Στα είδη διατροφής, «πρωταθλητής» συνεχίζει να είναι το ελαιόλαδο
Στο 2,9% διαμορφώθηκε σε ετήσια βάση ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από 3% τον Αύγουστο, έναντι αύξησης 1,6% τον Σεπτέμβριο 2023.
Σημαντικές ανατιμήσεις υπήρξαν σε ένα έτος στην ενέργεια (φυσικό αέριο +20,2% και ηλεκτρισμός +11,3%), ενώ ξεχωρίζουν και αυτές σε ενοίκια κατοικιών (5,4%), πακέτο διακοπών (7,3%) και ένδυση – υπόδηση (4,4%).
Στα είδη διατροφής, «πρωταθλητής» συνεχίζει να είναι το ελαιόλαδο (38,9%). Παράλληλα, μεταξύ Σεπτεμβρίου και Αυγούστου, οι νέες κυριότερες ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε πουλερικά (2,5%), φρούτα νωπά (9,1%), λαχανικά νωπά (7,3%), πατάτες (4,2%), φυσικό αέριο (7,4%), ενοίκια (1,4%) και ηλεκτρισμό (1%).
Αντίθετα, οι τιμές μειώθηκαν σε: Πίτσες και πίτες (9,1%), Ζυμαρικά (5,9%), Τυριά (1,4%), Στερεά καύσιμα (2,7%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (5,5%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (3,4%), Καύσιμα και λιπαντικά (12,6%), Εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας (9,4%), Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (2,4%) και ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (0,6%).
Οι δείκτες
Συγκεκριμένα, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή του μηνός Σεπτεμβρίου 2024 παρουσίασε αύξηση 2,9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, έναντι αύξησης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 με το 2022.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός ΔΤΚ τον Σεπτέμβριο, σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2024 παρουσίασε αύξηση 1,8%, έναντι αύξησης επίσης 1,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2023 – Σεπτεμβρίου 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2022 – Σεπτεμβρίου 2023, παρουσίασε αύξηση 3%, έναντι αύξησης 4,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2022 – Σεπτεμβρίου 2023 με το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,8% τον μήνα Σεπτέμβριο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2024, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
– 0,7% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: πουλερικά, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, πατάτες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πίτσες και πίτες, ζυμαρικά, αλλαντικά, νωπά ψάρια, γάλα νωπό πλήρες, τυριά, έλαια και λίπη.
– 0,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
– 38,2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
– 0,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
– 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
– 0,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικά προϊόντα, νοσοκομειακή περίθαλψη.
– 2,6% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
– 0,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
– 0,5% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα προσωπικά είδη.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
– 2,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.