Μειωμένος ο προϋπολογισμός των Ελλήνων σε σχέση με πέρσι
Ικανοποιητική είναι η κίνηση στα καταστήματα τη πρώτη Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τις Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας η οποία - και με βάση την κίνηση στην αγορά τις πρώτες ημέρες του εορταστικού ωραρίου - εκτιμά ότι ο τζίρος των Χριστουγέννων θα κινηθεί στα ίδια και ίσως κατά 2% καλύτερα, από τα περυσινά επίπεδα.
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, ο εορταστικός τζίρος του Δεκεμβρίου το 2017, θα κυμανθεί κοντά στα περυσινά 3,5 δις ευρώ, αλλά βεβαίως πολύ μακριά από τα 5,37 δις ευρώ τζίρου το 2009, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ.
Η σωρευτική μείωση επταετίας του χριστουγεννιάτικου τζίρου, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ), υπολογίζεται στο -35,2% με απώλειες 1,9 δις ευρώ.
Σε ετήσια βάση, τα στοιχεία του 2017, να δείχνουν σταθεροποίηση του επιπέδου τζίρου λιανικής στα 42 δις ευρώ σε σύγκριση με τα 41,4 δις ευρώ πέρυσι, εκτιμώντας μία αύξηση 1,5% και επιβεβαιώνοντας εν μέρει τις προβλέψεις. "Βεβαίως ακόμα εκκρεμεί να διαπιστώσουμε τη διάρκεια και την ανθεκτικότητα της καταναλωτικής δαπάνης" όπως υπογραμμίζει η ΕΣΕΕ.
Μειωμένος ο προϋπολογισμός των Ελλήνων
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες όπως αυτή της Deloitte, προβλέπεται ότι ο προϋπολογισμός των Ελλήνων για τις αγορές των Χριστουγέννων θα είναι φέτος μειωμένος κατά 2% και στα 450 ευρώ, έναντι των 457 ευρώ πέρυσι, όταν ο μέσος όρος των Ευρωπαίων καταναλωτών είναι 455 ευρώ, έναντι 433 ευρώ πέρυσι.
Επισημαίνω, αναφέρει σε δηλώσεις του ο πρόωρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, ότι η εν γένει πορεία του τζίρου στα καταστήματα λιανικής, επηρεάζεται εν πολλοίς από τη πληθώρα φορολογικών υποχρεώσεων, ύψους 4 δις ευρώ, που πρέπει να διευθετηθούν από 6 εκ. φορολογούμενους, έως το τέλος του έτους.
Οι δαπάνες των ελληνικών νοικοκυριών μεταξύ 2010 και 2017, μειώθηκαν κατά 31 δις ευρώ και η ιδιωτική κατανάλωση από τα 152 δις ευρώ στα 121 δις ευρώ, όταν το εισόδημα των Ελλήνων, δεν υπερβαίνει ετησίως τα 114 δις ευρώ.
Επειδή λοιπόν εισόδημα και κατανάλωση είναι συγκοινωνούντα δοχεία, όπως συνεχίζει σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, αυτό σημαίνει ότι πολλές οικογενειακές υποχρεώσεις καλύπτονται από τις αποταμιεύσεις των νοικοκυριών στις τράπεζες και αλλού.
"Όμως την περίοδο των Χριστουγέννων, μπορώ να πω, πως οι Έλληνες καταφέρνουμε να ανατρέπουμε πολλά στατιστικά και οικονομικά δεδομένα. Παρά το γεγονός ότι 6 στους 10 Έλληνες καταναλωτές φοβούνται να μην υπερβούν το διαθέσιμο οικογενειακό μπάτζετ και οι 2 στους 10 αισθάνονται άγχος και πίεση να καλύψουν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια, εντούτοις η πλειοψηφία του 51% των Ελλήνων εστιάζει στην εύρεση όμορφων δώρων για τα συγγενικά και φιλικά τους πρόσωπα από μικρούς εμπόρους που διαθέτουν ασυνήθιστα και ξεχωριστά είδη, με τη συνολική δαπάνη να φθάνει ακόμα και τα 240 ευρώ, έναντι του ευρωπαϊκού μ.ο. των 340 ευρώ" όπως σημειώνει ο κ. Κορκίδης.
Η πρώτη καταναλωτική προτίμηση για τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι τα είδη ρουχισμού και υπόδησης, η δεύτερη το φαγητό και το ποτό και η τρίτη κατηγορία κατά σειρά επιλογής, είναι τα βιβλία και τα παιχνίδια.
"Παρά τη παρατεταμένη οικονομική κρίση, και όσων έχουμε υποστεί τα τελευταία οκτώ χρόνια, οι γιορτές πάντα αλλάζουν τη ψυχολογία μας προς το καλύτερο. Δυστυχώς όμως στη χώρα μας, το 15% των Ελλήνων δηλώνει ότι δεν μπορεί να αγοράσει χριστουγεννιάτικα δώρα, γι αυτό όσοι μπορούμε, ας μη τους ξεχάσουμε" όπως υπογραμμίζει ο κ. Κορκίδης.