Τι αλλάζει από την 1η Ιανουαρίου και πότε μπαίνει σε ισχύ νέο τιμολόγιο για κλήσεις και μηνύματα
Σε ισχύ τίθεται από την 1η Ιανουαρίου 2019, το τρίτο και τελευταίο στάδιο ρυθμίσεων που προβλέπεται στον Κανονισμό Γενικών Αδειών της ΕΕΤΤ, που ρυθμίζει τις υποχρεώσεις των παρόχων ηλεκτρονικών επικοινωνιών, με στόχο την προάσπιση των δικαιωμάτων των συνδρομητών σε τηλεφωνία και Διαδίκτυο. Το νέο πλαίσιο φέρνει σημαντικές αλλαγές για τους χρήστες κινητής τηλεφωνίας αλλά και υπηρεσιών διαδικτύου.
Συγκεκριμένα, με το τρίτο στάδιο, επιβάλλονται οι ακόλουθες ρυθμίσεις:
Αυτόματη διακοπή παροχής υπηρεσιών για αποφυγή υπερχρεώσεων
Κατά τη σύναψη της σύμβασης και προς αποφυγή υπερχρεώσεων, οι συνδρομητές θα μπορούν να επιλέγουν τη δυνατότητα αυτόματης διακοπής της υπηρεσίας, κάθε φορά που ο λογαριασμός θα υπερβαίνει συγκεκριμένο ανώτατο όριο, με βάση τρεις τουλάχιστον επιλογές. Μία τουλάχιστον από τις επιλογές αυτές δεν θα πρέπει να υπερβαίνει (ως προς το τελικό ύψος του λογαριασμού) τα 150 ευρώ, εάν ακολουθείται μηνιαίος κύκλος τιμολόγησης, και τα 300 ευρώ, στις περιπτώσεις που ακολουθείται διμηνιαίος κύκλος τιμολόγησης.
Ανώτατο ύψος τέλους πρόωρης διακοπής σύμβασης ορισμένου χρόνου
Καθορίζεται επακριβώς ο τρόπος με τον οποίο θα υπολογίζεται το ανώτατο ύψος του τέλους για τη διακοπή σύμβασης ορισμένου χρόνου πριν τη λήξη της. Απρόσκοπτη πρόσβαση στους συμβατικούς όρους και στους τιμοκαταλόγους. Οι πάροχοι θα πρέπει να διασφαλίζουν την εύκολη πρόσβαση των συνδρομητών σε πληροφορίες σχετικά με τους ισχύοντες όρους της σύμβασης και τον τιμοκατάλογο υπηρεσιών, καθώς και τις εκάστοτε τροποποιήσεις.
Οι παραπάνω πληροφορίες θα πρέπει να παραμένουν αναρτημένες στον διαδικτυακό τόπο του παρόχου έως και δύο έτη μετά την κατάργησή τους, με αναφορά στο χρονικό διάστημα για το οποίο ήταν σε ισχύ.
Περισσότερες πληροφορίες για τις ρυθμίσεις παρέχονται στο eett.gr, Ενότητα Για καταναλωτές/Σχετικά με τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες/Οδηγίες-Συστάσεις.
Αλλαγές στις χρεώσεις για κλήσεις από κινητό και σταθερό εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης
Ήδη έχει εγκριθεί από την Ευρωβουλή δέσμη μέτρων και οι πολίτες θα την καταλάβουν άμεσα καθώς η μείωση στο κόστος κλήσεων μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. τόσο σε ό,τι α φορά στο κινητό τηλέφωνο, όσο όμως και στο σταθερό μειώνεται σημαντικά.
Συγκεκριμένα οι μειώσεις αφορούν τις κλήσεις από τη μια χώρα στην άλλη και θα εφαρμοστούν από τις 15 Μαΐου του 2019, σε έξι μήνες δηλαδή από σήμερα.
Οι νέες χρεώσεις:
- Ανώτατο κόστος χρέωσης για κλήση από σταθερό ή κινητό από χώρα μέλος προς χώρα μέλος: 0,19 ευρώ ανά ένα λεπτό χρόνου ομιλίας.
- Κόστος γραπτών μηνυμάτων 0,06 ευρώ ανά μήνυμα.
- Σημειώνεται ότι τα τέλη περιαγωγής έχουν καταργηθεί από το 2017.
Τέλος, τα κράτη μέλη θα πρέπει να διευκολύνουν την ανάπτυξη δικτύων 5G μέχρι το 2020, ώστε να φτάσουν το στόχο «EU 5G Roadmap», βάσει του οποίου πρέπει να υπάρχει 5G δίκτυο σε τουλάχιστον μια μεγάλη πόλη κάθε κράτους μέλους της ΕΕ μέχρι το 2020.
Οι σημαντικότερες υποχρεώσεις των παρόχων που έχουν ήδη εφαρμοστεί συνοψίζονται στα ακόλουθα θέματα:
- Μεγαλύτερη διαφάνεια ως προς τους συμβατικούς όρους (για να δείτε τι προβλέπεται αναλυτικά για κάθε ενότητα διαβάστε ΕΔΩ)
- Μεγαλύτερη προθεσμία για καταγγελία σύμβασης
- Ενημέρωση για υπέρβαση ορίου κατανάλωσης προγραμμάτων κινητής τηλεφωνίας
- Αυτόματη πίστωση λογαριασμού για βλάβες
- Δωρεάν γραμμή εξυπηρέτησης βλαβών από οποιοδήποτε δίκτυο
- Μεγαλύτερη ευελιξία στον τρόπο υποβολής καταγγελίας σύμβασης
- Απαγόρευση επιβολής τέλους διακοπής/ανανέωσης σύμβασης
Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο στάδιο ρυθμίσεων, που έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή από τον Δεκέμβριο του 2017, με την έκδοση του Κανονισμού, περιλαμβάνει τα εξής:
- Συμβάσεις ορισμένου χρόνου: Ο πάροχος δεν έχει δικαίωμα, στη διάρκεια του ορισμένου χρόνου της σύμβασης, να αυξάνει το πάγιο ή να μειώνει τον χρόνο ομιλίας/όγκο δεδομένων του προγράμματος υπηρεσιών.
- Αποστολή λογαριασμών: Σε όλες τις νέες συμβάσεις, συμπεριλαμβανομένων και των ανανεώσεων υφιστάμενων συμβάσεων, ο συνδρομητής επιλέγει εξαρχής εάν επιθυμεί να λαμβάνει τον λογαριασμό σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή. Σε περίπτωση που ο συνδρομητής δεν επιλέξει και, εφόσον η σύνδεσή του περιλαμβάνει υπηρεσίες Διαδικτύου, ο λογαριασμός αποστέλλεται ηλεκτρονικά ή έντυπα κατ’ επιλογή του παρόχου. Ο συνδρομητής έχει τη δυνατότητα να αλλάζει οποιαδήποτε στιγμή τον τρόπο αποστολής του λογαριασμού. Ο συνδρομητής έχει τη δυνατότητα να αλλάζει οποιαδήποτε στιγμή τον τρόπο αποστολής του λογαριασμού.