Γιατί επιλέχθηκε η συγκεκριμένη ημέρα και οι εναλλακτικές ονομασίες που απορρίφθηκαν
Κάθε χρόνο στα τέλη Νοεμβρίου, η αμερικανική παράδοση «επιτάσσει» το κόψιμο της γαλοπούλας την «Ημέρα των Ευχαριστιών» ενώ την επομένη, είναι η χαρά του καταναλωτή καθώς εκατομμύρια αγοραστές σπεύδουν στα πολυκαταστήματα για να αποκτήσουν προϊόντα στις προσφορές της Black Friday.
Τα τελευταία χρόνια όμως, έχει προστεθεί και μία νέα, πιο σύγχρονη «παράδοση», με εξίσου μεγάλη δημοφιλία και αυξητικές τάσεις κάθε χρόνο. Ο λόγος για την Cyber Monday, που πραγματοποιείται την πρώτη Δευτέρα μετά την Black Friday (που ακολουθεί την «Ημέρα των Ευχαριστιών») και η οποία το 2019, πέφτει στις 2 Δεκεμβρίου. Είναι η ημέρα με τις μεγάλες online προσφορές για τους λάτρεις του e-shopping, των αγορών δηλαδή μέσω διαδικτύου.
Οι έρευνες που οδήγησαν στη «γέννηση» της Ημέρας
Πώς όμως προέκυψε αυτή η νέα, παγκόσμια τάση εξ Αμερικής; Γυρνάμε 14 χρόνια πίσω, όταν το 2005 ανακαλύφθηκε ο όρος από την Ellen Davis, αντιπρόεδρος έρευνας και στρατηγικού σχεδιασμού για την Εθνική Ομοσπονδία Λιανικής (National Retail Federation) των ΗΠΑ.
Επί αρκετά συνεχόμενα έτη, η NRF παρατηρούσε με έρευνές της, μία αυξανόμενη τάση στην κίνηση και στις αγορές μέσω διαδικτύου, την πρώτη Δευτέρα μετά την «Ημέρα των Ευχαριστιών». Πίστεψαν ότι αυτό οφείλεται στο ότι πολλοί έκαναν αγορές μέσω υπολογιστών στους χώρους εργασίας τους, με καλύτερες συνδέσεις στο ίντερνετ και μακριά από τα άγρυπνα βλέμματα των παιδιών τους που με αυτόν τον τρόπο δεν μπορούσαν να δουν τα δώρα που τους διάλεγαν οι γονείς τους.
Η ομάδα των ερευνητών που ασχολήθηκε με το εν λόγω ζήτημα, δημοσίευσε ένα δελτίο Τύπου λίγο πριν την «Ημέρα των Ευχαριστιών» του 2005, όπου έκανε για πρώτη φορά την εμφάνισή του ο όρος «Cyber Monday». Σύμφωνα με αυτό, το 77% των εμπόρων λιανικής στο διαδίκτυο, είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται σημαντικά την προηγούμενη χρονιά ενώ οι μετρήσεις της NRF έδειχναν ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί.
Οι εναλλακτικές ονομασίες που έπεσαν στο τραπέζι
Η αρχική σκέψη της Ellen Davis, ήταν να ονομάσει τη νέα αυτή διαδικτυακή «γιορτή» ως Black Monday (σε συνέχεια της Black Friday). Γρήγορα η ονομασία απορρίφθηκε καθώς παρέπεμπε στην «Μαύρη Δευτέρα» των αγορών στις 19 Οκτωβρίου 1987 με την κατάρρευση των Χρηματιστηρίων και του δείκτη των μετοχών σε Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Τόκιο, Χονγκ Κονγκ, Βερολίνο και σε κάθε μεγάλη πόλη. Εναλλακτικό όνομα ήταν και το Blue Monday από το χρώμα των ενεργών link (hyperlink) που πατά κάποιος στο ίντερνετ για να οδηγηθεί σε κάποια ιστοσελίδα. Ωστόσο ούτε αυτό προχώρησε καθώς κάποιοι θεώρησαν ότι ακούγεται πολύ…καταθλιπτικό.
Λίγο καιρό μετά, ήρθε η δικαίωση για την NRF και την τελική ονομασία Cyber Monday. Οι New York Times χρησιμοποίησαν τον νέο όρο και γρήγορα άρχισε η διάδοση της ημέρας ως Cyber Monday. Μάλιστα εκείνη τη χρονιά, σημειώθηκε αύξηση 26% στις online αγορές. Έκτοτε, χρόνο με το χρόνο, η Cyber Monday έγινε αναγνωρίσιμη από το αγοραστικό κοινό όλο και περισσότερο παρά τις ενστάσεις παραγόντων της αγοράς για το κατά πόσον μπορεί η εν λόγω ημέρα να γίνει η «μεγαλύτερη μέρα διαδικτυακών αγορών του έτους».
Η χρονιά της καθιέρωσης
Όλα αυτά άλλαξαν το 2014, όταν η Cyber Monday έγινε όντως η «μεγαλύτερη μέρα διαδικτυακών αγορών» στις ΗΠΑ, καταγράφοντας πωλήσεις πάνω από 2 δις. δολάρια. Μάλιστα, σύμφωνα με το Forbes, το 2016 οι καταναλωτές ξόδεψαν 3,45 δις. δολάρια, αποδίδοντας στην «ημέρα» τον χαρακτηρισμό της μεγαλύτερης στην ιστορία του ηλεκτρονικού εμπορίου των ΗΠΑ.
Άρα πέτυχε το στόχο της να μετατραπεί στην κορυφαία ημέρα του online shopping παγκοσμίως; Ακόμα όχι, καθώς τα πρωτεία κατέχει η Singles’ Day στην Κίνα (κάθε χρόνο στις 11 Νοεμβρίου), όταν οι καταναλωτές ξόδεψαν 14,3 δις. δολάρια σε διαδικτυακές αγορές μέσα σε 24 ώρες…