Πάντα όμως επιμένουν «ελληνικά» καθώς παρατηρείται χαμηλή διείσδυση για τα φθηνά εισαγόμενα
Σε δυναμική ταξιδιωτική τάση, η οποία συνδυάζει τις απολαύσεις του ουρανίσκου με τη φυσιολατρεία και την τοπική γαστρονομική παράδοση, εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια ο οινοτουρισμός στη Βόρεια Ελλάδα, με τα 25 επισκέψιμα οινοποιεία της περιοχής να υποδέχονται κάθε χρόνο δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες.
Μάλιστα, φέτος, ο αριθμός των επισκεπτών, Ελλήνων και ξένων, δεν αποκλείεται να φτάσει τα 100.000 άτομα, έναντι 80.000 πέρυσι. Δεδομένου δε ότι, όπως λένε οι επαγγελματίες του κλάδου, οι εξαγωγές ελληνικού κρασιού ξεκινούν από την ...Ελλάδα (οι τουρίστες που τα δοκιμάζουν κατά τις διακοπές τους, πιθανώς θα τα αναζητήσουν, εφόσον τους αρέσουν, και στην πατρίδα τους), η αισθητή αύξηση της επισκεψιμότητας στα οινοποιεία δημιουργεί θετική προοπτική και για τις πωλήσεις στο εξωτερικό.
Τα παραπάνω επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ o διευθυντής της Ένωσης Οινοπαραγωγών Αμπελώνα Βορείου Ελλάδος (ΕΝΟΑΒΕ), Γιάννης Αλμπάνης, υπενθυμίζοντας ότι η επόμενη μέρα ανοιχτών οινοποιείων θα είναι η 12η Νοεμβρίου, ευρωπαϊκή ημέρα οινοτουρισμού. Σύμφωνα με τον κ.Αλμπάνη πάντως, συνεπεία και της οικονομικής κρίσης, το χύμα κρασί εξακολουθεί να κυριαρχεί στην Ελλάδα, με μερίδιο αγοράς 65%, έναντι περίπου 35% για το εμφιαλωμένο επώνυμο (παρότι οι ξένοι έχουν αρχίσει να αναζητούν -σε μεγαλύτερους αριθμούς σε σχέση με το παρελθόν- κρασιά με ετικέτα, δείχνοντας προτίμηση σε τοπικές ποικιλίες όπως το ασύρτικο).
Στο μεταξύ, αν η κρίση «έσπρωξε» τους Έλληνες καταναλωτές στο χύμα, δεν τους ώθησε και στην κατανάλωση φθηνών εισαγόμενων κρασιών, καθώς -όπως παρατηρεί ο κ.Αλμπάνης- παραμένουν προσηλωμένοι στην ελληνική παραγωγή.
«Από περίπου 95% που ήταν η κατανάλωση ελληνικού επώνυμου κρασιού, πήγε στο 93% την τελευταία διετία, δηλαδή η εισχώρηση φθηνών εισαγόμενων κρασιών ήταν πολύ μικρή» σημειώνει ο διευθυντής της ΕΝΟΑΒΕ.
Σύμφωνα με τον ίδιο τα οινοποιεία -ανεξαρτήτως μεγέθους- στην Ελλάδα ανέρχονται σήμερα σε περίπου 1000, εκ των οποίων 230 στον ελληνικό Βορρά, ενώ παρά την κρίση, οι επενδύσεις σε κτηριακά, πάγια, εξοπλισμό και κυρίως προβολή συνεχίζονται, καθώς «πρέπει να εξελίσσεσαι όταν είσαι στο παιχνίδι».