Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ
Σε συνθήκες στασιμοπληθωρισμού συνεχίζει να κινείται η ελληνική οικονομία, καθώς ο πληθωρισμός μειώθηκε 1,8% τον Οκτώβριο εφέτος, από μείωση 2% τον Σεπτέμβριο 2020 και έναντι μείωσης 0,7% τον Οκτώβριο 2019.
Ωστόσο, μεταξύ Οκτωβρίου και Σεπτεμβρίου εφέτος ο πληθωρισμός «τσίμπησε» 0,3%, κάτι που αποτυπώνεται και στις ανατιμήσεις που σημειώθηκαν, με τις κυριότερες να καταγράφονται σε: Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (14,6%), νωπά λαχανικά (8,7%), φυσικό αέριο (8,6%), πετρέλαιο θέρμανσης (7,1%), αρνί και κατσίκι (2,3%), ένδυση- υπόδηση (0,6%), γαλακτοκομικά και αβγά (0,3%) και ψωμί και δημητριακά (0,3%). Στον αντίποδα, οι κυριότερες μειώσεις τιμών σημειώθηκαν σε: Πουλερικά (4,1%), κρασιά (2,8%), νωπά ψάρια (1,7%), νωπά φρούτα (1,3%) και καύσιμα και λιπαντικά (0,4%).
Για τη νέα μείωση του πληθωρισμού τον Οκτώβριο σε ετήσια βάση, συνετέλεσαν κυρίως οι μειώσεις των τιμών σε: Φυσικό αέριο (24,6%), πετρέλαιο θέρμανσης (23,4%), μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (18,8%), ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (15,1%), συνδυασμένες μεταφορές επιβατών (12,4%), μεταφορά επιβατών με σιδηρόδρομο (12,3%), καύσιμα και λιπαντικά (11,1%), οδικές μεταφορές επιβατών (8,8%), πουλερικά (6,8%), ελαιόλαδο (6,8%), πατάτες (6,2%), μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμοί φρούτων (4,9%), στερεά καύσιμα (3,3%), τηλεφωνικές υπηρεσίες (2,8%), ηλεκτρισμό (1,6%) και ένδυση και υπόδηση (0,5%). Αντίθετα, οι κυριότερες ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε: Νωπά φρούτα (13,4%), άλλα βρώσιμα έλαια (12%), νωπά λαχανικά (8,9%), αρνί και κατσίκι (6,1%), γλυκά κουταλιού- μαρμελάδες- μέλι (4,5%), αλλαντικά (3,7%), λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (3,7%), χοιρινό (3,6%), γιαούρτι (2,8%), ψάρια νωπά (2,3%), καφέ- κακάο- τσάι (2,3%), καινούργια αυτοκίνητα (2,1%), γάλα νωπό πλήρες (1,6%), ψωμί και δημητριακά (0,8%) και μοσχάρι (0,7%).
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, η μείωση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Οκτώβριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
*0,5% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
*4,6% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, ηλεκτρισμό, στερεά καύσιμα.
*1% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
*1,2% στην ομάδα «Υγεία», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.
*7,2% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με σιδηρόδρομο, οδικές μεταφορές επιβατών, συνδυασμένες μεταφορές επιβατών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα καινούργια αυτοκίνητα.
*2,5% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
*1% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα.
*0,7% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία.
*1,3% στην ομάδα «'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
*1,9% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, χοιρινό, αρνί και κατσίκι, αλλαντικά, νωπά ψάρια, γάλα νωπό πλήρες, γιαούρτι, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, γλυκά κουταλιού- μαρμελάδες- μέλι, καφέ- κακάο- τσάι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πουλερικά, ελαιόλαδο, πατάτες, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
*0,2% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
Μεταξύ Οκτωβρίου και Σεπτεμβρίου εφέτος, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,3%, έναντι αύξησης 0,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός μειώθηκε περαιτέρω τον Οκτώβριο κατά 2%, από μείωση 2,3% τον Σεπτέμβριο εφέτος και έναντι μείωσης 0,3% τον Οκτώβριο 2019. Σε μηνιαία σύγκριση (Οκτώβριος προς Σεπτέμβριο), ο εναρμονισμένος δείκτης παρουσίασε εφέτος αύξηση 0,2%, έναντι μείωσης 0,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.