Ανησυχία για την εκταμίευση της δόσης του 1 δισ. ευρώ
Ούτε στη χθεσινή συνεδρίαση του EuroWorking Group στις Βρυξέλλες βγήκε λευκός καπνός για το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας. Οι συζητήσεις συνεχίζονται και η απόφαση τόσο για το διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη όσο και για την εκταμίευση της δόσης του 1 δισ. ευρώ μεταφέρθηκε στο άτυπο Eurogroup της 5ης Απριλίου στο Βουκουρέστι.
Οι εκπρόσωποι των υπουργείων Οικονομικών της ευρωζώνης στο χθεσινό EWG αν και δεν αφιέρωσαν παραπάνω χρόνο συζήτησης στο ελληνικό θέμα καθώς οι τεχνικές συζητήσεις με τους θεσμούς για το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας συνεχίζονται δεν έλειψαν οι συστάσεις.
Τώρα πλέον η κυβέρνηση περιμένει να επιστρέψουν οι δανειστές στην Αθήνα, στο διάστημα 1-4 Απριλίου, για την τρίτη μεταμνημονική αξιολόγηση προκειμένου να διαπραγματευτεί εκ του σύνεγγυς τα σημεία τριβής με τους ευρωπαίους εταίρους ώστε να βρεθεί λύση πριν από τη άτυπη σύνοδο του Βουκουρεστίου.
Αν και τότε δεν βρεθεί λύση, προφανώς θα αναβληθεί η συζήτηση για το Eurogroup της 16ης Μάιου πριν από τις ευρωεκλογές κάτι που με κανέναν τρόπο δεν θέλει η κυβέρνηση αλλά ούτε και οι ευρωπαίοι εταίροι. Το σενάριο εκταμίευσης δύο δόσεων από τα ANFA’s μαζί ( 970 εκατ. ευρώ + 647 εκατ. ευρώ = 1,617 δισ. ευρώ) από την δεύτερη και τρίτη αξιολόγηση, στο Eurogroup της 13ης Ιουνίου έχει αρχίσει να συγκεντρώνει πολύ μεγάλες πιθανότητες. Τα λεφτά από τα ANFA΄s της τρίτης αξιολόγησης θα δοθούν με βάση τα συμπεράσματα της έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που θα δοθεί τέλος Μαΐου στη δημοσιότητα.
Σύμφωνα με πηγές από τις Βρυξέλλες, κεντρική επιδίωξη παραμένει ο συμβιβασμός για το καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας και για πολιτικούς λόγους, αλλά κυρίως γιατί το νέο σύστημα ρύθμισης κόκκινων δανείων θα ισχύσει μόνο για έναν χρόνο.
Μάλιστα, την περασμένη Τετάρτη ο Ντέκλαν Κοστέλο, επικεφαλής της ομάδας επιτήρησης της Κομισιόν για την Ελλάδα, σημείωσε ότι το σχέδιο για την προστασία της πρώτης κατοικίας έχει δυνατότητες να αποτελέσει ουσιαστική λύση στο ζήτημα των στεγαστικών κόκκινων δανείων, ωστόσο πρόκειται για αρκετά πολύπλοκο και πρέπει να δοθεί μεγάλο βάρος στη σωστή αρχιτεκτονική του σχεδίου ώστε να μην εξελιχθεί σε νέο Νόμο Κατσέλη.
Οι δανειστές θεωρούν ότι τα όρια θα πρέπει να είναι χαμηλότερα και η αρχιτεκτονική του σχεδίου να είναι τέτοια που θα αποκλείσει τους στρατηγικούς κακοπληρωτές και θα αποκαταστήσει την κουλτούρα πληρωμών η οποία τα τελευταία χρόνια έχει υποστεί μεγάλα πλήγματα.
Για το νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, βασική ένσταση των θεσμών δεν έχει να κάνει τόσο με τις επιπτώσεις στο τραπεζικό σύστημα από το μέγεθος της περιμέτρου των δανείων που θα ενταχθούν στο νέο καθεστώς, αλλά αφορά κατά βάση την εξασφάλιση προστασίας και σε επιχειρηματίες που υποθήκευσαν το σπίτι τους για να λάβουν χρηματοδότηση για τη δουλειά τους. Και αυτό διότι θεωρούν πως με την ευνοϊκή μεταχείρισή τους ενισχύεται ο ηθικός κίνδυνος, καθώς καλλιεργούνται στους δανειολήπτες προσδοκίες για συνέχιση των προστατευτικών μέτρων επ’ αόριστον. Είναι προφανές, ότι ο αριθμός των δανειοληπτών που θα μπορούν να ενταχθούν στο πλαίσιο προστασίας περιορίζεται δραστικά σε σχέση με το αρχικό σχέδιο που προωθούσε τη ρύθμιση δανείων ύψους 11 δισ. ευρώ.