Επιπλέον χρηματοδότηση 81 εκατ. ευρώ στους ΟΤΑ για υποδομές
Την πρόβλεψη για δυνατότητα παροχής νομοθετικής πρωτοβουλίας στους θεσμικούς φορείς της Αυτοδιοίκησης, θα περιλαμβάνει η πρόταση του υπουργού Εσωτερικών Αλέξη Χαρίτση, η οποία πρόκειται να κατατεθεί από το ΥΠΕΣ στη Βουλή στο πλαίσιο της συνταγματικής αναθεώρησης.
Αυτό ανακοίνωσε ο κ. Χαρίτσης σε συνέντευξη Τύπου, που παράθεσε σήμερα, προκειμένου να ανακοινώσει την περαιτέρω χρηματοδοτική ενίσχυση του προγράμματος «Φιλόδημος» με 81 εκατ. ευρώ. Με την περαιτέρω ενίσχυση, το πρόγραμμα «Φιλόδημος» -που «αγκάλιασε» τους ΟΤΑ της χώρας- ανέρχεται πλέον σε 1.906 εκατ. ευρώ, με δυνατότητα επέκτασης στα 2,3 δισ. ευρώ μέχρι το 2023.
Όπως σημείωσε ο υπουργός Εσωτερικών, ο αρχικός προϋπολογισμός του προγράμματος, που ξεκίνησε με 500 εκατ. ευρώ -και αφορά χρηματοδότηση από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων- ήδη έχει τετραπλασιασθεί, καθώς οι αιτήσεις από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης προσεγγίζουν ήδη τα δυο δισ. ευρώ.
Έργα ύψους 706 εκατ. ευρώ μόνον το τελευταίο εξάμηνο
Θέλοντας να κάνει εμφανή την επιτυχία του προγράμματος, ο υπουργός Εσωτερικών σημείωσε χαρακτηριστικά ότι μόλις το τελευταίο 6μηνο -και συγκεκριμένα από τις 15 Ιουνίου 2018 έως σήμερα- έχουν ενταχθεί έργα ύψους 706 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, το τελευταίο 6μηνο, έχουν ενταχθεί έργα ύψους 344 εκατ. ευρώ για έργα ύδρευσης , 312 εκατ. ευρώ για έργα αποχέτευσης, 46,25 εκατ. ευρώ για έργα αγροτικής οδοποιίας, 4,23 εκατ. ευρώ για κτιριακά έργα, και 662.053 ευρώ για ΧΑΔΑ.
Σε αθλητικές υποδομές, Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ύδρευση τα επιπλέον 81 εκατ. ευρώ
Σε ό,τι αφορά τα νέα υποπρογράμματα, ύψους 81 εκατ. ευρώ, τα οποία ανακοινώθηκαν σήμερα, έρχονται να καλύψουν ανάγκες σε κατασκευή, επισκευή και συντήρηση αθλητικών εγκαταστάσεων των δήμων (50 εκατ. ευρώ), σε προμήθεια εξοπλισμού, κατασκευή, μεταφορά και τοποθέτηση στεγάστρων σε στάσεις ΜΜΜ (μέσων μαζικών μεταφοράς - 16 εκατ. ευρώ) και σε σύνταξη/επικαιροποίηση Γενικών Σχεδίων Ύδρευσης (15 εκατ. ευρώ). Με τη σύνταξη των Γενικών Σχεδίων Ύδρευσης θα εντοπίζονται οι υδατικοί πόροι που θα καλύψουν τις ανάγκες ύδρευσης μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, θα υιοθετούνται εγκαίρως τα κατάλληλα μέτρα προστασίας και θα σχεδιάζονται τα απαραίτητα εξωτερικά υδραγωγεία σε προκαταρκτικό επίπεδο.
Η συνεργασία μεταξύ υπουργείων, αυτοδιοίκησης, φορέων και υπηρεσιών, αιτία της επιτυχίας του «Φιλόδημου»
Όπως σημείωσε ο κ. Χαρίτσης, η αύξηση κατά 37 εκατ. ευρώ των ΚΑΠ (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι) στον τακτικό Προϋπολογισμό 2019 συνιστούν μια μικρή, αλλά εφικτή, απόδειξη της τάσης ενίσχυσης των ΟΤΑ από τον Προϋπολογισμό. Επειδή, όμως, η ενίσχυση αυτή υπολείπεται των αναγκών, γι’ αυτό σχεδιάσθηκε και υλοποιείται -με πανθομολογούμενη επιτυχία όπως είπε ο υπουργός- ο «Φιλόδημος» Ι και ΙΙ για την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.
Αναλύοντας τους λόγους επιτυχίας του «Φιλόδημου», ο υπουργός σημείωσε ότι καταρχήν ακολουθείται διαδικασία παρόμοια με των ΕΣΠΑ. Η επιτυχία του οφείλεται στη στενή συνεργασία των εμπλεκομένων υπουργείων και της κεντρικής διοίκησης με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Όπως χαρακτηριστικά είπε: «Εμείς σε όλα τα προγράμματα συνεργαζόμαστε με τους αρμόδιους φορείς. Η πρωτοβουλία βάζει τις υπηρεσίες του υπουργείου Εσωτερικών να συνεργασθούν με υπουργεία, φορείς, υπηρεσίες που έχουν την τεχνογνωσία και μπορούν να υποστηρίξουν τη σωστή προκήρυξη των προσκλήσεων».
Στόχος της ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών, σε αυτό το πλαίσιο, είναι να τυποποιηθούν οι προδιαγραφές για έργα που σχετίζονται με την ποιότητα ζωής των πολιτών. Όπως είπε, «το γεγονός ότι εντάσσονται πολύ διαφορετικοί δήμοι, σε ένα ενιαίο πρόγραμμα, έχει τη λογική της προτυποποίησης των μελετών έργων που αφορούν την ποιότητα ζωής. Πρόκειται για μια λογική που αντικαθιστά τη λογική, σύμφωνα με την οποία ο καθένας έκανε ό,τι θέλει με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα».
Όπως εξήγησε, «η διαδικασία αξιολόγησης και ένταξης των έργων είναι κοινή για όλους. Όλοι γνωρίζουν μέσω ποιων κριτηρίων θα ενταχθούν οι προτάσεις τους. Άρα, όλοι ξέρουν ότι τα έργα θα ενταχθούν με αντικειμενικό τρόπο. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε αντικειμενικές διαδικασίες για την ένταξη των έργων. Τα χρήματα δεν μοιράζονται απλώς για να μην γκρινιάζουν οι δήμαρχοι, για να τους κλείσουμε τα στόματα. Γίνονται για να καλύψουν ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. Μπαίνουμε στη βάσανο της εκπόνησης ολοκληρωμένων προγραμμάτων, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε, μαζί με την αυτοδιοίκηση, τις ανάγκες των δήμων».
Θεραπεία των διαχρονικών παθογενειών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Αναφερόμενος στις διαχρονικές παθογένειες της Αυτοδιοίκησης και τις προσπάθειες της ηγεσίας του υπουργείου Εσωτερικών, ο κ. Χαρίτσης μίλησε για τις τρεις βασικές κατηγορίες προβλημάτων: την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση και την επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ διαφόρων υπηρεσιών της Διοίκησης.
Την πρώτη θεραπεύει το υπουργείο με νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως ο «Φιλόδημος».
Τη δεύτερη αποπειράται να θεραπεύσει με την πρόσληψη των 118 προσλήψεων εξειδικευμένου, επιστημονικού προσωπικού στους μικρούς, ορεινούς δήμους. Όπως διευκρίνισε ο κ. Χαρίτσης, «η ενημέρωση που έχω από το ΑΣΕΠ είναι ότι προχωράμε με βάση το συμφωνημένο χρονοδιάγραμμα, για έκδοση αποτελεσμάτων έως το τέλος του έτους. Η διαδικασία είναι πολύ σημαντική για τη συγκεκριμένη κατηγορία δήμων, που θα αποκτήσουν για πρώτο φορά εξειδικευμένο, επιστημονικό προσωπικό σε τέτοιο αριθμό. Είναι εξίσου σημαντική για να τελεσφορήσει η αγωνία όσων περιμένουν τα τελικά αποτελέσματα».
Σε ό,τι αφορά την τρίτη παθογένεια, ο κ. Χαρίτσης παρέπεμψε στις Επιτροπές που έχουν συσταθεί από τον «Κλεισθένη Ι» και ήδη μελετούν -μεταξύ άλλων- το θέμα της αλληλοκάλυψης αρμοδιοτήτων. Απώτερος στόχος είναι η κατάθεση νομοθετικής πρότασης, στο πλαίσιο του «Κλεισθένη ΙΙ». Η νομοθετική αυτή πρόταση, ώστε «στο βαθμό του εφικτού να ξέρει ο καθένας γιατί είναι υπεύθυνος στη Δημόσια Διοίκηση», αναμένεται να κατατεθεί πριν από τις επερχόμενης αυτοδιοικητικές εκλογές τον ερχόμενο Μάιο.