Οι διαφημίσεις του αναμφισβήτητα επιδραστικές, προκάλεσαν
Τέσσερις γνωστοί σχεδιαστές. Στην πραγματικότητα, τέσσερις γνωστοί σχεδιαστές σήμερα. Το 1985 όταν κυκλοφόρησε η διαφήμιση κανείς δεν γνώριζε τον Tommy Hilfiger.
Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης
Ο ιδιοφυής διαφημιστής, George Lois, είχε την εξής ευρηματική ιδέα: να δημιουργήσει ένα σταυρόλεξο με τρεις διάσημους Αμερικανούς σχεδιαστές και έναν ακόμα ανερχόμενο την περίοδο εκείνη. Στην κορυφή της εικόνας δέσποζε ο τίτλος «Τhe 4 great American Designers for men are…» (οι τέσσερις μεγάλοι σχεδιαστές ανδρικών ρούχων είναι…). Ακριβώς από κάτω βρίσκονταν τα ονόματα των Ralph Lauren, Perry Ellis και Calvin Clein.
Στο τέλος το σταυρόλεξο παρέθετε και τα αρχικά του Tommy Hilfiger, και ακριβώς κάτω από το όνομά του, το διάσημο - σήμερα - λογότυπο. Ακριβώς δίπλα στο λογότυπο, ο διαφημιστής σημείωνε: «This is the logo of the least known of the four» (αυτό είναι το λογότυπο του λιγότερο γνωστού από τους τέσσερις. Η καμπάνια αποτέλεσε σημείο αναφοράς στα επιχειρηματικά χρονικά καθώς και στους διαφημιστικούς κύκλους.
Στην Ελλάδα εμφανίστηκαν κατά καιρούς πολλοί ικανοί διαφημιστές. Ο Πολύκαρπος Ζαλώνης, είναι ένας από αυτούς που κατάφερε να τον συζητούν για τη δουλειά του. Το πρόσωπο που βρίσκεται πίσω από τις διαφημίσεις της Jumbo των 681 εκατομμυρίων ευρώ. Και πίσω από τα σποτ του Καμμένου, του 11880, του Πλωμαρίου, της Creta Farms. Kαι άλλων…
Ο Πολύκαρπος Ζαλώνης, εκ Μαγνησίας ορμώμενος, είναι ο ιδρυτής και πρόεδρος της Pollen Advertising. Mιας μικρής επιχείρησης με τζίρο της τάξεως των 3,1 εκατ. ευρώ. (οικονομική χρήση 2015).
Ο Ζαλώνης και οι συνεργάτες του δημιούργησαν πολύ πρόσφατα τη Δημοκρατία της Χαράς, κάνοντας λόγο για την πρώτη corporate καμπάνια «κοινωνικής παρέμβασης». Σε αυτή εντάσσεται και το πολυσυζητημένο σποτ με το ομοφυλόφιλο ζευγάρι.
Στις πολύ γνωστές διαφημίσεις της Pollen είναι επίσης και ο «Αδικαιολόγητος» με πρωταγωνιστή τον ηθοποιό, Γιώργο Γιαννόπουλο.
Αλλά και η Άντζελα Δημητρίου, η οποία κρατώντας τη Jumbo λαμπάδα της, ζητούσε από τον άστατο εραστή της να «χτυπήσει σαν άντρας».
Σε εκείνες που αποτυπώθηκαν στη μνήμη των τηλεθεατών ήταν και η διαφήμιση στην οποία πρωταγωνιστούσε ο πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Πάνος Καμμένος, προτρέποντας τον μικρό Αλέξη να «ελέγχει πάντα την ταχύτητα» για να μην εκτροχιαστεί το τρενάκι.
Από τον κινηματογράφο στη διαφήμιση
Ο Ζαλώνης με καταγωγή από το Βόλο σπούδασε κινηματογράφο στη σχολή Σταυράκου. Έμεινε από μικρή ηλικία χωρίς πατέρα και έτσι έγινε εκείνος πατέρας και για το μικρότερο αδερφό του.
Ασχολήθηκε με τη διαφήμιση γιατί ήθελε να κάνει επάγγελμα αυτό που αγαπούσε: την αφήγηση. Και να μπορέσει να βγάλει και λεφτά –ει δυνατόν– από αυτό.
Ξεκίνησε ως κειμενογράφος στη διαφημιστική, Bold Oglivy, ενώ θήτευσε επίσης στις DDB, Fortune και ADEL. Aποφάσισε να ιδρύσει τη δική του εταιρεία του 2009, ονομάζοντάς τη, Pollen Advertising.
Οι διαφημίσεις του αναμφισβήτητα επιδραστικές, προκάλεσαν. Άλλοτε θετικά, άλλοτε αρνητικά.
Για τη διαφήμιση με τη Δημητρίου, είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη γυναικείες οργανώσεις για τη φράση «Χτύπα σαν άντρας» που χρησιμοποιούσε η τραγουδίστρια, θεωρώντας τη προσβολή προς τη γυναικεία προσωπικότητα.
Για τη διαφήμιση με το ομόφυλο ζευγάρι, που εμφανίστηκε στις τηλεοράσεις σε μία περίοδο που ψηφιζόταν στη Βουλή η αλλαγή φύλου στα 15, ακούστηκαν έντονες επικρίσεις. Μεταξύ αυτών ένας πατέρας, έστειλε επιστολή προς τη Jumbo, αναφέροντας ότι είναι πατέρας τεσσάρων παιδιών, ενώ χαρακτήριζε «προπαγανδιστική την προβολή μίας ομοφυλοφιλικής “σχέσης” ως εξ’ ίσου φυσικής με μία ετεροφυλική». Στην ίδια επιστολή δήλωνε πως σταματάει να αγοράζει από τα Jumbo.
Αλλά και η παλαιότερη διαφήμιση του παρουσιαστή, Γιώργου Λιανού να κρατάει μία κότα, στο σποτ του 11880, έφερε την αντίδραση της Πανελλαδικής Φιλοζωικής και Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας, καταγγέλλοντας ως παράνομο το συγκεκριμένο σποτ.
Οπωσδήποτε δεν ήταν οι μόνες που έφεραν στην επιφάνεια παρεξηγήσεις και δικαστικές προσφυγές κατά των εταιρειών που διαφημίζονταν και όχι μόνο.
O Ζαλώνης έχει πει ότι στις διαφημίσεις του καταγράφει την πραγματικότητα, παρατηρώντας τον κόσμο και τις συνήθειές του. Την καθημερινότητά του. Σχετικά με το γεγονός ότι δεν κατάφερε να κάνει μια ταινία ως σκηνοθέτης, έχει παραδεχτεί πως όταν βλέπει μια καλή ταινία, κλαίει, γι’ αυτό που δεν μπόρεσε να κάνει ο ίδιος.