αυτοκίνητα αυτά εξέπεμπαν στην ατμόσφαιρα μεγαλύτερη ποσότητα οξειδίου του αζώτου απ' όση προβλεπόταν από τις τεχνικές προδιαγραφές.
"Εάν επιβεβαιωθεί αυτή η πληροφορία, αυτό σημαίνει ότι ο πρώην και η νυν Επίτροποι Βιομηχανίας, ο Αντόνιο Ταγιάνι και η Ελζμπιέτα Μπιενκόφσκα, συγκάλυπταν τα γεγονότα και ψεύδονταν εν γνώσει τους ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου", τόνισαν σε ανακοίνωσή τους δύο Γάλλοι ευρωβουλευτές των Πρασίνων, ο Γιανίκ Ζαντό και η Καριμά Ντελί.
Διευκρινίσεις από την ICCT
Πάντως, η ICCT διέψευσε ότι είχε ενημερωθεί για την υπόθεση από διοικητικούς υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. "Η ICCT δεν ενημερώθηκε ποτέ από κανέναν για μια ενδεχόμενη απάτη όσον αφορά τους ελέγχους εκπομπής καυσαερίων και ουδέποτε κάναμε την παραμικρή έρευνα για να εντοπίσουμε παράνομα λογισμικά ή αποδείξεις περί απάτης", ανέφερε ένας εκπρόσωπος του Διεθνούς Συμβουλίου Καθαρών Μεταφορών στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Ο εκπρόσωπος της ICCT σημείωσε ότι μάλλον υπάρχει μια "σύγχυση" μεταξύ του αυξημένου επιπέδου των εκπεμπόμενων οξειδίων του αζώτου (NOx) --κάτι που γνώριζε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2011-- και της παρουσίας παράνομου λογισμού στα οχήματα της VW, κάτι που ανακαλύφθηκε από τις αμερικανικές αρχές μετά το 2014.
Σε "σύγχυση" απέδωσε το άρθρο και μια πηγή της Κομισιόν από τις Βρυξέλλες, επισημαίνοντας ότι το 2011 ο τότε Επίτροπος Βιομηχανίας Αντόνιο Ταγιάνι είχε ενημερωθεί για ένα πρόβλημα στην πίεση στα ελαστικά των αυτοκινήτων και όχι για την παρουσία παράνομου λογισμικού.