Οι «αστερίσκοι» της απόφασης για το κλείσιμο της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος
Η απόφαση της Κομισιόν να προτείνει το κλείσιμο της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος για την Ελλάδα δεν ήρθε... εν λευκώ, αλλά συνοδεύεται και από ορισμένες συστάσεις προς τη χώρα μας, οι οποίες σχετίζονται με την υλοποίηση των συμφωνηθέντων στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος.
Στο κείμενο της απόφασης της Κομισιόν, που δόθηκε στη δημοσιότητα, αφού καταγράφεται το ιστορικό του πώς η Ελλάδα μπήκε στη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος και τι ενέργειες έχουν γίνει έκτοτε, σημειώνεται ότι με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Eurostat και τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «η Ελλάδα πληροί τις προϋποθέσεις για να ανακαλέσει το Συμβούλιο την απόφασή του για την ύπαρξη υπερβολικού ελλείμματος στην Ελλάδα».
Όπως αναφέρεται στη συνέχεια, «από το 2017, που είναι το έτος μετά τη διόρθωση του υπερβολικού ελλείμματος, η Ελλάδα υπόκειται στον προληπτικό βραχίονα του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης και θα συνεχίσει να εποπτεύεται στο πλαίσιο του Προγράμματος που καλύπτει την περίοδο μέχρι τα μέσα του 2018».
Από εκεί και πέρα, τονίζεται, η Ελλάδα «θα πρέπει να προχωρήσει πως το μεσοπρόθεσμο στόχο του προϋπολογισμού με τον κατάλληλο ρυθμό, συμπεριλαμβανομένου του σεβασμού στο όριο δαπανών και της συμμόρφωσης με το κριτήριο του χρέους».
Ειδικότερα για την πορεία του χρέους, η Κομισιόν αναφέρει τα εξής:
«Λόγω των μεγάλων ελλειμμάτων στον προϋπολογισμό, της μείωσης του ονομαστικού ΑΕΠ και της χρηματοπιστωτικής στήριξης προς τον τραπεζικό τομέα, και παρά τη σημαντική αναδιάρθρωση χρέους του 2012, ο λόγος του γενικού κυβερνητικού χρέους προς το ΑΕΠ αυξήθηκε από το 109,4% το 2008 στο 179% το 2016. Ειδικότερα, ο λόγος χρέους προς το ΑΕΠ αυξήθηκε από το 177,4% το 2015 στο 179% το 2016, καθώς το δημοσιονομικό πλεόνασμα του 2016 χρησιμοποιήθηκε εν μέρει για να αυξηθούν τα απαραίτητα ταμειακά αποθέματα. Η αύξηση συνδεόταν επίσης με τη θετική ροή λόγω της εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών που, σύμφωνα με τους στατιστικούς κανόνες, δεν καταγράφονταν στο γενικό κυβερνητικό χρέος. Ο λόγος χρέους προς το ΑΕΠ αναμένεται να παραμείνει γενικά σταθερός το 2017, καθώς το πρόγραμμα εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών συνεχίζεται, όμως το 2018 αναμένεται να μειωθεί στο 174,6% του ΑΕΠ, στη βάση ενός δημοσιονομικού πλεονάσματος και ευνοϊκών κυκλικών συνθηκών».
Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΚΟΜΙΣΙΟΝ