Οι λόγοι για τους οποίους απέτυχαν οι ιδιωτικοποιήσεις μέχρι σήμερα
Έσοδα-ρεκόρ από αποκρατικοποιήσεις αναμένει για το 2020 η ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με ανταπόκριση από την Αθήνα που φιλοξενεί η γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt.
Στο δημοσίευμα επισημαίνεται ακόμη, ότι οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν μια από τις προτεραιότητες του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα υπό τον τίτλο «Η Ελλάδα προωθεί της ιδιωτικοποιήσεις», ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, όπως σημειώνεται και στον προϋπολογισμό, σχεδιάζει να συγκεντρώσει 2,44 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις, το υψηλότερο ποσό από την αρχή του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων το 2011. Συγκριτικά, επισημαίνεται, ότι για το έτος που μόλις έκλεισε, το αντίστοιχο ποσό ανήλθε σε 1,2 δισ. ευρώ.
«Ο εδώ και έξι μήνες πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει ανακοινώσει, ότι οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν μία από τις προτεραιότητές του. Ο Κ. Μητσοτάκης, οποίος πριν μπει στην πολιτική, εργάστηκε μεταξύ άλλων ως επενδυτικός τραπεζίτης στην Chase και ως αναλυτής στην εταιρεία συμβούλων McKinsey, προσδοκά με αυτόν τον τρόπο να ενεργοποιηθεί η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας», τονίζει ο συντάκτης.
Ως «φιλέτο» του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων θεωρείται το μερίδιο 30% του Αερολιμένα Αθηνών, το οποίο μπορεί να αποφέρει έσοδα άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Τα σχέδια πώλησης ενεργοποιούν το ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, το οποίο πρέπει να εφαρμόσει η Ελλάδα σε αντάλλαγμα της διεθνούς οικονομικής βοήθειας, αναφέρει η εφημερίδα.
Όπως σημειώνεται, τα σχέδια πωλήσεων ενεργοποιούν το ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, το οποίο πρέπει να εφαρμόσει η Ελλάδα σε αντάλλαγμα της διεθνούς οικονομικής βοήθειας. Το πρόγραμμα όμως, διευκρινίζει η εφημερίδα, «χαρακτηρίζεται ως τώρα κυρίως από ανεκπλήρωτες υποσχέσεις και αποτυχίες. Μετά το ξέσπασμα της ελληνικής οικονομικής κρίσης το 2011, η σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση υποσχέθηκε στους πιστωτές έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 50 δισ. ευρώ εντός πέντε ετών, ένας εντελώς απατηλός στόχο. Στην πραγματικότητα, μόνο 3,2 δισ. ευρώ μπήκαν στα ταμεία μέχρι το 2015. Εν τω μεταξύ, τώρα (τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις) ανέρχονται στα 6,9 δισ. ευρώ».
Οι ιδιωτικοποιήσεις, σύμφωνα με την Handelsblatt απέτυχαν άλλες φορές λόγω νομικών και γραφειοκρατικών εμποδίων και άλλες φορές επειδή οι περισσότεροι επενδυτές απέφευγαν την Ελλάδα την περίοδο της κρίσης. «Υπήρχε όμως και έλλειψη πολιτικής βούλησης. Πολιτικοί όλων των κομμάτων ήταν απρόθυμοι να παραχωρήσουν τον έλεγχο των δημόσιων επιχειρήσεων, διότι οι επιχειρήσεις αυτές εξυπηρετούσαν για χρόνια την εκάστοτε πολιτική πελατεία, παρέχοντας επικερδείς θέσεις εργασίας», συνεχίζει το δημοσίευμα και τονίζει ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης «θέλει να σπάσει αυτή την παράδοση και τον εξυπηρετεί το γεγονός ότι στο μεταξύ έχει ξυπνήσει και πάλι το ενδιαφέρον των πιστωτών και επιστρέφει η εμπιστοσύνη στην πολιτική σταθερότητα και στο οικονομικό μέλλον της Ελλάδας».
Στην ανταπόκριση παρατίθενται ακόμη δηλώσεις του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ, Άρη Ξενόφου, ο οποίος δηλώνει ότι το Ταμείο έχει ήδη λάβει δέκα «καλές» προσφορές για το πακέτο του Αεροδρομίου Αθηνών, ενώ αναφέρονται ακόμη οι περιπτώσεις της ΔΕΠΑ, της άδειας λειτουργίας της Εγνατίας Οδού, δέκα περιφερειακών αεροδρομίων καθώς και μετοχικού πακέτου των ΕΛΠΕ.
Ο κ. Μητσοτάκης, καταλήγει ο συντάκτης, επιταχύνει τις ιδιωτικοποιήσεις, όχι μόνο για τα αναμενόμενα έσοδα που θα μειώσουν το χρέος, αλλά και με την ελπίδα ότι θα δώσουν ώθηση στις επικείμενες διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς για την χαλάρωση των δημοσιονομικών μέτρων λιτότητας.