Ερευνα της UIPI και της ΠΟΜΙΔΑ έδειξε 6 στους 10 Έλληνες ανέβαλαν τα σχέδια της ανακαίνισης του σπιτιού τους
Πάνω από 6 στους 10 Έλληνες θέλουν αλλά δεν μπορούν να ανακαινίσουν το σπίτι τους. Η επέλαση της πανδημίας άλλαξε τα σχέδια τους. Από τους ιδιοκτήτες που είχαν αποφασίσει να ανακαινίσουν το σπίτι τους, το 64,93% αναγκάστηκαν να αναβάλουν τα σχέδιά τους, το 23,98% εγκατέλειψαν την ιδέα και το 19,23% μείωσαν τα σχέδιά τους.
Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε η Διεθνής Ένωση Ιδιοκτητών Ακινήτων (International Union of Property Owners - UIPI) της οποίας είναι μέλος η ΠΟΜΙΔΑ, 6 στους 10 ερωτηθέντες στην Ελλάδα δήλωσαν ότι η πανδημία του κορονοϊού και η συνακόλουθη κρίση επηρέασαν αρνητικά την άποψή τους για την ανακαίνιση. Οι περισσότεροι από τους ιδιοκτήτες ακινήτων που άλλαξαν γνώμη τη θεωρούν συγκριτικά σημερινή μικρότερη προτεραιότητα (73,39%), ενώ ποσοστό 22,74% πιστεύει ότι είναι πιο σημαντική από ποτέ.
Όσον αφορά τους νέους προϋπολογισμούς που σκέφτονταν οι ερωτηθέντες να επενδύσουν στην ανακαίνιση, διπλασιάστηκε το ποσοστό των ατόμων που υπολογίζουν να δαπανήσουν λιγότερα από 5.000 ευρώ ενώ μειώθηκε σημαντικά το ποσοστό των ατόμων που επιθυμούσαν να επενδύσουν μεταξύ 5.000 και 20.000 ευρώ ή περισσότερα από 20.000 ευρώ.
Καθώς το οικονομικό είναι το πλέον βασικό εμπόδιο που αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων για την πραγματοποίηση ανακαίνισης, τα κίνητρα που οι ερωτηθέντες εκτιμούν ως απολύτως απαραίτητα για να τους βοηθήσουν είναι:
- Επιδότηση των ανακαινίσεων (74,61%),
- Έκπτωση στον φόρο ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) (71,83%),
- Έκπτωση και φοροαπαλλαγές στον φόρο εισοδήματος (46,75%) και
- Μείωση του ΦΠΑ (40,40%).
Η έρευνα για την Ελλάδα έδειξε τα εξής:
- 8 στους 10 ερωτηθέντες θεωρούν ωφέλιμο να κάνουν τις ιδιοκτησίες τους πιο ενεργειακά αποδοτικές. Περισσότεροι από τους μισούς το εξετάζουν για να αυξήσουν την αξία του ακινήτου τους ή να εξοικονομήσουν χρήματα και να βοηθήσουν το περιβάλλον, κάτι που υποδεικνύει ότι τα οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη είναι συμβατά και μπορούν να επιτευχθούν παράλληλα.
- Οι ιδιοκτήτες ακινήτων βρίσκονται αντιμέτωποι με πολλά οικονομικά βάρη και ενώ υπάρχει ενδιαφέρον, υπάρχει μεγάλη έλλειψη πληροφόρησης και ανησυχίας για το θέμα της ανακαίνισης. Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες δήλωσαν ότι θα ήθελαν να ανακαινίσουν αλλά δεν έχουν τα απαραίτητα κεφάλαια, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό των ατόμων που δεν είναι πρόθυμοι να ανακαινίσουν, απάντησαν ότι προγράμματα ουσιαστικής χρηματοδότησης και οργανωμένες επαγγελματικές υπηρεσίες, όπως τα One-Stop-Shops (OSS) θα βοηθούσαν στο να αλλάξουν γνώμη.
- Η κρίση του Covid-19 είχε μεγάλο αντίκτυπο στα σχέδια ανακαίνισης: οι ερωτηθέντες που επλήγησαν από την πανδημία αποφάσισαν κυρίως να αναβάλουν ή να εγκαταλείψουν τα σχέδια τους για ανακαίνιση. Επίσης, η κρίση έχει μεγάλο αντίκτυπο στις απόψεις τους: η πλειοψηφία των Ελλήνων ιδιοκτητών ακινήτων θεωρούν τώρα την ανακαίνιση μικρότερη προτεραιότητα, και σε κάθε περίπτωση πολύ δυσκολότερα επιτεύξιμη.
- Η έλλειψη επιδότησης και ουσιαστικών φορολογικών κινήτρων είναι από τα κύρια εμπόδια που βρίσκουν οι ερωτηθέντες όταν πρόκειται για την ανακαίνιση και πρέπει να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά καθόσον πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουν ότι οι ιδιοκτήτες ακινήτων είναι οι πλέον κρίσιμοι παράγοντες για την επιτυχία στο «Κύμα Ανακαίνισης» (Renovation Wave).
- Επαγγελματικές και τεχνικές συμβουλές και απλουστευμένες λύσεις προσανατολισμένες στον χρήστη, όπως τα One-Stop-Shops (OSS), είναι ένα άλλο βασικό κίνητρο που οι ερωτηθέντες χρειάζονται για να ανακαινίσουν, οι οποίες και εξακολουθούν να απέχουν πολύ από τον μέσο πολίτη.