Σε ρυθμούς μεταμνημονιακής αξιολόγησης η κυβέρνηση – Οι εννέα «βόμβες» της οικονομίας

Σε ρυθμούς μεταμνημονιακής αξιολόγησης η κυβέρνηση – Οι εννέα «βόμβες» της οικονομίας

Οι δημοσιονομικές επιπτώσεις και ο τρόπος αντιμετώπισής τους

Λίγο πριν την έκδοση τριών καυτών αποφάσεων από το Συμβούλιο της Επικρατείας για τις μνημονιακές περικοπές σε συντάξεις, επιδόματα αδείας και δώρα η κυβέρνηση έχει αρχίσει να χαράσσει γραμμές δημοσιονομικής άμυνας. Ήδη, το υπουργείο Εργασίας και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχουν συντάξει μελέτη  για τις δημοσιονομικές επιπτώσεις που θα προκαλέσουν οι δικαστικές αποφάσεις που θα δικαιώνουν δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους για απαιτήσεις αναδρομικών διορθώσεων των περικοπών που υπέστησαν στα χρόνια των Μνημονίων. Μελέτη έχει γίνει και για τον τρόπο κάλυψης του κόστους. Αν και οι δικαστικές αποφάσεις δεν έχουν ακόμη τελεσιδικήσει, αξιωματούχος του οικονομικού επιτελείου έκανε χθες  σαφές ότι σε περίπτωση αναδρομικής επιστροφής των δώρων στους δημοσίους  η επίπτωση θα είναι «one- off» και ενδέχεται η καταβολή να γίνει σε βάθος χρόνου. Επίσης σε περίπτωση που η Ολομέλεια του ΣτΕ καταλήξει στην απόφαση για επαναφορά δώρων και επιδομάτων στο Δημόσιο τότε όλα τα ζητήματα θα ρυθμιστούν με σχετικό νομοσχέδιο που θα συντάξουν οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών.

Πρόκειται για την πρώτη γραμμή άμυνας έναντι τυχόν δικαίωσης αναδρομικών διεκδικήσεων δώρων η οποία πατάει το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων το οποίο ίσχυσε από την 1η Ιανουαρίου 2017. Επομένως, υποστηρίζουν αρμόδιες πηγές, δεν μιλάμε για εφεξής καταβολή των κομμένων δώρων αλλά για αναδρομικά, είτε από το 2012 είτε από το 2015, ανάλογα με τις δικαστικές αποφάσεις. Υπενθυμίζεται ότι ο 13ος και ο 14ος μισθός υπέστησαν διπλή περικοπή. Η πρώτη, το 2010 και η δεύτερη το 2012 όταν καταργήθηκαν πλήρως.

Μεγαλύτερη δημοσιονομική βόμβα συνιστά ενδεχόμενη δικαίωση συνταξιούχων επί των περικοπών που υπέστησαν το 2012 επί των κύριων και επικουρικών συντάξεων. Σε αυτό το μέτωπο, η γραμμή άμυνας της κυβέρνησης χαράσσεται από την ισχύ του νόμου Κατρούγκαλου το 2016, η συνταγματικότητα του οποίου όμως αναμένεται να κριθεί από το ΣτΕ.

Κατά τις εκτιμήσεις των δανειστών το κόστος συμμόρφωσης του Δημοσίου έναντι θετικών δικαστικών αποφάσεων για τους συνταξιούχους και τους δημοσίους υπαλλήλους κυμαίνεται περίπου στα  10 δισ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα κόστος το οποίο είναι αδύνατο να σηκώσει ο κρατικός προϋπολογισμός χωρίς να υπάρξει δημοσιονομικός εκτροχιασμός.

Αξιολόγηση

Από σήμερα πάντως το οικονομικό επιτελείο κινείται στους ρυθμούς της μεταμνημονιακής αξιολόγησης εν όψει των συναντήσεων που ξεκινούν την ερχόμενη Τρίτη το απόγευμα με τους επικεφαλής των δανειστών και στις οποίες θα μετέχει και το ΔΝΤ. Σε ευρεία σύσκεψη που θα πραγματοποιήσει σήμερα το μεσημέρι το οικονομικό επιτελείο, υπό την ηγεσία του Ευκλείδη Τσακαλώτου, θα βρεθούν σημεία - δεσμεύσεις, οι οποίες περιλαμβάνονται στην έκθεση της ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας και αφορούν σειρά μεταρρυθμίσεων που έχουν μεταφερθεί από το τρίτο Μνημόνιο και θα πρέπει να παραδοθούν μέσα στο 2019, αλλά και νέες που προωθούνται το επόμενο διάστημα.

Σε αυτές περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:

1. «Κόκκινα» δάνεια - εξωδικαστικός συμβιβασμός

2. Αποφυγή συσσώρευσης νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες

3. Διασφάλιση ανταγωνιστικότητας με αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού

4.  Αποκρατικοποιήσεις - κλειδιά (άδεια καζίνο στο «Ελληνικό», σύμβαση για το «Ελ. Βενιζέλος», ΕΛΠΕ, Εγνατία Οδός, Λιμάνια, κ.ά.)

5. Στελέχωση με επιπλέον προσωπικό της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

6. Τοποθετήσεις γενικών γραμματέων στο Δημόσιο

7. Νέες ρυθμίσεις έως 120 δόσεις για οφειλέτες με χρέη σε Ασφαλιστικά Ταμεία και Εφορίες

8. Ολιστική ρύθμιση για οφειλές σε εφορία, ταμεία και τράπεζες με μόνιμο εξωδικαστικό μηχανισμό (β' εξάμηνο 2019).

9. Κλιμακωτός ακατάσχετος επαγγελματικός λογαριασμός που θα «χτίζεται» ανάλογα με την καταβολή των δόσεων.