Ποιους αναμένεται να επηρεάσουν - Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι
Μικρό «λίφτινγκ» στα νέα τέλη κυκλοφορίας σχεδιάζει τελικά το υπουργείο Οικονομικών εγκαταλείποντας από ότι φαίνεται το σχέδιο με σημαντικές παρεμβάσεις που περιλάμβανε ακόμη και την διεύρυνση των κλιμακίων υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας.
«Ο χρόνος δεν επαρκεί» σημείωσε χθες με έμφαση κυβερνητικός αξιωματούχος για να προσθέσει ότι οι αλλαγές θα είναι οριακές και θα αφορούν κυρίως τα μεγάλου κυβισμού Ι.Χ.. Στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι να πειστούν οι φορολογούμενοι που έχουν καταθέσει στην εφορία τις πινακίδες κυκλοφορίες των αυτοκινήτων τους να προχωρήσουν σε άρση της ακινησίας, να πληρώσουν τα νέα μειωμένα τέλη και να τα κυκλοφορήσουν ξανά στους ελληνικούς δρόμους τα οχήματά τους.
Το τοπίο για τέλη κυκλοφορίας του 2018 μπορεί να παραμένει θολό, αλλά η υφυπουργός Οικονομικών Κ. Παπανάτσιου αναμένει τις επόμενες μέρες την ποσοτικοποίηση των δυο σεναρίων που έχουν καταρτιστεί για τα τέλη. Συγκεκριμένα θέλει να δει την επίπτωση που θα έχει στα έσοδα του προϋπολογισμού το κάθε σενάριο με τις αλλαγές στα τέλη. Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, σε ένα από τα δυο σενάρια περιλαμβάνεται και η αύξηση των κλιμακίων υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας.
Την ίδια ώρα στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου σημειώνουν ότι οι οριακές παρεμβάσεις στα παλαιά αυτοκίνητα λειτουργούν αντίθετα σε σχέση με τις πρακτικές του εξωτερικού, καθώς συντηρείται ο γερασμένος στόλος. Εκτιμούν μάλιστα ότι η ανταπόκριση θα είναι περιορισμένη δεδομένου ότι οι παρεμβάσεις θα είναι οριακές.
Ωστόσο, με ανακοίνωσή του, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων σημειώνει ότι έχει λάβει διαβεβαιώσεις από την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ότι τα τέλη κυκλοφορίας για τα νεότερα αυτοκίνητα θα παραμείνουν αμετάβλητα. Οι ίδιοι λένε ότι η διατήρηση του στόχου για ετήσια έσοδα ύψους 1,1 δις. ευρώ δεν επιτρέπει μεταβολές, πλην ορισμένων μειώσεων σε παλαιά, μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, για τα οποία η εμπορική αξία έχει μειωθεί δραματικά και αναγκάζει τους ιδιοκτήτες τους να τα διατηρούν σε ακινησία («κατάθεση πινακίδων»). Συνεπώς, η μείωση στα τέλη για τις πιο πάνω κατηγορίες αναμένεται να ισορροπηθεί από την άρση ακινησιών και όχι από αυξήσεις σε άλλα οχήματα.
Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι δεν είναι απολύτως ορθή η μείωση των τελών κυκλοφορίας που ισχύει για τα παλαιότερα αυτοκίνητα (πχ. για τα προ του 2000), καθώς τα υπέργηρα οχήματα ρυπαίνουν κατά πολύ περισσότερο και είναι συνήθως κακά συντηρημένα, άρα και ανασφαλή.
Στην Ε.Ε. τα παλαιότερα αυτοκίνητα υπόκεινται σε υψηλότερα τέλη, ώστε να οδηγούνται σταδιακά εκτός κυκλοφορίας. «Στη χώρα μας συμβαίνει δυστυχώς το αντίθετο, καθώς η φορολογία χρήσης (τέλη κυκλοφορίας, τεκμήρια κλπ) μειώνεται ή και μηδενίζεται με την ηλικία» αναφέρουν χαρακτηριστικά οι εισαγωγείς.