Ο στόχος που έχει θέσει η ελληνική πλευρά
Το δρόμο για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα το 2021 και 2022 αναμένεται να ανοίξει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενώ η προεξόφληση μέρους του δανείου του ΔΝΤ αναμένεται να περάσει σήμερα χωρίς πρόβλημα από το Δ.Σ. των EFSF/ESM.
Στην έκθεση με τα συμπεράσματα της τέταρτης αξιολόγησης που θα δοθεί 20 Νοεμβρίου στη δημοσιότητα θα υπάρχει για πρώτη φορά παράθυρο από την Κομισιόν μείωσης των ασφυκτικών στόχων του 3,5% του ΑΕΠ, με τους οποίους η Αθήνα είναι αλυσοδεμένη από το 2018.Μετά τις πρώτες αναφορές Ρέγκλινγκ στο Eurogroup του Ελσίνκι στις 13 Σεπτεμβρίου έρχονται οι ευρωπαϊκοί θεσμοί να σφυρηλατήσουν το νέο δημοσιονομικό στόχο, για τη διετία 2021 - 2022,στο κατά πρόγραμμα πρωτογενές πλεόνασμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες η ελληνική πλευρά έχει θέσει το νέο στόχο κοντά στο 2% του ΑΕΠ, πιο χαμηλά δηλαδή από το 2,2% που είναι ο μέσος όρος των πλεονασμάτων για το διάστημα από το 2023 έως το 2060 που προβλέπει η συμφωνία - «πακέτο» για χρέος και πλεονάσματα της υπουργικής Συνόδου της ευρωζώνης της 21ης Ιουνίου του 2018. Το θέμα είναι αν οι δανειστές κάνουν την χάρη υιοθετώντας το αίτημα - στόχο της Αθήνας για πλεονάσματα μόλις 2% του ΑΕΠ από το 2021 ή θεωρήσουν ότι η Ελλάδα επειδή ακριβώς αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση θα πρέπει το «ψαλίδι» να είναι πιο συντηρητικό.
Στη συνεδρίαση του Eurogroup τον Δεκέμβριο, όπου αναμένεται να τεθούν επί τάπητος συνολικά οι λεπτομέρειες για το ελληνικό αίτημα, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταικούρας θα επιδιώξει να πετύχει νωρίτερα μια πρώτη έμμεση μείωση των δημοσιονομικών στόχων αξιοποιώντας ανάλογα την επιστροφή των κερδών ύψους 730 εκατ. ευρώ της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) από τα ελληνικά ομόλογα. Εκεί θα φανεί αν τελικά η χρονιά – σταθμός για τα πρωτογενή πλεονάσματα θα είναι το 2020 ή το 2021.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το αρχικό αίτημα της ελληνικής πλευράς προέβλεπε συνυπολογισμό των εσόδων από τα κέρδη του ευρωσυστήματος στο πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο στη συνέχεια τροποποιήθηκε ως εξής: τα κέρδη από τα ANFAs και τα SMPs να μετρούν ως έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και ως εκ τούτου να συνυπολογίζονται στο κατά πρόγραμμα πρωτογενές πλεόνασμα και εμμέσως να το μειώνουν. Με βάση, βέβαια, τη συμφωνία της 21ης Ιουνίου του 2018 του ΣΥΡΙΖΑ, τα λεφτά από τα ANFAs και τα SMPs «μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να μειωθούν οι καθαρές χρηματοδοτικές ανάγκες ή για αναπτυξιακούς σκοπούς», απλά δεν συνυπολογίζονται στο κατά πρόγραμμα πρωτογενές πλεόνασμα.