Γιατί κατηγορούν το Βερολίνο οι Ευρωπαίοι εταίροι - Τι φοβούνται
Η Γερμανία ξοδεύει προς όλες τις κατευθύνσεις προκειμένου να στηρίξει τη βαριά βιομηχανία της, η οποία μαστίζεται ιδιαίτερα από την κρίση του κορονοϊού, μία πρωτοβουλία που όμως δεν βλέπουν με καλό μάτι οι λιγότερο οικονομικά εύρωστοι ευρωπαίοι εταίροι της που εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για τη στρέβλωση του ανταγωνισμού εντός της ΕΕ.
«Αυτή τη στιγμή, το ήμισυ της κρατικής ενίσχυσης που χορηγήθηκε σε ευρωπαϊκές εταιρείες έχει χορηγηθεί από τη Γερμανία», σημειώνει ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Ζοζέπ Μπορέλ, κατά τη διάρκεια μιας πρόσφατης συζήτησής του με ομάδα δημοσιογράφων, μεταξύ των οποίων και του Γαλλικού Πρακτορείου. «Η βοήθεια χορηγείται από εκείνους που μπορούν να το κάνουν. Εάν όμως κάποιος μπορεί να δώσει περισσότερα από κάποιον άλλον, τότε βρισκόμαστε στην περίπτωση της στρέβλωσης των όρων του ανταγωνισμού. Η ενιαία αγορά θα επηρεαστεί έντονα από τον τρόπο με τον οποίο χορηγούνται οι κρατικές βοήθειες», προειδοποίησε ο πρώην Ισπανός υπουργός Εξωτερικών.
Η παρούσα κατάσταση είναι ιδιαίτερα παράδοξη, διότι υπό κανονικές συνθήκες η Γερμανία είναι λιγότερο ευεπίφορη στο να επιδοτεί τις εταιρείες της απ 'ό,τι η Γαλλία με την ιστορική παράδοση που ανάγεται στα χρόνια του Λουδοβίκου ΙΔ' και του Κολμπέρ. Ωστόσο, η Γερμανία είναι σαφές ότι βρίσκεται πολύ πιο μπροστά από τους 26 εταίρους της στην ΕΕ μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στα μέσα Μαρτίου να δείξει μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά τις κρατικές ενισχύσεις.
Από το συνολικό ποσόν του περίπου 1,9 τρισ. ευρώ των ενισχύσεων που εγκρίθηκε από τις Βρυξέλλες, το Βερολίνο κατέχει το μερίδιο του λέοντος με 52%, ακολουθούμενο από τη Γαλλία με 17%, κι έπεται η Ιταλία με 16%. Αλλά, εάν η Γερμανία εισφέρει 100 δισ. ευρώ προς ενίσχυση στις εταιρείες της και η Γαλλία μόλις 20 δισ., τότε «υπάρχει κίνδυνος αποκλίσεων στην εσωτερική αγορά», προειδοποίησε πρόσφατα ο Ευρωπαίος Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά και πρώην υπουργός Οικονομίας της Γαλλίας Τιερί Μπρετόν από τις στήλες της γερμανικής οικονομικής εφημερίδας Handelsblatt.
«Θέλουμε το πλαίσιο να εφαρμόζεται ομοιόμορφα, δηλαδή να διασφαλίσουμε ότι υπάρχουν δίκαιοι όροι στην εσωτερική αγορά, όταν επιτραπούν οι δραστηριότητες αυτές» από τις Βρυξέλλες, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο μία πηγή της γαλλικής κυβέρνησης. Όμως, ένας ανώτερος αξιωματούχος της ισπανικής κυβέρνησης πηγαίνει ακόμη πιο μακριά: «Η Γερμανία έχει πολλά χρήματα για να χρηματοδοτήσει τις εταιρείες της που έχουν ανάγκη. Και καθώς μεταγγίζει εκατομμύρια σε αυτές, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε εμείς, είναι να της ζητήσουμε να μας δείξει αλληλεγγύη».
Ατμομηχανή της Ευρώπης
Ερωτηθείσα την περασμένη εβδομάδα από Ιταλό ευρωβουλευτή σχετικά με τις γερμανικές δαπάνες, η Δανή εκτελεστική αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπεύθυνη για τον ανταγωνισμό Μαργκρέτε Βεστάγκερ, υπερασπίστηκε το Βερολίνο. «Είναι λίαν σημαντικό να το κάνει αυτό η Γερμανία, γιατί θα λειτουργήσει προσέτι ως ατμομηχανή για την Ευρώπη», παραδεχόμενη ωστόσο πως «εκείνο που είναι λυπηρό, είναι ότι δεν έχουν όλοι το ίδιο δημοσιονομικό περιθώριο ελιγμών με αυτό της Γερμανίας και θα πρέπει να βρούμε λύσεις».
Και πράγματι, την περασμένη Παρασκευή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέσπισε αυστηρούς όρους για τα ευρωπαϊκά κράτη, προκειμένου να ανακεφαλαιοποιήσουν τις επιχειρήσεις τους. Μεταξύ αυτών των μέτρων περιλαμβάνεται κι η απαγόρευση καταβολής μερισμάτων ή μπόνους στους διευθυντές. Οι εταιρείες επίσης δεν θα έχουν το δικαίωμα να αποκτήσουν μερίδιο άνω του 10% σε ανταγωνίστριες εταιρείες, προμηθευτές, ή πελάτες (όσο το κράτος διατηρεί τουλάχιστον το 75% των μετοχών που αποκτήθηκαν ως απάντηση στην κρίση). «Όλα γίνονται προκειμένου αυτή η ανακεφαλαιοποίηση να είναι μία λύση της ύστατης καταφυγής», δήλωσε ο δικηγόρος Ερίκ Παρός, που ειδικεύεται σε θέματα ανταγωνισμού για την Hogan Lovells.
Οποιαδήποτε κρίση μπορεί πράγματι να αποβεί επωφελής για τις πιο ανθεκτικές εταιρείες: γιατί θα μπορούν να αγοράσουν αντιπάλους τους με χαμηλό κόστος, πράγμα που ξαναμοιράζει την τράπουλα. «Αλλά, με τη ρήτρα αυτή, η ανακεφαλαιοποιημένη εταιρεία δεν θα έχει τη δυνατότητα να διαδραματίσει κάποιον ρόλο στην ενοποίηση», πρόσθεσε ο Παρός.
Οι νέοι αυτοί κανόνες έρχονται την ώρα που ο μεγαλύτερος όμιλος αεροπορικών μεταφορών στην Ευρώπη, η γερμανική Lufthansa, συζητά με το γερμανικό κράτος με στόχο τη μερική εθνικοποίησή του και την παροχή στήριξης 9 δισ. ευρώ για να αποφύγει την πτώχευση.
Επίσης, στην τράπεζα των διαπραγματεύσεων της γερμανικής κυβέρνησης βρίσκεται η ανακεφαλαιοποίηση, με κόστος πολλών δισ. ευρώ, της εταιρείας σιδηροδρόμων της χώρας Deutsche Bahn.
Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κοροναϊό