Την δεκαετία του '70 και του '80, το κλασσικό κέρασμα σε κάθε σπίτι ήταν το «Φρουτίνο». Σήμερα η εταιρία εξακολουθεί να υπάρχει και να εξελίσσεται
Την δεκαετία του ‘80, σχεδόν σε όλα τα ελληνικά σπίτια υπήρχε μέσα στην φοντανιέρα ένα γλυκάκι που η εικόνα του ακόμα και σήμερα είναι γνωστή, αφού κυκλοφορεί ακόμα στην αγορά, με την ίδια απίστευτη γεύση: το «Φρουτίνο». Η οικογένεια Μαλογιάννη συνεχίζει να παράγει με το ίδιο μεράκι στο εργαστήριό της το γλύκισμα με γέμιση λουκουμιού, αμύγδαλα, φρούτα και καρύδα ανάμεσα σε 2 τραγανές γκοφρέτες, αλλά και να γλυκαίνει τους Έλληνες με νέα προϊόντα.
Γράφει η Ελένη Λογοθέτη
Είναι ωραίο και αισιόδοξο όταν βλέπεις μια οικογενειακή επιχείρηση, όχι μόνο να επιβιώνει από την κρίση αλλά και να προοδεύει και εξελίσσεται. Αυτό συμβαίνει και με την εταιρεία παραγωγή ζαχαρωδών ΦΡΟΥΤΙΝΟ, που ιδρύθηκε το 1970 από τον Δημήτριο Μαλογιάννη και δραστηριοποιείται έκτοτε με επιτυχία.
Ο Δημήτριος Μαλογιάννης, γέννημα – θρέμμα Κοκκινιώτης και ανήσυχο πνεύμα ανέκαθεν ξεκίνησε το ΄60 σπουδάζει στην εμπορική σχολή του Πειραιά και να δουλεύει ως λογιστής στην ΙΟΝ.
Μετά από 4 χρόνια πίσω από το γραφειάκι του λογιστή, ο νεαρός Δημήτρης αποφασίζει ότι ήρθε η ώρα να κάνει κατι πιο δραστήριο και γίνεται πωλητής στην εταιρία.
Για κάποια χρόνια, έχοντας τα μάτια και τα αυτιά του ανοιχτά, ο νεαρός Δημήτρης μαθαίνει τη δουλειά, γνωρίζει τα κατάλληλα πρόσωπα και αφουγκράζεται την αγορά της φτωχής, μεταπολεμικής Ελλάδας, που είχε αρχίσει να ξαναζεί και να ορθοποδεί - το καθημερινό γλυκό του λαού τότε ήταν το λουκούμι και μάλιστα ή «πατέντα» της εποχής, για πιο … «γκουρμέ» καταστάσεις, ήταν το λουκούμι «σάντουιτς» ανάμεσα σε δύο μπισκότα μπτι μπερ.
Τα χρόνια περνούν και ο πωλητής Δημήτρης αποφασίζει ότι δεν θέλει να είναι πλέον υπάλληλος. παραιτείται και δραστηριοποιείται μόνος του, ως πλανόδιος πωλητής ποτών και ζαχαρωδών. Παράλληλα, στην κουζίνα της μητέρας του φτιάχνει τα δικά του λουκούμια και ζελέδες και αρχίζει να πουλά και το δικό του εμπόρευμα.
Στις αρχές του 70, ο Δημήτρης Μαλογιάνης αποφασίζει να ανοίξει το δικό του εργαστήριο ζαχαρωδών στην Νίκαια. Εκεί ξεκίνησε την χειροποίητη παραγωγή του ομώνυμου γλυκίσματο, του «Φρουτίνο», την εξελιγμένη μορφή του λουκουμιού σάντουιτς. Αυτή τη φορά το λουκούμι ήταν πρώτης ποιότητας, εμπλουτισμένο με αμύγδαλα, φρούτα και καρύδα (εξωτικό υλικό ακόμα τότε) και τη θέση του μπισκότου πάνω - κάτω πήρε η πιο… ευρωπαϊκή γκοφρέτα. Ήταν μια πρωτότυπη συνταγή για την εποχή που αγαπήθηκε πολύ. Η προσιτή τιμή του «Φρουτίνο» το έκανε να μπει σε κάθε σπίτι και η εταιρία του Δημήτρη απογειώθηκε.
Το προιόν ήταν τόσο επιτυχημένο που άρχισαν να εμφανίζονται και απομιμήσεις του γλυκίσματος - όπως συμβαίνει συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις. Φυσικά, απέτυχαν - η γεύση και η ποιότητα του Φρουτίνο δεν μπορούσε να αντιγραφεί.
Εκτός από το «Φρουτίνο», το εργαστήριο παρήγαγε και όλα τα τυπικά γλυκίσματα της εποχής, όπως μπακλαβαδάκια και καταϊφάκια, καραμέλες «Τσάρλεστον», ζελέδες και σοκολατάκια και οι δουλειές ανθίζουν συνεχώς. Η εταιρία «Φρουτίνο» ήταν διάσημη, τα προϊόντα της πωλούνταν σε όλη την Ελλάδα και ο Δημήτρης Μαλογιάννης ήταν πλέον ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας. Και το πιο σημαντικό, αυτοδημιούργητος.
Στο μεταξύ, γνωρίζει και παντρεύεται τη γυναίκα του, τη Μαρία, η οποία τον στηρίζει και πρακτικά, δουλεύοντας στην επιχείρηση. Στις αρχές της δεκαετίας του 80, το ζευγάρι αποφασίζει να μετακομίσει από τη Νίκαια στον Άλιμο και το εργαστήριο του «Φρουτίνο» μεταφέρεται σε μεγαλύτερες και πιο σύγχρονες εγκαταστάσεις.
Η νέα γενιά που εκσυγχρόνισε το κλασσικό χωρίς να το αλλοιώσει
Όταν μία συνταγή είναι επιτυχημένη, δεν την αλλάζεις. Έτσι σκέφτηκε και ο Νάσος Μαλογιάννης, ο γιος του Δημήτρη, που μπήκε στην επιχείρηση πριν 10 περίπου χρόνια, λίγο πριν την κρίση και την... προσάρμοσε αναλόγως, ώστε να επιβιώσει στους δύσκολους καιρούς που ήρθαν.
«Μετά τις σπουδές μου σε λογιστικά και οικονομικά αποφάσισα να εμπλακώ με την οικογενειακή επιχείρηση και να δοκιμάσω καινούργιες στρατηγικές στις πωλήσεις και στην παραγωγική διαδικασία , ακολουθώντας τις τάσεις της εποχής που ήθελε τις παραγωγικές μονάδες να παρακάμπτουν τους μεσάζοντες και να προσπαθούν να βρουν σημεία πώλησης για τα προϊόντα τους, δημιουργώντας μια πιο άμεση επαφή με τον τελικό καταναλωτή» όπως εξηγεί.
Με λίγα λόγια, αν και στέλεχος στην οικογενειακή επιχείρηση, δεν επαναπαύτηκε στην θέση του. Μπαίνει ο ίδιος στο εργαστήριο, διαχειρίζεται παραγγελίες και σχεδόν κάθε Κυριακή πηγαίνει στις λαϊκές αγορές χωρίς μεσάζοντες για να πουλάει απευθείας τα προϊόντα του.
Παράλληλα, φρόντισε να εκσυγχρονίσει τις εγκαταστάσεις και να παράγει νέα προϊόντα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και διατροφικές ανάγκες του καταναλωτή.
« Έχοντας στα χέρια μας εμπειρία 2 γενιών, βελτιώσαμε τις παραδοσιακές συνταγές με καινοτόμες πρώτες ύλες και λανσάραμε στην ελληνική αγορά νέα προϊόντα απευθυνόμενοι και σε ομάδες καταναλωτών με ιδιαίτερες ανάγκες σε ότι άφορα την διατροφή τους» δηλώνει με υπερηφάνεια. Και όχι άδικα αφού τα λουκουμάκια χωρίς ζάχαρη, με γλυκαντική ύλη μαλτιλόλη, κατάλληλη για αυτούς που προσέχουν την διατροφή και το ζάχαρο τους και τα σιροπιαστά με φυτικά λιπαρά και σοκολάτα υγείας με 60% κακάο, κατάλληλα για περιόδους νηστείας ή για δίαιτα, πουλάνε σαν τρελά.
Πλέον, μαζί με το «Φρουτίνο» που παραμένει σήμα κατατεθέν - από το 2013 ένα από τα πιο αναγνωρισμένα προϊόντα της εταιρίας είναι και η «Καρύδα» με το κερασάκι, με καρύδα Ινδιών και φρέσκα αυγά.
Αν και η εταιρία παράγει τυποποιημένα γλυκίσματα και ζαχαρώδη, εν τούτοις δεν είναι καθόλου «τυποποιημένη» όσον αφορά τη σχέση με τον καταναλωτή.
Παρά τις μαζικές παραγγελίες στην εγχώρια αγορά και τις εξαγωγές σε αγορές της Ευρώπης και της Αμερικής, ο ενδιαφερόμενος πελάτης επικοινωνεί κατευθείαν με το Νάσο Μαλογιάννη - χωρίς να περνά από τα «εμπορικά» τμήματα όπως συνηθίζεται - μπορεί να επισκεφτεί το εργαστήριο παραγωγής, να δοκιμάσει επί τόπου το προϊόν και να κάνει την παραγγελία του και ως ιδιώτης, όσο μικρή και να είναι.
Το «Φρουτίνο», όσο μεγάλο και αν έγινε στο πέρασμα των χρόνων, στην ουσία παραμένει το αυθεντικό, μικρό εργαστήριο της Νίκαιας. Και αυτό είναι πολύ καλό.