Μειώνεται διαρκώς η ροή πιέζοντας τους Ευρωπαίους καταναλωτές
Διακοπή της παροχής φυσικού αερίου προς την Πολωνία, τη Βουλγαρία και τη Φινλανδία, σημαντική μείωση προς τη Γερμανία, την Αυστρία, την Ιταλία και τη Σλοβακία, ούτε ένα κυβικό μέτρο προς τη Γαλλία, με τους Ευρωπαίους να καταγγέλλουν τον εκβιασμό του Ρώσου προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν μέσω της ενέργειας, την ώρα που η ήπειρος επιθυμεί να εκμεταλλευθεί την περίοδο του καλοκαιριού για να αυξήσει τα αποθέματά της.
Κατά τον τέταρτο μήνα του πολέμου στην Ουκρανία, η Μόσχα χτυπάει την Ευρώπη εκεί που πονά και εκμεταλλεύεται την ενεργειακή ευαλωτότητα των Ευρωπαίων, καθώς το 40% του φυσικού αερίου που χρησιμοποιούν προέρχεται από τη Ρωσία. Το ποσοστό αυτό είναι ακόμη μεγαλύτερο στην ανατολική Ευρώπη: κυμαίνεται από 55% στη Γερμανία ως 85% στη Βουλγαρία.
Το φυσικό αέριο προς το παρόν δεν λείπει στους Ευρωπαίους, καθώς στη διάρκεια του καλοκαιριού δεν έχουν ανάγκη να ζεσταίνουν τα σπίτια τους. Όμως οι μειώσεις στις παραδόσεις γίνονται σε μια περίοδο που οι χώρες επιθυμούν να ενισχύσουν τα αποθέματά τους, με στόχο να φτάσουν τουλάχιστον το 80% ως τον Νοέμβριο.
Εξάλλου η μείωση των παραδόσεων αυξάνει τις τιμές, κάτι που ενδέχεται να κοστίσει ακριβά στις βιομηχανίες, κυρίως στη Γερμανία, κάποια από τα εργοστάσια της οποίας συνδέονται άμεσα με τους αγωγούς και έχουν ανάγκη τεράστιες ποσότητες αερίου. “Οι Ρώσοι χρησιμοποιούν εδώ και καιρό το αέριο σαν όπλο”, δήλωσε ο Τιερί Μπρος καθηγητής στο Sciences Po του Παρισιού. “Το Κρεμλίνο χρησιμοποιεί την αρχή της αβεβαιότητας, ένα πράγμα τη μία ημέρα κάτι άλλο την επόμενη, για να ελέγξει την ενότητά μας, για να προκαλέσει αναταράξεις στην αγορά των πρώτων υλών και να αυξήσει τις τιμές”.
Σήμερα η Γαλλία ανακοίνωσε ότι δεν λαμβάνει ρωσικό αέριο μέσω αγωγού από τις 15 Ιουνίου έπειτα "από τη διακοπή της φυσικής ροής μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας". Ο ρωσικός κολοσσός ενέργειας Gazprom έχει μειώσει σημαντικά τις τελευταίες ημέρες τις παραδόσεις του σε ευρωπαϊκές χώρες, κυρίως προς τη Γερμανία μέσω του αγωγού Nord Stream 1, κάτι που ενδέχεται να προκάλεσε τη διακοπή ανεφοδιασμού της Γαλλίας.
Η Γαλλία βασίζεται στη Ρωσία για περίπου το 17% του φυσικού της αερίου, το οποίο φτάνει στη χώρα είτε μέσω αγωγών είτε σε υγροποιημένη μορφή. Το μεγαλύτερο μέρος φτάνει στη Γαλλία μέσω αγωγού από τη Γερμανία. Η ροή είχε μειωθεί ήδη κατά 60% από την αρχή του έτους, σύμφωνα με τη διαχειρίστρια του γαλλικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου GRTgaz. Εδώ και δύο ημέρες οι προμήθειες μέσω του αγωγού έχουν πέσει στο μηδέν.
Αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου
“Δεν πρέπει να έχουμε αυταπάτες, βρισκόμαστε σε έναν αγώνα ισχύος με τον Πούτιν”, δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ μιλώντας χθες Πέμπτη στην κρατική τηλεόραση της χώρας. “Είναι μια απόφαση που λαμβάνει με αυθαίρετο τρόπο, έτσι δρουν οι δικτάτορες και οι τύραννοι”, πρόσθεσε.
Οι επιπτώσεις είναι πιο σοβαρές για τους γείτονες της Γαλλίας και όχι μόνο για τη Γερμανία: η Ιταλία εξαρτάται για το 40% του φυσικού αερίου που καταναλώνει από τη Ρωσία και από σήμερα θα λαμβάνει μόνο τη μισή ποσότητα που έχει ζητήσει η εθνική της εταιρεία Eni. Αντίστοιχα η σλοβακική εταιρεία SPP ενημερώθηκε από τη Ρωσία ότι οι παραδόσεις φυσικού αερίου θα μειωθούν στο ήμισυ από σήμερα. “Η μείωση των παραδόσεων στο μισό δεν μας πλήττει προς το παρόν. Εργαζόμαστε με βάσει τον ρεαλιστικό κίνδυνο ότι θα διακοπούν εντελώς”, επεσήμανε ο επικεφαλής της εταιρείας Ρίτσαρντ Προκιπκάκ.
Ο Ιταλός πρωθυπουργός Μάριο Ντράγκι που επισκέφθηκε χθες το Κίεβο κατήγγειλε “την πολιτική εκμετάλλευση του αερίου, όπως και την πολιτική εκμετάλλευση των σιτηρών”. Επισήμως η Gazprom αποδίδει τις μειώσεις στις παραδόσεις σε τεχνικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Nord Stream 1, όμως οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δεν την πιστεύουν. “Η Gazprom δεν έχει ανάγκη από μια δικαιολογία, πρόκειται για μια πολιτική απόφαση του Κρεμλίνου. Διακόπτει με διαφορετικό τρόπο (την παροχή αερίου) για να προκαλέσει ρωγμές στην ευρωπαϊκή ενότητα”, εκτίμησε ο Μπρος.
Και η Ευρώπη, που δεν μιλά για ενδεχόμενο εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, αναζητά άλλες πηγές αερίου, μέσω αγωγών αλλά κυρίως υγροποιημένου.