EΛΣΤΑΤ: Στο 7,2% ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο – Στο 9,6% «έκλεισε» το 2022

EΛΣΤΑΤ: Στο 7,2% ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο – Στο 9,6% «έκλεισε» το 2022

Μεγάλες ήταν οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα επιβαρύνοντας περαιτέρω το «καλάθι του νοικοκυριού»

Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο υποχώρησε στο 7,2% ενώ για το 2022 «έκλεισε» στο 9,6%.

Στο 7,2% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός στη χώρα τον περασμένο Δεκέμβριο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021, καταγράφοντας αξιοσημείωτη αποκλιμάκωση λόγω των ενεργειακών τιμών, ωστόσο μεγάλες ήταν οι ανατιμήσεις που σημειώθηκαν στα τρόφιμα (εδώ ο πληθωρισμός «έτρεξε» με 15,5%) επιβαρύνοντας περαιτέρω το «καλάθι του νοικοκυριού».

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τον τελευταίο μήνα του περασμένου έτους παρατηρήθηκαν: στο φυσικό αέριο 50%, στα αεροπορικά εισιτήρια 36,7%, στα κόμιστρα των ταξί 32,9%, στα εισιτήρια των πλοίων 26,7%, στα γαλακτοκομικά και τα αυγά 25,6%, στα στέρεα καύσιμα 24,7%, στα έλαια και τα λίπη 21,7%, ενώ στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού 18,1%.

Στο 15,5% ο πληθωρισμός στα τρόφιμα

Όπως έκανε γνωστό η ΕΛΣΤΑΤ αποκλιμάκωση 0,5% κατέγραψε ο πληθωρισμός κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον Νοέμβριο 2022, έναντι αύξησης 0,7% που σημειώθηκε την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.

Από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) του μηνός Δεκεμβρίου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2021 προέκυψε αύξηση 7,2% έναντι αύξησης 5,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.

Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2022 – Δεκεμβρίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2021 – Δεκεμβρίου 2021, παρουσίασε αύξηση 9,6% έναντι αύξησης 1,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2021 – Δεκεμβρίου 2021 με το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου 2020 – Δεκεμβρίου 2020.

Αναλυτικά:

  • 15,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 2,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
  • 11,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
  • 3,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
  • 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 7,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 5,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
  • 2,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες