Η ιστορία του Κρις Χιουζ που εγκατέλειψε την διάσημη πλατφόρμα για την πολιτική και τις MKO
Έχουν περάσει 15 χρόνια από τότε που μία παρέα φοιτητών στο Χάρβαρντ «γέννησε» την ιδέα του Facebook σε έναν κοιτώνα στις εστίες του Πανεπιστημίου. Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο Κρις Χιουζ, ο Ντάστιν Μόσκοβιτς, ο Άντριου Μακ Κόλουμ και ο Εντουάρντο Σeβερίν σίγουρα δεν φαντάζονταν ότι λίγα χρόνια μετά θα είχαν λανσάρει τον παγκόσμιο κολοσσό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με έσοδα εκατομμυρίων δολαρίων.
Ωστόσο, ένας εκ των ιδρυτών της διάσημης πλατφόρμας, ο Κρις Χιουζ είναι ο άνθρωπος που με δημόσια τοποθέτησή του στους New York Times στα μέσα Μαΐου ζήτησε να μπει «φρένο» στην ανεξέλεγκτη λειτουργία του μέσου με συγκεκριμένους κανόνες που θα περιορίσουν το μονοπώλιο της πλατφόρμας στην αγορά και πρότεινε τη διάσπαση του Facebook σε τρία κομμάτια, δηλαδή στο WhatsApp και στο Instagram.
Ας γνωρίσουμε όμως καλύτερα, τον 35χρονο τεχνολόγο που αποτελεί τον νο.1 επικριτή του άλλοτε «κολλητού» του στο Χάρβαρντ και απόλυτου αφεντικού –πλέον- του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ.
Το μετοχικό ποσοστό του 2% στο Facebook
Ο Κρις Χιουζ γεννήθηκε στις 26 Νοεμβρίου 1983, στο Χίκορι της Βόρειας Καρολίνας, κοντά στο κέντρο της πολιτείας. Το μοναχοπαίδι του Άρλεν «Ρέι» Χιουζ, πωλητή χαρτιού, και της Μπρέντα, καθηγήτριας μαθηματικών. Φοίτησε στο Philips Academy στη Μασαχουσέτη, το οποίο αποτέλεσε μία ιδιαίτερη εμπειρία για τη ζωή του καθώς, σύμφωνα με δήλωσή του: «Μπήκα στη Σχολή θρήσκος και «straight» και τελείωσα άθεος και ομοφυλόφιλος».
Στη συνέχεια κέρδισε την υποτροφία του για το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ όπου και στο πρώτο του έτος, γνώρισε τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ, μία συνάντηση που θα απέβαινε καθοριστική για το μέλλον και των δύο. Εκείνη την εποχή το Facebook ήταν απλά μία ιδέα, ένα είδος πειράματος. Ο Χιουζ παρότι δεν ήταν ο «σούπερ» τεχνικός, βοήθησε στην ίδρυση της πλατφόρμας καθώς αποδείχτηκε ιδανικός στον σχεδιασμό του προϊόντος και στις δοκιμές ως χρήστης.
Ήδη από το δεύτερο έτος, Χιουζ και Ζούκερμπεργκ ήταν συγκάτοικοι και ο κοιτώνας τους έγινε η κοιτίδα του Facebook.
Tον Μάρτιο του 2004, οι δύο «κολλητοί» -τότε- κατά τη διάρκεια μιας βόλτας, συζητούν για το μερίδιο του Χιουζ στην νέα εταιρεία. Ο τελευταίος ζητά μετοχικό κεφάλαιο 10% με τον Ζούκερμπεργκ να του απαντά ότι δεν αξίζει τόσα πολλά. Τελικά ο Χιουζ υπέκυψε και δέχτηκε να λάβει το μικρότερο μερίδιο από όλους τους συνιδρυτές, μόλις 2%...
Το επόμενο καλοκαίρι στις διακοπές τους, ο Χιουζ ταξίδεψε με τον Ζούκερμπεργκ και τον Μόσκοβιτς, στο Σίλικον Βάλεϋ. Παρότι οι δύο τελευταίοι άφησαν το Χάραβαρντ για να μείνουν στην Καλιφόρνια και να δουλέψουν πάνω στο Facebook, ο Χιουζ δεν είχε τα λεφτά για να το κάνει και επέστρεψε στο Πανεπιστήμιο. Αποφοίτησε το 2006 με δίπλωμα στη γαλλική ιστορία και λογοτεχνία παρά το γεγονός ότι τις περισσότερες ώρες της ημέρας, τις απορροφούσε η ενασχόλησή του με το Facebook. Μετά την αποφοίτηση, βρέθηκε δίπλα στον Ζούκερμπεργκ στο Πάλο Άλτο, ως εκπρόσωπος ή αλλιώς ως η «δημόσια φωνή» της πλατφόρμας.
Το 2006 το Facebook δεχόταν ήδη προτάσεις εξαγοράς από πολυάριθμες επιχειρήσεις τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένης και της Yahoo, με προσφορά μάλιστα ενός δις. δολαρίων. Ο Ζούκερμπεργκ τις απέρριπτε όλες.
Η αποχώρηση από την πλατφόρμα και ο ρόλος του στην καμπάνια Ομπάμα
Στα τέλη εκείνης της χρονιάς, κατά τη διάρκεια της έναρξης της προεκλογικής περιόδου στις ΗΠΑ, το Facebook έδωσε στους υποψηφίους τη δυνατότητα να στήσουν τις δικές τους σελίδες. Στον Χιουζ ανατέθηκε να δουλέψει με την ομάδα υποστήριξης της κατασκευής της σελίδας του Μπαράκ Ομπάμα. Αυτή η ενασχόληση στάθηκε καθοριστική, ώστε να τον κάνει να στραφεί στην ενεργή πολιτική συμμετοχή παίρνοντας μέρος στην προεκλογική καμπάνια του –μετέπειτα προέδρου- Ομπάμα και να εγκαταλείψει το Facebook.
O Κρις Χιουζ μετακόμισε στο Σικάγο και έγινε γνωστός ως ο «γκουρού της online οργάνωσης» της καμπάνιας. Ήταν ο άνθρωπος πίσω από το εξόχως επιτυχημένο κοινωνικό δίκτυο, “my.BarackObama.com”, μέσω του οποίου οι υποστηρικτές του μπορούσαν να βρουν γεγονότα, δράσεις εθελοντικής συμμετοχής και ευρύτερης οργάνωσης, σε τοπικό επίπεδο και με πλήθος μικρών δωρεών ουσιαστικά να αναλάβουν τη χρηματοδότηση ολόκληρης της εκστρατείας. Η μεγάλη επιτυχία αυτού του δικτύου στο ίντερνετ, έπαιξε μεγάλο ρόλο στην τελική επικράτηση Ομπάμα.
Ακολουθώντας την πετυχημένη του πορεία στην προεδρική καμπάνια Ομπάμα, ο Χιουζ άρχισε να «ψάχνεται» και με νέες, καινοτόμες ιδέες. Εργάστηκε ως entrepreneur στην κεφαλαιακή επιχείρηση General Catalyst. Το 2010 ίδρυσε μία μη κερδοσκοπική εταιρεία, την Jumo, η οποία πλέον ονομάζεται Global Giving, η οποία βοηθά ανθρώπους να βρίσκουν τρόπους για να ανακουφίσουν τον κόσμο.
Το επόμενο εγχείρημα του Χιουζ, το 2012, ήταν να αγοράσει το πλειοψηφικό μετοχικό πακέτο των εκδόσεων «The New Republic», με κίνητρο να ασχοληθεί με το μέλλον «της ποιοτικής δημοσιογραφίας». Με τον Χιουζ εκδότη και αρχισυντάκτη, η εταιρεία υπέφερε και πολλοί συντάκτες της παραιτήθηκαν. Έχοντας βάλει 25 εκατομμύρια δολάρια στον εκδοτικό οίκο, ο Χιουζ τον πούλησε το 2016 ομολογώντας πως «είναι πολύ δύσκολο να μεταμορφώσεις ένα παραδοσιακό εκδοτικό μέσο σε ένα σύγχρονο ψηφιακό, ειδικά στον ταχύτατα αναπτυσσόμενο κόσμο που ζούμε».
Ένα cash out αξίας 500 εκατ. δολαρίων
Από τη στιγμή που το Facebook έγινε δημόσιο, τον Μάιο του 2012, ο Χιουζ ήταν εκτός της εταιρείας για τουλάχιστον πέντε χρόνια. Εντούτοις, το 2% των μετοχών που είχε στο Facebook, είχε πλέον αξία περίπου 500 εκατ. δολαρίων, τα οποία έκανε cash out («εξαργύρωσε»).
Ο Κρις Χιουζ σήμερα είναι στη διεύθυνση του Economic Security Project. Πρόκειται για ένα μη κερδοσκοπικό σχήμα που υποστηρίζει το Universal Basic Income (Παγκόσμιο βασικό εισόδημα), ένα σύστημα στο οποίο κάθε πολίτης με ένα συγκεκριμένου ύψους εισόδημα στις ΗΠΑ, θα μπορεί να λαμβάνει ένα μηνιαίο «μισθό» ως ενίσχυση.
Στην προσωπική του ζωή, ο Κρις Χιουζ παντρεύτηκε το 2012 τον Σον Όλντριτζ, πολιτικό ακτιβιστή και υπέρμαχο των γάμων μεταξύ ομοφυλόφιλων, με τον οποίο γνωρίστηκαν στα κολεγιακά τους χρόνια. Όταν μάλιστα το ζευγάρι παντρεύτηκε, ήταν δύο από τους πρώτους χρήστες του Facebook που υιοθέτησαν τα πρώτα εικονίδια του κοινωνικού δικτύου για το γάμο μεταξύ ομοφυλόφιλων. Μάλιστα, μέσω Facebook, το ζευγάρι ανακοίνωσε τα Χριστούγεννα του 2018 ότι απέκτησαν έναν γιο.
Ο άλλοτε «κολλητός» του Ζούκερμπεργκ, επέλεξε τον δρόμο του μακριά από την πλατφόρμα-κολοσσό και αγωνίζεται για περισσότερη ασφάλεια, ιδιωτικότητα και δημοκρατία στις αγορές και στα κοινωνικά δίκτυα. Πρώτος του «εχθρός», ο άνθρωπος με τον οποίο μαζί άλλαξαν το παγκόσμιο τοπίο στα social media αλλά –ταυτόχρονα- άλλαξαν και τη ζωή τους με τεράστια κέρδη…