Θέλουμε να προσελκύσουμε βιώσιμα, σοβαρά επενδυτικά σχέδια με προστιθέμενη για την τοπική κοινωνία αξία ή επενδυτικά σχέδια που δεν ανταποκρίνονται σε κανένα κριτήριο;
Πρόσφατα δημοσιεύματα έφεραν στον φως το επικείμενο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας Mediterranean Gas AE με διακριτικό τίτλο «ΑΡΓΩ FSRU» για κατασκευή Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) στην είσοδο του Λιμένος Βόλου το οποίο αυτή τη στιγμή εκκρεμεί προς αξιολόγηση για τη λήψη Άδειας ΑΣΦΑ στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).
Πρόσφατα δημοσιεύματα έφεραν στον φως το επικείμενο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας Mediterranean Gas AE με διακριτικό τίτλο «ΑΡΓΩ FSRU» για κατασκευή Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) στην είσοδο του Λιμένος Βόλου το οποίο αυτή τη στιγμή εκκρεμεί προς αξιολόγηση για τη λήψη Άδειας ΑΣΦΑ στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).
Από τα δημοσιευμένα στοιχεία του ΓΕΜΗ προκύπτει ότι μοναδικός μέτοχος της εταιρείας Mediterranean GAS AE είναι η εταιρεία POWERGLOBE ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ με διαχειριστή τον κ. Θ. Θεοδωρόπουλο. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ της ΡΑΕ, η εν λόγω εταιρεία είχε κάνει πάλι προσπάθεια αρχές του 2020 να δραστηριοποιηθεί στον ελληνικό τομέα ενέργειας ζητώντας από τη ΡΑΕ να λάβει τόσο άδεια Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας ισχύος 350 MW και όσο και άδεια Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας από Σταθμό Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο ισχύος 350 MW στον Αθερινόλακκο Κρήτης, επενδύσεις δηλαδή πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Η Αρχή απέρριψε και τα δύο αυτά αιτήματα με τις Αποφάσεις της υπ’ αριθμ. 1119/3.12.2019 και 1120/3.12.2019 για τυπικούς λόγους αφού η εταιρεία όχι μόνο δεν υπέβαλλε τα απαραίτητα έγγραφα για τεκμηρίωση των αιτημάτων της, αλλά ούτε καν τα απαιτούμενα εκ του νόμου παράβολα αιτήσεων προς την Αρχή!
Από τα ανωτέρω γίνεται άμεσα αντιληπτό τόσο η ανωριμότητα του βασικού μετόχου της εταιρείας Mediterannean GAS AE να δραστηριοποιηθεί στην ελληνική αγορά όσο και η μη διάθεση των αναγκαίων χρημάτων για την υποβολή ενός σωστού φακέλου αίτησης σε μια καθ΄ύλην αρμόδια ελληνική υπηρεσία. Και εάν τα ανωτέρω γεγονότα έλαβαν χώρα αρχές του 2020, τι μπορεί να άλλαξε μέσα σε ένα έτος αναφορικά με την αξιοπιστία και ωριμότητα του επενδυτή ο οποίος επανέρχεται εκ νέου στη ΡΑΕ με την υποβολή ενός νέου μεγαλεπίβολου σχεδίου προϋπολογισμού άνω των € 200 εκ. για την εγκατάσταση του FSRU εντός του λιμένα του Βόλου και σε μια αμιγώς οικιστική περιοχή με θέματα επικινδυνότητας, εθνικής ασφαλείας και περιβαλλοντικής προστασίας.
Έχει λάβει η ΡΑΕ υπόψη της ότι στην εν λόγω περιοχή υπάρχουν σχέδια για την εγκατάσταση της Διοίκησης των Αποβατικών Δυνάμεων του Πολεμικού Ναυτικού για την εξυπηρέτηση των στρατιωτικών αναγκών της χώρας; Πώς είναι δυνατόν να εξετάζεται η υλοποίηση μιας τέτοιας επένδυσης όταν σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα υπάρχει μελέτη για την στρατιωτική αξιοποίηση του λιμανιού του Βόλου με στόχο το λιμάνι της Μαγνησίας, το οποίο έχει άμεση έξοδο προς το κεντρικό Αιγαίο, να αποκτήσει αναβαθμισμένο ρόλο και να μετατραπεί σε μόνιμο χώρο ελλιμενισμού των αρματαγωγών του ελληνικού Στόλου, τα οποία χρησιμοποιούν κατά βάση οι πεζοναύτες της 32ης Ταξιαρχίας και τα δύο εκ των τριών ταγμάτων της, 505 και 521 του Βόλου;
Θα ληφθεί υπόψη από τις εμπλεκόμενες Υπηρεσίες η επικινδυνότητα της εγκατάστασης τόσο σε όρους ανθρώπινων ζωών όσο και μόλυνσης του περιβάλλοντος; Η κατασκευή και η λειτουργία του Τερματικού σταθμού LNG θα υποβαθμίσει το περιβάλλον και θα επηρεάσει το μικροκλίμα της περιοχής ενώ αυξημένη θα είναι και η ηχορύπανση της περιοχής λόγω της γεωγραφίας του κόλπου του λιμένα Βόλου. Μην ξεχνάμε ότι το λιμάνι του Βόλου αποτελεί μια ήδη επιβαρυμένη περιοχή από αέριους ρύπους και υγρά απόβλητα και άλλη μία βιομηχανική εγκατάσταση θα υποβαθμίσει ακόμη περισσότερο την περιοχή. Τέλος, έχουν αναρωτηθεί τα αποφασίζοντα όργανα της Πολιτείας ποιες θα είναι οι συνέπειες, από ένα ενδεχόμενο ατύχημα σε εγκαταστάσεις Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) οι οποίες αποδεδειγμένα δύναται να προκαλέσουν υλικές καταστροφές σε ακτίνα μέχρι και 8 χλμ.;
Έχει ληφθεί υπόψη από την Πολιτεία ότι η ενδεχόμενη αδειοδότηση μιας τέτοιας επένδυσης η οποία θα εγκατασταθεί για τουλάχιστον 50 χρόνια στο λιμάνι του Βόλου επισκιάζει κάθε προσπάθεια για τουριστική ανάπτυξη μιας τέτοιας περιοχής. Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος το 2019 ο αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του Βόλου ανήλθε σε 22 με τον αριθμό αφίξεων επιβατών αν ανέρχεται στις 12.574. Μια τέτοια επένδυση που δεν προσφέρει στον τόπο αειφορία, θέσεις εργασίας και δυνατότητες ανάπτυξης, είναι σίγουρο ότι θα ακυρώσει όλες τις μέχρι τώρα προσπάθειες όχι μόνο τουριστικής ανάπτυξης αλλά και υφιστάμενων επενδυτικών σχεδίων όπως η πρόσφατη χορήγηση άδειας στον Οργανισμό Λιμένα Βόλου για την ίδρυση υδατοδρομίου προκειμένου να προβεί στις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες κατασκευής του συνόλου των απαιτούμενων εγκαταστάσεων.
Ένα πράγμα είναι βέβαιο…
Ένα τέτοιο έργο χρήζει περαιτέρω έρευνας από τις εμπλεκόμενες αδειοδοτικές Υπηρεσίες τόσο ως προς την αξιοπιστία, την ωριμότητα, τη χρηματοοικονομική και τεχνική ικανότητα του αιτούντος όσο και ως προς τα θέματα εθνικής ασφαλείας και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των συγκεκριμένων εγκαταστάσεων ΑΣΦΑ στην περιοχή του λιμένος Βόλου. Το ερώτημα που τίθεται συνεπώς είναι: Θέλουμε να προσελκύσουμε βιώσιμα, σοβαρά επενδυτικά σχέδια με προστιθέμενη για την τοπική κοινωνία αξία ή επενδυτικά σχέδια που δεν ανταποκρίνονται στα κριτήρια Εθνικής Ασφάλειας, Περιβαλλοντικής Προστασίας, Βιώσιμης Ανάπτυξης και Προστιθέμενης Αξίας;