Θα μπορούσατε ποτέ να φανταστείτε τον εαυτό σας να βρίσκεται σε μια δουλειά, όπου το αφεντικό θα έδινε λογαριασμό στους υπαλλήλους για το πόσα βγάζει;
Αν δουλεύατε στην αμερικανική εταιρεία τροφίμων Whole Foods, θα γνωρίζατε!
Η εταιρεία που ηγεμονεύει την αγορά τροφίμων στα αμερικανικά σούπερ μάρκετ έχει μια πολιτική που, για Ελλάδα, μας ξενίζει.
Αυτό που πιστεύει η διοίκηση της Whole Foods είναι ότι οι υπάλληλοι πρέπει να διατηρούνται όσο το δυνατόν περισσότερο ενημερωμένοι.
Συνεπώς, σε εμφανή σημεία, προσβάσιμα από κάθε υπάλληλο, έχουν αναρτηθεί κατάλογοι με τους ετήσιους μισθούς και τα μπόνους κάθε στελέχους, υψηλόμισθου ή χαμηλόμισθου, υψηλόβαθμου ή χαμηλόβαθμου, της εταιρείας για την αμέσως προηγούμενη χρονιά.
Σημειωτέον, όταν λέμε όλων, εννοούμε όλων. Από τον επιστάτη μέχρι τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας!
Μοιάζει όντως παράξενο και ξέχωρο απ' όσα έχουμε συνηθίσει, όμως η πολιτική αυτή έχει αποφασιστεί να εφαρμόζεται ώστε να προάγεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των υπαλλήλων, τώρα που τα οικονομικά στοιχεία όλων είναι γνωστά και οι συζητήσεις για μισθό και χρήματα μεταξύ των υπαλλήλων είναι απενοχοποιημένες.
Πάντως, δεν πρόκειται για μια πολιτική που ήρθε τώρα στο προσκήνιο. Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Whole Foods, Τζον Μακί την εισήγαγε το 1986, δηλαδή 28 χρόνια πριν (!) με αρχικό σκοπό να βοηθήσει τους εργαζόμενους να κατανοήσουν για ποιο λόγο κάποιοι πληρώνονται περισσότερο από άλλους.
Αργότερα, ο ίδιος ο Μακί είδε ότι η παρουσίαση των στοιχείων βοηθά τους εργαζόμενους να δουν ως κίνητρο τις απολαβές μιας υψηλότερης κλίμακας και τους ωθεί στο να γίνουν επιτυχημένοι υπάλληλοι, έως και στελέχη της εταιρείας.
"Είχα σιχαθεί να γίνομαι συνέχεια αποδέκτης ερωτήσεων, όπως γιατί δίνω τόσα χρήματα σε κάποιον περιφερειακό πρόεδρο της εταιρείας, ενώ εκείνοι που ρωτούσαν έπαιρναν τόσα λίγα. Έπρεπε κάθε φορά να εξηγώ ότι εκείνο το άτομο, το καθένα για το οποίο με ρωτούσαν, είναι πολύτιμο. Αν καταφέρεις αυτά που εκείνο το άτομο έχει καταφέρει, θα σου δίνω τα ίδια, κατέληξα να τους λέω", εξήγησε ο Μακί.