Ένας από τους πιο θεμελιώδεις νόμους της οικονομικής επιστήμης είναι αυτός της ζήτησης: Όσο ακριβαίνει η τιμή ενός προϊόντος, τόσο μειώνεται η ζήτησή του – και αντιστρόφως, όταν η τιμή του υποχωρεί, τότε η ζήτηση αυξάνεται.
Φυσικά, από τον νόμο αυτό εξαιρούνται κάποια προϊόντα – όπως είναι για παράδειγμα τα προϊόντα πολυτελείας, τα οποία απευθύνονται εξ ορισμού σε ανθρώπους που δεν τους ενδιαφέρει και τόσο η τιμή, ή τα αγαθά πρώτης ανάγκης, που δεν μπορεί να στερηθεί κανείς όσο κι αν αυξηθεί η τιμή τους.
Το μπέικον δεν είναι τίποτα από τα δύο. Κι όμως, φαίνεται πως η αύξηση της τιμής του μπέικον σε επίπεδα-ρεκόρ για τα τελευταία τριάντα και πλέον χρόνια στις ΗΠΑ δεν έχει επηρεάσει καθόλου τη ζήτηση του δημοφιλούς αλλαντικού!
Αυτό παρατηρεί σε δημοσίευμά του το πρακτορείο Bloomberg, που μίλησε με “baconholics”, ανθρώπους δηλαδή που δηλώνουν... εξαρτημένοι από το μπέικον, και οι οποίοι ξεκαθαρίζουν πως ό,τι και να γίνει, δε θα σταματήσουν να αγοράζουν μπέικον.
Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται το Bloomberg, η τιμή του μπέικον έχει αυξηθεί στις ΗΠΑ κατά 10% μέσα στο 2014, λόγω της εξάπλωσης ενός θανατηφόρου ιού σε 30 πολιτείες, που αποδεκάτισε τα γουρούνια και άρα μείωσε σημαντικά την προσφορά – σε πλήρη εφαρμογή του νόμου της προσφοράς και της ζήτησης. Ωστόσο, οι πωλήσεις του αγαπημένου αλλαντικού στις ΗΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Nielsen, αυξήθηκαν κατά 11% από τον Ιούλιο του 2013 ως τον Ιούλιο του 2014, στα 4,2 δισ. δολάρια, ποσό κατά 40% μεγαλύτερο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2009-2010!
Ο 39χρονος Μπρεντ Τέιλορ από το Σικάγο τρώει τουλάχιστον τρεις λωρίδες μπέικον κάθε πρωί, και μολονότι έχει παρατηρήσει την αύξηση της τιμής του, δεν είναι διατεθειμένος να θυσιάσει το αγαπημένο του προϊόν. “Προσθέτει υπέροχο άρωμα και κάνει τα πάντα να έχουν καλύτερη γεύση”, δηλώνει ο Τέιλορ. “Θα κόψω κάτι άλλο για να καλύψω τα έξοδα, αν χρειαστεί”.
“Δεν περνάει ούτε μια μέρα που να μη φάω τουλάχιστον μία λωρίδα”, αναφέρει από την πλευρά του ο 41χρονος Μπράιαν Πόλακ. “Δε νομίζω ότι θα μπορούσα ποτέ να το κόψω”.
Όμως ούτε και οι ιδιοκτήτες εστιατορίων δείχνουν να ενοχλούνται ιδιαίτερα από την αύξηση της τιμής του μπέικον, βλέποντας μάλιστα το περιθώριο κέρδους τους να αυξάνεται από την εξέλιξη αυτή. Σύμφωνα με την εταιρεία Datassential, φέτος το 68,1% των εστιατορίων στις ΗΠΑ έχουν στο μενού τους τουλάχιστον ένα φαγητό που περιλαμβάνει μπέικον, όταν το ποσοστό αυτό το 2005 ήταν 62,4%.
Γιατί όμως όλα αυτά; Η Καναδή συγγραφέας Τζένιφερ Μακ Λάγκαν εξηγεί πως το μπέικον διαθέτει τον ιδανικό συνδυασμό αλατιού και λίπους, και γι' αυτό είναι τόσο νόστιμο. Και για κάποιους, μπορεί να αποτελεί ακόμα και είδος πρώτης ανάγκης...