Μπορεί τα... βάσανα μίας μόνο εταιρείας να επηρεάζουν περισσότερο την οικονομία της Γερμανίας από την ελληνική κρίση; Κι όμως: Οι εκτιμήσεις για τη ζημιά που μπορεί να προκαλέσει στη Γερμανία το σκάνδαλο με τις “πειραγμένες” μετρήσεις εκπομπής ρύπων σε αυτοκίνητα της Volkswagen είναι τρομακτικές.
“Ξαφνικά, η Volkswagen έχει εξελιχθεί σε μεγαλύτερο κίνδυνο για τη γερμανική οικονομία από την ελληνική κρίση χρέους”, σχολιάζει ο επικεφαλής οικονομολόγος της ING Κάρστεν Μπρζέσκι στο Reuters, και προσθέτει: “Αν οι πωλήσεις της Volkswagen κατρακυλήσουν στη Βόρεια Αμερική τους επόμενους μήνες, αυτό δεν θα έχει επιπτώσεις μόνο στην εταιρεία, αλλά και στη γερμανική οικονομία συνολικά”.
Η Volkswagen κινδυνεύει με πρόστιμο-μαμούθ από τις αμερικανικές αρχές, το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει ως και τα 18 δισ. δολάρια. Επιπλέον, η κατακραυγή στις Ηνωμένες Πολιτείες κατά της εταιρείας σημαίνει ότι είναι πολύ πιθανό να μην πλησιάσει καν τις 600.000 περίπου πωλήσεις αυτοκινήτων που κατέγραψε το 2014 στις ΗΠΑ (το 6% των πωλήσεών της παγκοσμίως). Έτσι, εκφράζονται φόβοι για μαζικές απολύσεις εργαζομένων, προκειμένου να μειωθεί το λειτουργικό κόστος της εταιρείας και να μπορέσει να επιβιώσει.
Όμως δεν είναι μόνο αυτό: Η κρίση στη Volkswagen ενδέχεται να επηρεάσει και άλλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Daimler και η BMW, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις για αντίστοιχες πρακτικές από μέρους τους.
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι μία από τις πλέον “βαριές” βιομηχανίες της χώρας, με 775.000 περίπου ανθρώπους να εργάζονται στον τομέα αυτό, ή περίπου το 2% του εργατικού δυναμικού της χώρας. Επιπλέον, η Γερμανία επωφελείται και από εξαγωγές δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως στον τομέα των αυτοκινήτων και των ανταλλακτικών. Αν, λοιπόν, η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας δεχθεί ένα σοβαρό πλήγμα, οι συνέπειες για τη γερμανική οικονομία μπορεί να είναι απρόβλεπτες.
Υπάρχουν όμως και φωνές καθησυχαστικές, που εκτιμούν πως οι φόβοι αυτοί είναι υπερβολικοί.
“Δεν πιστεύω ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα μπει σε ένα τσουβάλι”, προβλέπει ο επικεφαλής οικονομολόγος της Commerzbank Γεργκ Κρέμερ, μιλώντας στο Reuters, και συμπληρώνει: “Δε θα υπάρξει ύφεση εξαιτίας μίας μόνο εταιρείας”.
Οι “ψύχραιμοι” της υπόθεσης ποντάρουν στο ότι δε θα στιγματιστεί μία ολόκληρη χώρα για τα πεπραγμένα μίας εταιρείας, ότι δεν θα πληγεί δηλαδή το κύρος και η ισχύς του σήματος “Made in Germany” και θα αποφευχθεί ένα “ντόμινο” επιπτώσεων και σε άλλες γερμανικές εταιρείες. Όμως αυτό δεν είναι καθόλου βέβαιο...