«Έχουμε φτάσει στο σημείο το συσκευασμένο τυρί του τοστ από 10 φέτες να έχει γίνει 9»
Αντιμέτωποι με ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής βρίσκονται οι καταναλωτές. Για το θέμα των ανατιμήσεων αλλά και της μείωσης περιεχομένου στα συσκευασμένα προϊόντα έθιξε, μιλώντας στην ΕΡΤ πριν λίγες μέρες, ο Απόστολος Ραυτόπουλος πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας.
«Τους τελευταίους μήνες σε πάρα πολλά προϊόντα, πάνω από 300, έχει μειωθεί το περιεχόμενο και σε πολλά από αυτά έχει αυξηθεί η τιμή» ανέφερε αρχικά ο Πρόεδρος.
«Προϊόντα, όπως η παρμεζάνα, που δεν τα βρίσκουμε, δεν είναι σε έλλειψη. Αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία και τις επόμενες βδομάδες θα ξαναμπούν στην κυκλοφορία με νέα αυξημένη τιμή. Έχουμε φτάσει στο σημείο το συσκευασμένο τυρί του τοστ από 10 φέτες να έχει γίνει 9 φέτες συγκεκριμένης μάρκας, όπως και ιδιωτικής ετικέτας τυριά στα οποία έχει μειωθεί το περιεχόμενο τους. Για παράδειγμα ημίσκληρο τυρί από 400 γραμμάρια στα 370 ή γραβιέρα, κεφαλογραβιέρα πάλι από 400 γραμμάρια στα 370. Έχουμε δώσει εντολή στην νομική μας υπηρεσία και στην Νομική Υπηρεσία της ΕΣΕΕ να προβούν σε αγωγή κατά των βιομηχανιών για το μειωμένο περιεχόμενο το οποίο έχουν, με την παραπλάνηση την οποία κάνουν. Αυτά έχουμε εμείς τα στοιχεία στη διάθεσή μας, όπως και τις συσκευασίες τις παλιές, όπως ήταν για παράδειγμα σκόνη πλυντηρίου, η οποία ήταν στις αρχές του έτους 60 μεζούρες. Τον πέμπτο μήνα έγιναν 58 μεζούρες. Σήμερα που μιλάμε τον πρώτο μήνα του 2023 έγιναν 55 μεζούρες» τόνισε ο κ. Ραυτόπουλος και πρόσθεσε: «Πολλές γαλακτοβιομηχανίες έχουν κάνει το γιαούρτι από 200 γρ. 180 και τα επιδόρπια γιαουρτιού από 150 έχουν γίνει 145 ή 135 γρ.
Την ίδια ώρα μία από τις μεγαλύτερες γαλακτοβιομηχανίες της χώρας μας παίρνει το γάλα με μειωμένη τιμή, δηλαδή από 54 λεπτά που αγοράζει από τον κτηνοτρόφο το λίτρο το γάλα θα το πάει τον Φεβρουάριο στα 47 λεπτά, ενώ στο ράφι η συγκεκριμένη βιομηχανία το γάλα το πουλά από 1.88 ευρ και πάνω, δηλαδή σχεδόν τετραπλάσια τιμή» είπε.
Αναφορικά ,με τα υγρά απορρυπαντικά ή υγρά καθαριστικά πιάτων ή μαλακτικά οι βιομηχανίες πλέον δεν αναγράφουν μπροστά το περιεχόμενο, το αναγράφουν στο πίσω μέρος της ετικέτας και πρέπει να γυρίσει ο καταναλωτής για να δει πόση ποσότητα είναι».
Από την πλευρά του, ο Αντώνης Μακρής, πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), έκανε λόγο για μια ειδική εποχή για την αγορά, διότι τώρα γίνονται συμφωνίες για τον χρόνο του 2023. «Σε αυτή τη διαδικασία των συμφωνιών υπάρχουν δύο μέρη που το κάθε μέρος προσπαθεί να πάρει κάποια στοιχεία που θα τα χρησιμοποιήσει στο χρόνο. Άρα γίνονται διαπραγματεύσεις και μεταξύ των διαπραγματεύσεων με την καλή έννοια του όρου υπάρχουν και υπό τύπον εκβιασμοί: Πάρε τώρα γιατί αύριο θα ακριβύνουν. Πλασάρονται και κάποιοι κατάλογοι με μια διαφορά τιμών. Γιατί όποιος πάρει τώρα προϊόν προφανώς παίρνει και μερίδιο στην αγορά τον επόμενο χρόνο. Για τις λεπτομέρειες όμως αυτές κανείς μας δεν τα ξέρει. Είναι στοιχεία που τα ξέρουν μόνο οι εταιρείες και σε αυτές πρέπει να απευθυνθούν. Άλλωστε το πώς αγοράζει κάθε εταιρεία και πώς πουλάει είναι το καλύτερο μυστικό της. Άρα κανείς από εμάς τους τρίτους δεν μπορεί να ξέρει τι γίνεται ακριβώς. Το τρίτο, που είναι μία τάση που έχει δημιουργηθεί στο εξωτερικό, της μείωσης του όγκου ή της ποσότητας των προϊόντων για να υποχρεωθούμε όλοι μας να αγοράζουμε λιγότερα και να πετάμε λιγότερα. Ένα τελευταίο είναι ότι για να αλλάξει μια συσκευασία δεν εξαρτάται από τη λιανική. Είναι στοιχεία που έρχονται από τη χονδρική. Εμείς ότι παίρνουμε, πουλάμε. Άρα δεν είναι στοιχεία που μπορώ να συζητήσω εγώ από τη μεριά της λιανικής».
Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος δήλωσε ότι εάν η μείωση της ποσότητας συσκευασίας αναγράφεται πάνω σε συσκευασία, δεν είναι μια παράνομη πρακτική. «Ένα δεύτερο πολύ σημαντικό ζήτημα όμως είναι ότι πράγματι σε ορισμένες περιπτώσεις, όπου υπάρχουν χύμα προϊόντα, υπάρχει περίπτωση να μην αναγράφεται μόνο η τιμή ανά κιλό αλλά και η τιμή που ανάγεται σε μικρότερες υποδιαιρέσεις του κιλού. Αυτό είναι προβληματικό για τον καταναλωτή. Έχουμε την αίσθηση και το εξετάζουμε αυτό το φαινόμενο και θέλουμε να το δούμε πάρα πολύ προσεκτικά για να δούμε αν θα πρέπει να ελεγχθεί νομικά. Κατ αρχήν δεν είναι παράνομο με βάση την υπάρχουσα νομοθεσία. Ωστόσο, φαίνεται ότι δημιουργεί λανθασμένες εντυπώσεις στους καταναλωτές και είναι κάτι που το ελέγχουμε πάρα πολύ προσεκτικά».
«Σε κάθε περίπτωση, αυτό που θα ήθελα να μείνει στο καταναλωτικό κοινό που μας ακούει είναι το ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης Επενδύσεων κάνει πάρα πολλούς ελέγχους στην αγορά, δεν έχει σταματήσει καθόλου να κάνει ελέγχους για την αντιμετώπιση κάποιων φαινομένων αισχροκέρδειας ή παραπλάνηση των καταναλωτών και θα δοθεί ιδιαίτερη μάχη τους επόμενους μήνες στο θέμα της παρουσίασης των πλασματικών εκπτώσεων. Είναι κάτι το οποίο μας έχει προβληματίσει και προβληματίζει γενικώς το καταναλωτικό κοινό τα τελευταία χρόνια. Είναι κάτι που θα αντιμετωπιστεί από εδώ και πέρα όμως, γιατί έχουμε πλέον τα νομικά και διοικητικά εργαλεία για να το πράξουμε. Σε ότι αφορά τις καταγγελίες που αναφέρει ο Ραυτόπουλος, εγώ θα ήθελα πάρα πολύ να τις δω γραπτά» τόνισε. Για το καλάθι του νοικοκυριού τόνισε ότι η επιτυχία της πρωτοβουλίας αυτής έχει αρχίσει να αναγνωρίζεται και από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Έχει βελτιωθεί πολύ η εικόνα γενικά της αγοράς σε ότι αφορά το καλάθι. Τα προϊόντα τα οποία βρίσκονται στο καλάθι έχουν χαμηλότερη τιμή, συγκράτηση των τιμών και αυτό είναι κάτι που είναι προς όφελος του καταναλωτή» κατέληξε.