Περίπου 4.000 προϊόντα περιέχουν τους όρους «μακεδονικό» στην ονομασία τους
Αναταραχή προκλήθηκε στον επιχειρηματικό και εμπορικό κόσμο το περασμένο καλοκαίρι, μετά την υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών, σχετικά με εμπορικές ονομασίες που περιείχαν τη λέξη «Μακεδονία» και παράγωγά της. Ωστόσο, μόλις οκτώ ήταν οι εταιρείες που έσπευσαν να κατοχυρώσουν τα σχετικά brand names τους από τον περασμένο Ιούνιο στους αρμόδιους ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς. Το ποσοστό αυτό είναι εξαιρετικά μικρό αφού περίπου 3.500 με 4.000 προϊόντα έχουν στην ονομασία τους τον όρο «Μακεδονία» και τα παράγωγά του.
Γιατί συνέβη όμως αυτό, παρά τις έντονες συζητήσεις και ανησυχίες που προέκυψαν.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Εξωτερικών, που επικαλείται η εφημερίδα «Έθνος», οι περισσότεροι επιχειρηματίες, παρά την ισχυρή κινητοποίηση των αρμόδιων φορέων για τις συνέπειες και τα προβλήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν στην εμπορική δραστηριότητά τους στο εξωτερικό, επέλεξαν -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- να μην προχωρήσουν τη διαδικασία, αφήνοντας τα πράγματα ως έχουν. «Όλοι ξέρουν τι πρέπει να κάνουν, αλλά έχουν επιδείξει αδιαφορία για πολλούς και διάφορους λόγους» λένε χαρακτηριστικά.
Το κόστος κατοχύρωσης του σήματος δεν είναι η αιτιολόγηση, όπως αναφέρεται, αφού αυτό κυμαίνεται από 500 έως 700 ευρώ, ανάλογα με το εάν απευθυνθούν στον ευρωπαϊκό ή στον διεθνή οργανισμό κατοχύρωσης εμπορικών σημάτων και δεν λογίζεται ως τόσο υψηλό για τις επιχειρήσεις.
Να τονιστεί ότι σε περίπτωση προσφυγής στη Δικαιοσύνη για περιπτώσεις εμπορικής ονομασίας δικαιώνεται αυτός που έχει κατοχυρώσει πρώτος το όνομα. Αυτό δεν ισχύει για τα Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και για τα Προϊόντα Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ), για τα οποία, όπως επισημαίνεται αρμοδίως, δεν τίθεται θέμα αμφισβήτησης για την ευρωπαϊκή αγορά, αφού έχουν καθοριστεί με αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πάντως, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, από αυτά τα 4.000 περίπου σήματα που περιέχουν τον όρο «Μακεδονία» και τα παράγωγά του, μόλις τα 9 διεκδικούνται και από τις δύο πλευρές. Εξάλλου, σημειώνουν, το brand name «Μακεδονία» στο διεθνές εμπόριο έχει μικρή αναγνωρισιμότητα, ενώ και ο όγκος των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων που χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονικός» είναι πολύ μικρός.
Δεν είναι, πάντως, λίγες οι περιπτώσεις που η έχει γίνει χρήση του όρου «μακεδονικός» από τους Σκοπιανούς στο εμπόριο. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του προϊόντος «Μακεδονικός Οίνος» από την ΠΓΔΜ, που πωλείται μέσω διαδικτύου με αυτό το όνομα.