Το Γραφείο καλεί την κυβέρνηση να εξετάσει αν είναι σκόπιμο να υπερβαίνει τα προβλεπόμενα πρωτογενή πλεονάσματα και εκφράζει ανησυχία για τις επιπτώσεις
«Στο επόμενο διάστημα θα ήταν κρίσιμο να ενταχθεί στη γενικότερη συζήτηση η αναθεώρηση των στόχων για πρωτογενή πλεονάσματα προς τα κάτω και η οριστική «διευθέτηση» του χρέους. Κυβέρνηση και αντιπολίτευση μάλλον συμφωνούν στον στόχο αυτό και έχουν ως σύμμαχο το ΔΝΤ». Αυτό επισημαίνεται μεταξύ άλλων στην έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή επί του σχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού 2018.
Στην έκθεσή του, το Γραφείο χαρακτηρίζει αισιόδοξες τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού για ρυθμό ανάπτυξης 2,5% το 2018, ενώ αναφέρει ότι η προσέγγισή τους προϋποθέτει τις αυστηρές προϋποθέσεις της ομαλής προόδου του προγράμματος και της επιστροφής στις αγορές.
Σχετικά με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων αναφέρει ότι «δεν θα είναι εύκολη ακόμα και αν υποθέσουμε ότι θα εισέλθουμε στο 2018 με τακτοποιημένες τις σχέσεις μας με τους θεσμούς».
Το Γραφείο, επίσης, αναφέρεται στην κοινωνική διάσταση και στις αναδιανεμητικές επιπτώσεις του κοινωνικού μερίσματος τις οποίες και χαρακτηρίζει κατανοητές μπροστά στην πίεση που δέχεται η κοινωνία, αν και θεωρεί πιθανό να προκαλούνται δυσμενείς παρενέργειες για την ανάπτυξη καθώς, όπως σημειώνει, χρηματοδοτούνται κυρίως μέσω φόρων.
Το Γραφείο καλεί την κυβέρνηση να εξετάσει αν είναι σκόπιμο να υπερβαίνει τα προβλεπόμενα πρωτογενή πλεονάσματα και εκφράζει την ανησυχία του για τις επιπτώσεις στην οικονομία. Σημειώνεται ωστόσο ότι «επηρεάζουν και τα διαπραγματευτικά περιθώρια της χώρας, επιτρέπουν στην κυβέρνηση να διοχετεύσει πόρους σε στόχους που έχουν για την ίδια πολιτική προτεραιότητα και οδηγούν στη δημιουργία ταμειακών αποθεμάτων, ιδίως για τη μεταβατική περίοδο μετά τη λήξη του Μνημονίου».
Σχετικά με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων στην έκθεση μεταξύ άλλων σημειώνεται ότι: «Πολλές αβεβαιότητες βαραίνουν τα φορολογικά έσοδα του 2018, όπως τα έσοδα των ΟΚΑ από ασφαλιστικές εισφορές και η έκταση της φορο - και εισφοροδιαφυγής. Άλλωστε η αρνητική πορεία των φορολογικών εσόδων το 2017 φαίνεται να συμβαδίζει με την επιφύλαξη για τα φορολογικά έσοδα του 2018. Στην πλευρά των δαπανών, αβεβαιότητες πηγάζουν από τον βαθμό πραγματοποίησης δαπανών που εκκρεμούν (π.χ. αποπληρωμής συντάξεων), την πορεία του προγράμματος επενδύσεων κ.α. Ειδικά για τις μελλοντικές δυσκολίες στις επενδύσεις, μας προβληματίζει το αμετάβλητο ύψος του ΠΔΕ το 2018 σε σχέση με το 2017.Τέλος, η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων εξαρτάται από τις προβλέψεις για την ανάπτυξη, την ανεργία, τις εξαγωγές κλπ».
Στην έκθεσή του το Γραφείο του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή αναφέρει μεταξύ άλλων ότι μία ειδικότερη πτυχή σε σχέση με τις υφεσιακές επιπτώσεις του Σχεδίου Προϋπολογισμού είναι το «μείγμα οικονομικής πολιτικής» - η σχέση κρατικών δαπανών και φόρων. Το Σχέδιο Κρατικού Προϋπολογισμού 2018 συνεχίζει τη φοροκεντρική προσαρμογή για την επίτευξη του στόχου ως προς ένα πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ σύμφωνα με το τρέχον Πρόγραμμα.
Σχετικά με την επισκόπηση των πρωτογενών λειτουργικών δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης το Γραφείο του Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή τη χαρακτηρίζει ως θετικό βήμα. Όπως αναφέρει «ο στόχος της επισκόπησης δαπανών είναι η συγκέντρωση, επεξεργασία και αποτίμηση προτάσεων για πολιτικές εξοικονόμησης πόρων με στόχο τη δημιουργία δημοσιονομικού περιθωρίου, ώστε να ενισχυθούν οι δράσεις για την κοινωνική προστασία ευάλωτων πληθυσμών σε τομείς με υψηλή κοινωνική αποτελεσματικότητα και να μειωθεί η φορολογική επιβάρυνση φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων με τρόπο διατηρήσιμο και χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων πρωτογενών πλεονασμάτων. Για το 2018 έχουν προβλεφθεί πιστώσεις συνολικού ύψους 260 εκατ. ευρώ περίπου, που προέρχονται από την επισκόπηση δαπανών, τα οποία θα διατεθούν για την υλοποίηση δράσεων κοινωνικής προστασίας».