Τα σχέδια της ΕΤΕπ για νέες επενδύσεις 7 δισ. ευρώ στην Ελλάδα

Τα σχέδια της ΕΤΕπ για νέες επενδύσεις 7 δισ. ευρώ στην Ελλάδα

Ποια είναι τα έξι εν πολλοίς άγνωστα projects που μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης

Αναπτυξιακό σχεδιασμό για την τριετία 2018-2020 που περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 7 δισ. ευρώ προωθεί στη χώρα μας η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ο επικεφαλής της οποίας, Βέρνερ Χόγιερ, θα βρεθεί στην Αθήνα στις 29 Σεπτεμβρίου για τα εγκαίνια των νέων γραφείων της ΕΤΕπ στην Ελλάδα.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Νέα Σελίδα», ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της ΕΤΕπ και επικεφαλής της Ομάδας Επενδύσεων για τη χώρα μας, Νίκολας Τζένετ, δήλωσε την περασμένη Τρίτη ότι «η Ελλάδα είναι μία από τις κορυφαίες χώρες που έχουν επωφεληθεί μέχρι στιγμής από το Επενδυτικό Σχέδιο (Jounker Plan)», επισημαίνοντας ότι 1,2 δισ. έργων έχουν εγκριθεί και τα οποία οδηγούν μέσω της ιδιωτικής μόχλευσης σε επενδύσεις ύψους 3,7 δισ. ευρώ.

Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, για τα επόμενα 3 χρόνια (2018-2020) έχουν συμφωνηθεί ή βρίσκονται στην τελική φάση έγκρισης από την ΕΤEπ περισσότερα από 7 δισ. ευρώ επενδυτικά έργα. Μάλιστα, τα χρήματα αυτά αναμένεται να διπλασιαστούν ή ακόμη πιθανότερο είναι να τριπλασιαστούν λόγω της μόχλευσης που θα επιφέρουν, δηλαδή λόγω των ιδιωτικών ή τραπεζικών κεφαλαίων που θα ελκύσουν.

Σύμφωνα με την εφημερίδα, το τελευταίο διάστημα έχουν προστεθεί στον κατάλογο των έργων που ετοιμάζεται να εγκρίνει η ΕΤΕπ έξι νέα και εν πολλοίς άγνωστα projects. Τα περισσότερα από αυτά θα υλοποιηθούν από μικρομεσαίες τεχνικές εταιρείες και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, δημιουργώντας σημαντικό αριθμό νέων θέσεων εργασίας.

Συγκεκριμένα:

- Οδική ασφάλεια (470 εκατ. ευρώ): Βελτίωση 7.000 σημείων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 2.500 χλμ

- Ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων κτιρίων: Προτεραιότητα σε σχολεία και κτίρια υγείας. Θα περιλαμβάνει και παρεμβάσεις αντισεισμικής θωράκισης.

- Χωρικός σχεδιασμός: Η ΕΤΕπ δεν χρηματοδοτεί συνήθως τέτοια εγχειρήματα, αλλά για την Ελλάδα κάνει εξαίρεση, καθώς πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα των επενδυτών η λύση του θέματος αυτού.

- Ταμείο Υποδομών (1 δισ. ευρώ.): Αστικές αναπλάσεις, ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων, έργα στερεών και υγρών αποβλήτων κ.λπ. Τα έργα αυτά μπορεί να είναι δημόσια, ΣΔΙΤ ή ιδιωτικά. Η συμμετοχή της ΕΤΕπ και του «πλάνου Γιουνκέρ» θα είναι από 200 εκατ.ευρώ.

- Αναπτυξιακός Νόμος (320 εκατ. ευρώ): Χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου.

- Αεροδρόμιο Καστελίου Κρήτης: Η συμμετοχή της ΕΤΕπ είναι 231 εκατ. ευρώ.

Επίσης, στα τελευταία στάδια της έγκρισης βρίσκονται τα εξής έργα:

- Γραμμή 4 μετρό (1,4 δισ. ευρώ): Από Άλσος Βεΐκου μέχρι Γουδή, μήκους 14,9 χλμ, με 14 σταθμούς. Η ΕΤΕπ θα συμμετέχει με 1 δισ. ευρώ.

- Παράκαμψη Χαλκίδας (220 εκατ. ευρώ): Πλήρης κατασκευή μήκους 16,7 χλμ, με τα συνοδά της έργα.

- Αστική ανάπτυξη δήμου Θεσσαλονίκης (38 εκατ. ευρώ): Έργα υποδομών για την ανανέωση και τον μετασχηματισμό της πόλης.

- Ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης (362 εκατ. ευρώ.): Η διασύνδεση θα γίνει μέσω υποβρύχιου καλωδίου. Αποτελεί ένα μεγάλης σημασίας έργο (πρωτοσυζητήθηκε τη δεκαετία του 1980) προκειμένου να διασφαλιστεί ο ενεργειακός εφοδιασμός του νησιού και να μεγιστοποιηθεί η διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο σύστημα. Η ΕΤΕπ συμμετέχει με 250 εκατ. ευρώ.

-Ανάπτυξη δικτύου διανομής φυσικού αερίου στις περιοχές της Κεντρικής Ελλάδας, της Μακεδονίας και της Θράκης. Θα επιτρέψει τη μετάβαση από τα πιο ακριβά και ρυπογόνα καύσιμα, προσφέροντας περιβαλλοντικά οφέλη και ενδεχομένως χαμηλότερο ενεργειακό κόστος. Η συμμετοχή της ΕΤΕπ ανέρχεται σε 48 εκατ. ευρώ.

-Δάνειο για επενδύσεις σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (χερσαίων αιολικών πάρκων και μικρών υδροηλεκτρικών σταθμών) γεωγραφικά διασκορπισμένων. Η ΕΤΕπ συμμετέχει με 85 εκατ. ευρώ.